آفتاب

روسیه رییس گروه جی 8 شد

روسیه رییس گروه جی 8 شد

مسکو- ایرنا- روسیه از امروز اول ژانویه 2014میلادی رییس دوره ای گروه هشت کشورصنعتی جهان موسوم بهˈجی 8ˈشد و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز به همین مناسبت پیامی به ملت این کشور داد.

به گزارش ایرنا، در این پیام که در تارنمای ویژه کاخ کرملین منتشر شده، پوتین با اشاره به اجلاس سران جی8 در شهر سوچی روسیه طی روزهای چهارم و پنجم ژوئن(خرداد)، گفت: روسیه به شرکای خود در این گروه دستور کار فشرده ای را پیشنهاد می کند که برای یافتن راه حل مسایل مختلف اهمیت فراوان دارد.

وی افزود: جهان در سال های اخیر امن تر اما مسایل پیچیده تر شده است و تهدیدها برای توسعه و پیشرفت کشورها متنوع تر شده است و کانون های خشونت و مناقشات داخلی پایه های نظام جهانی را متزلزل کرده است.

پوتین درپیام خود با بیان این که بحران های اقتصادی، بلایای طبیعی و فاجعه های زیست محیطی مشکلات فراوانی برای جهان به وجود می آورند، گفت: با توجه به وابستگی متقابل کشورها به یکدیگر، مشکلات یک کشور یا منطقه به مناطق دیگر جهان سرایت می کند.

رییس جمهوری روسیه افزود: در این شرایط گروه هشت کشور صنعتی باید توجه خود را به مقابله با چالش های خطرناک آینده متمرکز و مسئولیت کشورها برای سرنوشت جهان را تقسیم کند.

وی اضافه کرد: روسیه به عنوان رییس دوره ای گروه جی هشت به شرکای خود پیشنهاد می کند مجموعه ای از ساز و کارها برای تحت کنترل در آوردن مهم ترین تهدیدها تنظیم شود.

رییس جمهوری روسیه درپیام خود گفت: اطمینان دارم اعضای گروه جی هشت با اقدام در فضای مشارکت و اعتماد متقابل می توانند در سال 2014 در تقویت امنیت و تسریع آهنگ رشد اقتصادی کشورهای ما و جهان سهم قابل توجه داشته باشند.

وی افزود: روسیه برای همکاری و گفت وگو آمادگی دارد و کارهای زیادی در پیش داریم و اطمینان دارم تلاش های ما نتایج قابل توجه و مثبتی به همراه خواهد داشت.

روسیه، آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ژاپن، کانادا و ایتالیا هشت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه جی 8 را تشکیل می دهند.

اروپام/2242**518 ** 1064
کد N35503

وبگردی