آفتاب

سال 2013- سال شکل گیری دولت های عملگرا درایران و چین

سال 2013- سال شکل گیری دولت های عملگرا درایران و چین

پکن - ایرنا - ایران و چین درسال 2013 با دولت های جدید رویکرد تازه ای برای تحکیم روابط براساس اهداف درازمدت آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، ازمهمترین تحولات درروابط ایران و چین شکل گیری دولت های جدید دردو کشور و گامهای تازه برای تحکیم روابط بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند قوه های مجریه ای که درایران و چین شکل گرفته اند از ظرفیت های خوب عملگرایی برخوردار می باشند.

از نگاه آنان روی کار آمدن دولت های جدید درایران و چین با چنین ظرفیتی فرصتی است برای اینکه مناسبات از تنفس تازه ای برخوردار شود.

درکشور چین درماه مارس 2013 و با تشکیل دوازدهمین کنگره ملی خلق دولت آقای ˈشی جین پینگ ˈ شکل گرفت و در ماه ژوئن نیز حضور پرشور ملت ایران درانتخابات ریاست جمهور باعث خلق حماسه سیاسی و شکل گیری دولت تدبیر و امید به ریاست دکتر ˈحسن روحانیˈ شد.

مقام های ارشد چین که به خاطر اهمیت روابط با تهران این رویداد مهم سیاسی سال را ازنزدیک دنبال می کردند بلافاصله آن را به ملت ایران تبریک گفتند و ˈ چای ووˈ نماینده ویژه رییس جمهور این کشور درمراسم تحلیف روحانی شرکت کرد.



* - اولین دیدار و رایزنی

حسن روحانی و شی جین پینگ رییسان جمهوری اسلامی ایران و چین در ماه سپتامبر (شهریورماه) درشهر بیشکک پایتخت قرقیزستان اولین دیدار را انجام دادند.

ارتقای سطح مناسبات دو جانبه به ویژه همکاری های اقتصادی در زمینه اجرای پروژه های فاینانس و نفتی بین دو کشور از جمله محورهای گفت وگوی دو طرف بود.

دکتر روحانی دراین دیدار با تاکید براهمیت روابط تهران - پکن گفت:ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط ایران و چین در عرصه های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی وجود دارد که باید مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

رییس جمهور با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و چین، جاده ابریشم را شاهد مناسبی برشمرد و افزود: توسعه روابط با چین به عنوان یک کشور قدرتمند در آسیا همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با بیان این مطلب که ایران و چین در زمینه مسایل منطقه ای اشتراک نظر دارند، به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با چین در زمینه مسایل منطقه ای به ویژه حل و فصل بحران سوریه همکاری ها و فعالیت های موثر و سازنده ای را آغاز کند.



* - استقبال بی نظیر

سفر رسمی دکتر ˈعلی لاریجانیˈ رییس مجلس شورای اسلامی در راس یک هیات عالی رتبه به چین در اواخر ماه اکتبر (آبان ماه) یکی دیگر از رویدادهای مهم در روابط تهران - پکن در سال 2013 میلادی بود.

مقامات ارشد چین از جمله شی جین پینگ رییس جمهور و دبیرکل حزب حاکم از هیات ایرانی استقبال بی نظیری انجام دادند که از سوی ناظران سیاسی و خبرنگاران به عنوان اراده محکم دولت جدید چین برای همکاری های گسترده و پیشرفته با دولت دکتر روحانی ارزیابی شد.

ˈجانگ د جیانگˈ رییس کنگره ملی خلق چین (مجلس ) هنگام دیدار با همتای ایرانی خود گفت: دولت چین نسبت به جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای دارد.

این مقام ارشد در دستگاه رهبری چین تاکید کرد ایران پتانسیل بسیار خوبی در زمینه های مختلف دارد و چین آماده همکاری های بیشتر با تهران است.

