آفتاب
تحولات آسیا/

پیام آشتی جویانه رهبر کره شمالی به همسایه اش/ قانون دفاعی ژاپن اصلاح می شود

پیام آشتی جویانه رهبر کره شمالی به همسایه اش/ قانون دفاعی ژاپن اصلاح می شود

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: اصلاح قانون دفاعی ژاپن، کشته شدن شش نفر براثر انفجار بمب در فیلیپین و پیام آشتی جویانه رهبر کره شمالی به همسایه اش از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می روند.

ژاپن

همزمان با افزایش تنش ها میان پکن و توکیو، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امروز چهارشنبه در پیامی به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی اعلام کرد قانون دفاعی این کشور که عملیات تدافعی ارتش را محدود کرده و مانع توسل به زور در مناقشات بین المللی می شود، تا سال 2020 مورد بازبینی قرار می گیرد.

وی با اشاره به وضع قانون صلح طلبانه ژاپن پس از شکست کشورش در جنگ جهانی دوم از سوی آمریکا تاکید کرد که بازبینی در قانون دفاعی به توازن و ثبات در منطقه آسیا کمک می کند.

میانمار

در پی آزادی پنج زندان سیاسی در میانمار، دولت از آزادی تمام زندانیان سیاسی به دستور رئیس جمهوری این کشور خبر داد.

فیلیپین

خبرگزاری فرانسه از کشته شدن شش نفر براثر انفجار یک بمب در شهر سومیسیپ در جزیره جنوبی باسیلان فیلیپین در اولین روز سال نو میلادی خبر داد.

پلیس با اشاره به آغاز تحقیقات درباره این انفجار اعلام کرد که هنوز انگیزه عامل بمب گذاری در نزدیکی محل اقامت یک شبه نظامی طرفدار دولت مشخص نشده است.

احتمال می رود که ابوسیاف مرتبط با القاعده پشت پرده انفجار در جنوب فیلیپین باشد.

همچنین بر اثر پرتاب یک نارنجک از سوی چند فرد مسلح به سوی کلیسایی در شهر کارمن در جزیره میندانائو در جنوب فیلیپین پنج نفر زخمی شدند.

شبه جزیره کره

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی امروز چهارشنبه در پیامی به مناسبت آغاز سال جدید میلادی که از تلویزیون سراسری این کشور پخش شد، خواستار بهبود روابط میان دوکره شد.

کد N36143

وبگردی