آفتاب

واکنش واشنگتن به آزادی زندانیان بگرام/ اولین تلفات آمریکا در افغانستان در 2014

واکنش واشنگتن به آزادی زندانیان بگرام/ اولین تلفات آمریکا در افغانستان در 2014

خلع سلاح 27 عضو طالبان، کشته شدن یک نظامی ناتو و واکنش واشنگتن به آزادی زندانیان بگرام از جمله خبرهای مرتبط با افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سرهنگ دیو لاپان سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان با اشاره به وجود اختلاف میان کابل و واشنگتن در زمینه امضای پیمان راهبردی خواستار توقف آزادی 88 زندانی بگرام شد و این اقدام را تهدیدی علیه امنیت افغانستان خواند.

این درحالیست که عبدالشکور دادرس رئیس کمیسیون اداره بازبینی افغان با اشاره به بازداشت اشتباهی شماری از زندانیان اعلام کرد در برخی از حملات شماری از افراد بدون آنکه دخالتی در حملات تروریستی داشته باشند، بازداشت می شوند.

این در حالی است که سپردن کنترل زندان بگرام به نیروهای افغانی از سوی نظامیان آمریکایی جنجال بسیاری را در این کشور به راه انداخته بود و اختلافات میان دو کشور با سفر اخیر "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا به کابل و مذاکره وی با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان تشدید یافت.

رسانه ها همچنین از خلع سلاح 27 عضو طالبان و پیوستن آنها به پروسه صلح در ولایت هرات و تحویل 27 قبضه سلاح و مهمات به دولت افغانستان خبر دادند.

در چندین ماه گذشته همزمان با افزایش تلاشها برای آغاز هرچه سریعتر مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان با هدف برقراری ثبات و آرامش در منطقه بر شمار افرادی که به پروسه صلح می پیوندد، افزوده شده است.

خبر دیگر اینکه دفتر مطبوعاتی نیروهای خارجی در افغانستان امروز چهارشنبه در بیانیه ای از کشته شدن یک نظامی خارجی در جنوب این کشور خبر داد و اعلام کرد از 131 نظامی خارجی کشته شده در سال 2013، 84 نفر آمریکایی و هشت نفر انگلیسی بودند.

در همین حال مقامات ناتو مدعی کاهش 62 درصدی شمار تلفات نظامیان خارجی در مقایسه با سال 2012 شده و اعلام کردند که در سال گذشته همچنین دو هزار و 767 افغانی کشته شدند.

کد N36124

وبگردی