وی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مدت هفت ماهی که رییس کنگره ملی خلق چین شده ام با روسای مجالس کشورهای زیادی دیدار داشته ام اما دیدار با هیات ایرانی برای من بسیار پر اهمیت است.

رییس مجلس کشورمان نیز در دیدارهای خود با مقام های چینی تاکید کرد که روابط تهران و پکن باید براساس اهداف درازمدت برنامه ریزی شود.

دکترلاریجانی تصریح کرد همکاری و نقش آفرینی دو کشور مهم ایران و چین در آسیا، لنگرگاهی برای امنیت و صلح در این قاره خواهد بود.

وی همچنین در جمع شماری از صاحبان صنایع و سرمایه گذاران و بازرگانان چینی ضمن دعوت برای سرمایه گذاری های بیشتر درایران گفت: ما به چین به عنوان یک کشور دوست نگاه می کنیم و در اندیشه ما این است که روابط دو طرف یک مناسبات درازمدت باشد.



* - توافقنامه امنیتی

امضا یک توافقنامه امنیتی بین ایران و چین در جولای (تیرماه) سال 2013 دو کشور را در راستای همکاری های منطقه ای به خصوص علیه افراط گرایی و تروریسم به یکدیگر نزدیکتر کرد.

کارشناسان تاکید کردند این سند مهم می تواند مبنای جدیدی برای همکاری بین ایران و چین و کشورهای منطقه درجهت حفظ ثبات و امنیت باشد.

براساس این سند که در پکن امضا شدایران و چین از این پس در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته و جرایم فراملی همکاری نزدیکی خواهند داشت .



* - چین و تلاش برای نقش سازنده

مقام های ارشد چین در سراسر سال 2013 و به مناسبت های مختلف تاکید کردند که تلاش می کنند برای حل موضوع هسته ای ایران نقش ˈسازنده ˈ ایفا کنند.

ازنگاه ناظران سیاسی نقش چینی ها دراین عرصه مثبت بوده تا جایی که ˈوانگ ایی ˈ وزیر امور خارجه جدید چین در جریان توافق ژنو بین ایران و گروه 1+5 حضور یافت و نقش آفرینی کرد.

پس از آن دولت چین به طور رسمی توافق ژنو را گام مهم و بلندی برای حل نهایی موضوع هسته ای ایران و تامین کننده منافع همه طرف ها دانست و بر لغو تحریم ها علیه ایران تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی چین نیز توافق میان ایران وگروه 1+5 درراستای حل موضوع هسته ای را از مهمترین و تاثیرگذارترین رویدادهای سیاسی سال 2013 میلادی معرفی کرد.



* - چین مشتری ثابت قدم نفت ایران

ایران در طول سال 2013همچنان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نفت چین بود.

آمار نشان می دهد به رغم تداوم تحریم های یک جانبه غرب میزان واردات نفت چین از ایران در دو سال گذشته تغییر چندانی نداشته و این رقم روزانه بین 350 تا 540 هزار بشکه در روز در نوسان بوده است.

براساس آمار اداره کل گمرک چین این کشور به طور میانگین در سال 2013 میلادی روزانه 421 هزار و 520 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

در ماه نوامبر سال 2013 میزان واردات نفت چین از ایران روزانه به 538 هزار و 513 بشکه رسید که در مقایسه با ماه اکتبر دو برابر شد.



* - افق تازه در روابط

استقبال چینی ها از رویکرد تعاملی دولت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان، انتظار برای اقدامات متقابل درجهت استحکام روابط بین تهران - پکن با افق دراز مدت را به وجود آورده است .

از نگاه ناظران و کارشناسان دعوت دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران از شی جین پینگ همتای چینی خود برای سفر رسمی به کشورمان و تحقق آن در سال نو میلادی گام های دو شریک راهبردی درمنطقه را درجهت اهداف مشترک که همانا صلح و ثبات در آسیا و جهان است ، هماهنگ تر خواهد کرد.

آساق ** 275 **
کد N36369

وبگردی