آفتاب

کمک ارتش به محیط زیست دریایی کشور

کمک ارتش به محیط زیست دریایی کشور

همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاداران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به کمک حفظ پهنه‌های آبی کشور می‌آیند.

دفاع > ارتش- همشهری آنلاین:
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاداران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به کمک حفظ پهنه‌های آبی کشور می‌آیند.

عبدالرضا کرباسی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تفاهم نامه همکاری در ایام دهه فجر بین طرفین به امضا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پیش نویس این تفاهم نامه آماده شده اظهار داشت: این تفاهم نامه با هدف حفاظت و حراست از پهنه های آبی کشور انجام می شود.

وی تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته ای است از این رو می تواند در عرصه حفاظت از محیط زیست دریایی به سازمان محیط زیست کمک کند.

کرباسی اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با استفاده از توان و تجهیزاتی که در اختیار دارد در چند سال گذشته از غرق شدن نفتکش های زیادی در آبهای خلیج فارس جلوگیری کرده است که این کار تاثیر زیادی در مقابله با آلودگی بیشتر خلیج فارس داشته است.

خلیج فارس که محور ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است، از نظر راهبردی به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین مرکز ارتباطی بین این سه قاره و همچنین دسترسی به اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند است.

کرباسی ادامه داد: خلیح فارس به عنوان یک آبراه استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است و سالانه هزاران کشتی و نفت کش در خلیج فارس تردد می کند که به مرور عواملی همچون نشتی، غرق شدن و برخورد کشتی ها با هم زمینه آلودگی زیست محیطی را فراهم می کنند از این رو حفاظت از آن این پهنه آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون هم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با سازمان محیط زیست همکاری های خوبی داشته که از جمله آن نصب زیستگاه های مصنوعی در بستر خلیج فارس برای حفاظت از کف زیان است.

ضرورت انعقاد این تفاهم نامه با توجه به گسترش روز افزون آلودگی دریاهای شمال و جنوب کشور حایز اهمیت است.

در دهه های گذشته آلودگی زیست محیطی یکی از چالش های مهم در خلیج فارس بوده است. براساس برخی گزارشها 60 درصد ذخایر نفت جهان در این منطقه است. همین عامل سبب احداث سکوهای نفتی، مجتمع ها و پالایشگاه ها در اطراف خلیج فارس و پیوست آن ورود موادی مانند نفت، مواد شیمیایی و پساب ها به داخل آب و بروز آلودگی محیط زیست این پهنه آبی شده است.

همچنین عبور سالانه هزاران شناور از خلیج فارس و دریای عمان که اکثر آنها به حمل و نقل نفت خام و محصولات نفتی مربوط است و همچنین تخلیه مواد زائد مختلف مانند آب شستشوی موتور، فاضلاب، آب توازن کشتی و بسیاری موارد دیگر سبب بروز مداوم انواع آلودگی ها در منطقه می شود که اثرات قابل توجهی بر محیط زیست دارد.

بر اساس برخی گزارشها میزان نشت نفت به آب های این منطقه سالانه 1.5 میلیون تن است و به همین دلیل سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) این پهنه آبی را در سال 2007 منطقه ویژه دریایی اعلام کرد.

کد N36050

وبگردی