آفتاب

گمانی زنی در بهبود روابط ترکیه و یونان در دوران ریاست آتن بر اتحادیه اروپا

گمانی زنی در بهبود روابط ترکیه و یونان در دوران ریاست آتن بر اتحادیه اروپا

آنکارا - ایرنا - یونان از امروز (چهارشنبه) با آغاز سال 2014 میلادی، در حالی برای پنجمین بار ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده می گیرد که به گمانی زنی رسانه های ترکیه ، آتن در پی بهبود روابط خود با آنکارا و حل اختلافات در جزیره ˈقبرسˈ است.

به گزارش ایرنا، یونان در نیمه اول سال 2014 ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و در این دوره در پی بهبود روابط خود با ترکیه در بخش های اقتصادی ، تجاری و گردشگری که از سال گذشته روند ترمیم آن آغاز شده است، خواهد بود.

یونانی ها در حالی به ریاست اتحادیه اروپا برگزیده شدند که تلاش برای حل مناقشه جزیره قبرس در دستور کار رهبران دو بخش ترک و یونانی نشین این جزیره قرار گرفته و امضای تفاهم بین ترکیه و اتحادیه اروپا به منظور لغو روادید اتباع ترکیه در یک پروسه سه ساله ، گامی مهم در عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بشمار می رود.

ترکیه و اتحادیه اروپا موافقت خود را با امضای تفاهمنامه و آغاز مذاکرات به منظور لغو روادید این اتحادیه برای شهروندان ترکیه اعلام کردند.

مقامات ترکیه و اتحادیه طی دو سال گذشته مذاکراتی درباره لغو مقررات روادید توسط اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه در قبال تعهد این کشور در بازپس گیری آن دسته از پناهجویان کشورهای ثالت که از طریق ترکیه به اروپا پناهنده می شوند، انجام دادند.

دو طرف همچنین توافق کرده اند که با نهایی شدن قرارداد از سوی ترکیه، یک دوره پیگیری تعهدات لحاظ شود و در این دوره اتحادیه اروپا تعهدات ترکیه را در بازپس گیری پناهجویان خارجی زیر نظر خواهد داشت و ترکیه نیز در قبال این فرآیند، لغو روادید برای اتباع خود در اتحادیه اروپا را پیگیری می کند.

یونانی ها با توجه به بهبود روابط آنکارا و آتن به اهمیت فضای صلح آمیز با همسایه خود پی برده و به احتمال بسیار ترکیه از این فضا برای تسهیل در روند صلح در جزیره قبرس بهره خواهد گرفت.

ناظران آگاه معتقدند که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به علت مسدود بودن هشت فصل از 31 فصل از جمله خدمات مالی ، حمل و نقل ، اتحادیه گمرکی ، سیاست خارجی و حتی سیاست های منطقه ای و هماهنگی دستگاه های ساختاری، کاری دشوار است.

یونانی ها پس از تصدی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا به منظور نشان دادن تمایل خود برای حل بحران جزیره قبرس پیشنهادی به ترکیه برای احیای مذاکرات روند صلح بین بخش های ترک و یونانی نشین قبرس ارایه کردند.

تلاش های دیپلماتیک در روزهای اخیر به منظور نشستن دو طرف ترک و یونانی نشین بر سرمیز مذاکره برای حل مشکلات جزیره ، افزایش یافته است .

بخش ترک نشین قبرس برای این روند برنامه زمانی تدوین کرده و حال اینکه ˈنیکوس آناستاسیادیسˈ که 10 ماه است به عنوان رهبر بخش یونانی نشین قبرس برگزیده شده، تاکنون گامی در این راستا برنداشته است.

حل موضوع اختلافات در جزیره قبرس برای ترکیه به منظور عضویت در اتحادیه اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است و آتن و آنکارا دو دشمن سابق که قصد دارند به شرکای اقتصادی تبدیل شوند، به این امر واقف هستند.

ناظران آگاه با اشاره به سفر ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به آتن و گفت وگو با ˈآنتونیس ساماراسˈ همتای یونانی اش در باره مباحث گوناگون معتقدند که ترکیه قصد دارد در دوران ریاست ادواری یونان بر اتحادیه اروپا، روابطش با این کشور را بهبود بخشد.

ترکیه از نیم قرن پیش در تلاش برای همسویی و هماهنگی با غرب، آمریکا و اروپا بوده و در تغییرات و تحولات جهانی با قرارگرفتن در جبهه غرب، برای عضویت در سازمان های غربی تلاش کرده است.

ترکیه پس از عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 1952 میلادی در سال 1963 موافقتنامه خود را با جامعه اقتصادی اروپا امضا کرد.

آنکارا سال 1987 رسما خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شد و سال 1999 نیز به عنوان یکی از کشورهای نامزد عضویت در این اتحادیه پذیرفته شد.

مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شد.

خواسته های اتحادیه اروپا از آنکارا درباره انجام اصلاحات بنیادین در سیاست ها و قوانین و بهبود مناسبات با بخش یونانی نشین قبرس، گشودن بندرها و فرودگاه های خود به روی کشتی ها و هواپیماهای این بخش از قبرس و حل اختلافات با یونان در مورد عمق آبهای ساحلی دریای ˈاژهˈ از یک سو و تناقض های فرهنگی این کشور مسلمان از سوی دیگر، مانع همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا در سالهای اخیر بوده است.

آخرین نظر سنجی ها در ترکیه نیز نشان می دهد که گرایش مردم این کشور به عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا که در سال 2005 حدود 70 درصد بود، به زیر 50 درصد کاهش یافته است.

به رغم گذشت هشت سال از آغاز رسمی مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

به نظر می رسد مشکل ترین نقطه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را باید در بحران قبرس جستجو کرد.

انگلیس و آمریکا همواره از عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرده اند و این امر موجب بروز شک و شبهه در فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا شده است.

خاورم ** 230**1651
کد N35861

وبگردی