آفتاب

عباس: اگر شهرک‌سازی‌ها متوقف نشود، اقدام قانونی می‌کنیم

عباس: اگر شهرک‌سازی‌ها متوقف نشود، اقدام قانونی می‌کنیم

محمود عباس خطاب به رژیم صهیونیستی اعلام کرد، فلسطین از حق خود به عنوان کشور ناظر در سازمان ملل برای توقف شهرک‌سازی‌ها استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت الوطن العربی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان سخنرانی خود به مناسبت چهل و نهمین سالروز تشکیل جنبش فتح، تأکید کرد: ما در مقابل تداوم گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطین اشغالی به ویژه در قدس صبر نخواهیم کرد و از حق خود به عنوان کشور ناظر در سازمان ملل برای انجام اقدامات دیپلماتیک، سیاسی و قانونی برای توقف شهرک‌سازی‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: شهرک‌سازان اسرائیلی به اقدامات تجاوزگرانه خود علیه شهروندان فلسطینی، دارایی‌ها، مزارع، مدارس و حتی مساجد و کنست‌های آن‌ها ادامه می‌دهند و این اقدامات بیانگر عدم جدیت طرف اسرائیلی در مذاکرات است که موجب نابودی راهکار تشکیل دو کشور می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی که در ماه ژوئیه با میانجی‌گری آمریکا از سر گرفته شد، اعلام کرد که تشکیلات خودگردان به مذاکرات خود با رژیم صهیونیستی با هدف دستیابی به راهکار تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس و همچنین دستیابی به راهکار عادلانه برای مساله پناهندگان فلسطینی ادامه می‌دهد.

عباس در ادامه تصریح کرد: ما پیشتر به طور قاطع مخالفت خود را با حضور نظامی اسرائیل در اراضی فلسطین اعلام کرده و تأکید کردیم به حاکمیت کامل کشور فلسطین بر اراضی، آب‌ها و مرزهای خود پایبندیم.

وی پیشتر در جریان سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به رام‌الله در کرانه باختری مخالفت خود را با حضور نامحدود ارتش رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین پس از امضای توافقنامه صلح اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، رسانه‌های عربی و اسرائیلی اعلام کردند که آمریکا به نیروهای رژیم صهیونیستی اجازه داده است تا 15 سال پس از امضای توافقنامه صلح، در مرزهای اردن و کرانه باختری حضور داشته باشند.

جان کری امروز (پنج‌شنبه) در جریان دهمین سفر خود به منطقه خاورمیانه برای پیشبرد مذاکرات صلح میان طرفین و حل اختلافات موجود به اراضی اشغالی سفر می‌کند و قرار است با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کند.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که کری برای اولین بار در سفر خود به منطقه طرح یک توافق چارچوبی را ارائه می‌دهد که خطوط کلی راه حل نهایی سازش بین اسرائیل و فلسطین را ترسیم می کند.

بنا بر این گزارش، اختلافات جدید میان طرفین با تصویب الحاق دره اردن به مرزهای کرانه باختری و اردن توسط کابینه اسرائیل آغاز شد. در همین راستا عباس تأکید کرده است که دره اردن جز اراضی فلسطین و خط قرمز آن محسوب می‌شود و هیچ کس حق تجاوز به آن را ندارد.

انتهای پیام

کد N36447

وبگردی