آفتاب

تبرئه نیروهای پلیس بحرین از اتهام شکنجه

تبرئه نیروهای پلیس بحرین از اتهام شکنجه

دادگاهی در بحرین دو افسر پلیس را از اتهام شکنجه پزشکان در جریان ناآرامی‌های سال 2011 تبرئه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه راشا تودی با اعلام این خبر گزارش داد: دادگاه عالی تجدیدنظر در منامه پایتخت بحرین طی حکمی دو نیروی پلیس را که یکی از آنها از شاهزادگان بحرین است از اتهام شکنجه تبرئه کرد.

بر اساس اسناد دادگاه، این دو افسر پلیس در سال 2011 و در جریان اعتراضات گسترده اکثریت شیعه این کشور علیه حکومت پزشکان را در بازداشتگاه مورد شکنجه قرار داده‌اند. این در حالی است که هر دوی آنها این اتهامات را در دادگاه رد کردند.

اکنون در دستگاه حکومتی بحرین صدها شاهزاده اعم از زن و مرد وجود دارند که در پست‌های دولتی یا کلیدی به فعالیت مشغولند. این امر سبب شده تا بسیاری از آنها در ناآرامی‌های مذکور با معترضان ارتباط مستقیم داشته باشند.

سازمان‌های حقوق بشری مستقل پیش از این با انجام تحقیقات و بررسی حوادث سال‌های اخیر بحرین گزارش دادند که نیروهای امنیتی در این کشور با استفاده از ابزار اعمال فشار و خشونت‌آمیز علیه معترضان مرتکب بدرفتاری و خشونت شده یا برای گرفتن اعتراف از بازداشت‌شدگان آنها را شکنجه کرده‌اند.

مقامات بحرینی همچنین به دلیل بازداشت گسترده پزشکان و پرستارانی که در جریان این ناآرامی‌ها معترضان زخمی را درمان کرده بودند مورد انتقاد قرار گرفتند.

منابع دولتی اعلام کردند که در این حوادث 35 تن کشته شدند، اما گروه‌های مخالف می‌گویند که تعداد تلفات بیش از این است و حدود 80 تن در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان پزشکان برای حقوق بشر پیش از این اعلام کرد که حدود 60 پزشک و پرستار به جرم تلاش برای براندازی حکومت تاکنون محاکمه و به حبس تا پانزده سال محکوم شده‌اند.

بسیاری از آنها بعدتر درخواست تجدیدنظر کرده و توانسته‌اند محکومیت‌شان را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش، در اوایل سال 2013 نیز دو افسر پلیس به جرم شکنجه یک معترض شیعه به 10 سال زندان محکوم شدند که سپس هر دوی آنها در دادگاه از این اتهام تبرئه شدند.

مرکز بحرینی حقوق بشر (BCHR) هشدار داده است که دولت بحرین همچنان نسبت به درخواست‌های جامعه بین‌الملل مبنی بر محاکمه افسران و مقامات بلندپایه برای تلفات گسترده معترضان بی‌توجه است. در حالیکه بسیاری از این قربانیان در بازداشتگاه‌ها و زیر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

بحرین که یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس به شمار می‌آید پنجمین ناو دریایی این کشور را در خود جای داده و علیرغم اینکه 75 درصد از جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند اقلیت سنی بر آن حکم‌فرمایی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N35376

وبگردی