آفتاب

دولت پاکستان به زودی راهبرد جدید برای مذاکره صلح با طالبان را اعلام می کند

دولت پاکستان به زودی راهبرد جدید برای مذاکره صلح با طالبان را اعلام می کند

اسلام آباد - ایرنا - منابع خبری پاکستان گزارش دادند: به نظر می رسد پس از دیدارهای مهم نخست وزیر و وزیر کشور با روسای احزاب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل و سمیع، درباره پیشبرد گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان، دولت اسلام آباد به زودی راهبرد جدید از سرگیری این مذاکره ها را اعلام می کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبر روز پنجشنبه منابع محلی، نواز شریف نخست وزیر پاکستان روزهای اخیر با مولانا سمیع الحق رییس جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع که پدر روحانی طالبان شناخته می شود، دیدار و درباره نقش این رهبر مذهبی برای پیشبرد گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان تبادل نظر انجام داد.

پس از آن، چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان نیز با مولانا فضل الرحمان رییس جمعیت علمای اسلام شاخه فضل دیدار و موضوعات مختلف مذاکره صلح با طالبان و نقش رهبران ارشد مذهبی در این خصوص در این ملاقات مورد ارزیابی قرار گرفت.

روسای این دو حزب اسلام گرا در پاکستان از شخصیت ها پر نفوذ در میان گروه طالبان پاکستان و افغانستان محسوب شده و دیدارهای اخیر مقام های پاکستانی با مولانا سمیع الحق و فضل الرحمان نشان می دهد که دولت این کشور تلاش های خود را برای احیای گفت وگوهای صلح با ستیزه جویان طالبان انجام می دهد.

سال گذشته میلادی احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان در اجلاس مشترک، با ازسرگیری گفت وگوهای صلح میان دولت این کشور و شبه نظامیان طالبان توافق و تاکید کردند که دولت پاکستان اقدامات فوری و بر مبنای اولویت جهت دستیابی به این هدف انجام دهد.

منابع خبری محلی گزارش دادند: یک مقام وزارت کشور پاکستان (بدون ذکر نام) به نقل از چودری نثار علی خان وزیر کشور گفت که دولت تلاش های شفاف برای برگزاری مذاکره بوده و خواهان ارتقای امنیت و صلح در مناطق قبایلی از طریق گفت وگوهای صمیمانه می باشد اما این روند باید با واکنش مثبت از طرف مقابل (طالبان) نیز همراه باشد.

این منبع آگاه افزود: وزیر کشور پاکستان به احتمال زیاد در نشست آتی نمایندگان مجلس (پارلمان) ملی در اسلام آباد؛ راهبرد جدید دولت برای مذاکره با طالبان و سیاست های نوین امنیت ملی را اعلام خواهد کرد.

رسانه های پاکستانی همچنین نوشتند: مولانا سمیع الحق رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع نیز با توجه به توصیه های دریافتی از سوی دولت این کشور، در دیدار با نواز شریف تلاش های خود را برای تقویت روند گفت وگوهای صلح میان دولت و طالبان آغاز کرده است.

سمیع الحق خواستار تضمین نخست وزیر پاکستان نسبت به انجام نشدن هرگونه عملیات خرابکارانه که مذاکره ها را تحت تاثیر قرار می دهد، شده و تاکید کرد که دولت پاکستان باید مواضع خود را در برابر حملات پهپادهای جاسوسی آمریکا در مناطق قبایلی مشخص کند زیرا این حمله نه تنها علیه حاکمیت ملی پاکستان است بلکه فرآیند گفت وگوهای صلح میان دولت و طالبان را از مسیر درست خارج می کند.

حمله روز 10 آبان (اول ماه نوامبر گذشته) پهپادهای جاسوسی آمریکا به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی که منجر به هلاکت حکیم الله محسود فرمانده معدوم تحریک طالبان پاکستان شد؛ گفت وگوهای صلح میان دولت اسلام آباد و شبه نظامیان را متوقف کرد.

طالبان پاکستان در واکنش به هلاکت فرمانده خود؛ از انجام هرگونه گفت وگو با دولت مخالفت کرده و در مقابل اسلام آباد نیز آمریکا را به اقدام عمدی برای تحت تاثیر قرار گرفتن مذاکره های صلح میان پاکستان و شبه نظامیان طالبان، متهم کرد.

آساق ** 1095 **1515
کد N36577

وبگردی