آفتاب

مخالفت آمریکا با حکم کرزای برای آزادی 88 زندانی بگرام

مخالفت آمریکا با حکم کرزای برای آزادی 88 زندانی بگرام

مقام‌های آمریکایی امروز (چهارشنبه) با اعلام اینکه هنوز میان دولت کابل و واشنگتن اختلافاتی وجود دارد، اعلام کردند که افغانستان باید آزادی 88 زندانی بگرام را متوقف کند چرا که آنها تهدید علیه امنیت هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا اخیرا و در سال 2013 میلادی کنترل زندان بگرام را به نیروهای امنیتی افغان سپرده است. روابط میان دو کشور در پی امتناع حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در امضای توافق نامه امنیتی با آمریکا به شدت متشنج شده است.

یکی از مقام‌های ارتش آمریکا اعلام کرده که آزادی 88 زندانی تخطی از حکم ریاست جمهوری برای تکمیل تحقیقات در زندان و تحت پیگیرد قرار دادن افراد در صورت نیاز است.

سرهنگ دیو لاپان، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: اداره بازبینی افغان پا را فراتر گذاشته و دستور داده تا تعدادی از زندانیان خطرناک که تهدیدی مشروع برای امنیت افغانستان هستند، آزاد شوند.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت: حدود 40 درصد از زندانیان افغان به صورت مستقیم مسئول زخمی شدن یا مرگ 57 غیر نظامی افغان و نیروهای امنیتی هستند و 30 درصد هم به صورت مستقیم در انجام حملات که منجر به کشته یا زخمی شدن 60 نیروی ائتلاف شده، ‌دست دارند.

عبدالشکور دادرس، رئیس کمیسیون اداره بازبینی افغان گفت: در بسیاری از موارد، بازداشتی‌ها به صورت اشتباه با این حملات مرتبط می‌شوند.

آزادی این افراد برای نیروهای امنیتی افغان که اغلب شاهد بازگشت این افراد به میدان مبارزه هستند، یک زنگ خطر است.

انتهای پیام

کد N35963

وبگردی