آفتاب

سه اویغور گوانتانامو به اسلوواکی فرستاده شدند

سه اویغور گوانتانامو به اسلوواکی فرستاده شدند

پنتاگون اعلام کرد با وجود اینکه سه اویغور زندانی در گوانتانامو با هیچ جرمی مواجه نیستند، پس از آزادی از این زندان به مدت یک دهه، به اسلوواکی فرستاده شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون در بیانیه‌ای با تشکر از دولت اسلوواکی به خاطر پذیرش این سه مرد گفت: این انتقال و اسکان یک نقطه عطف در تلاش دولت آمریکا برای بستن و تعطیلی بازداشتگاه گوانتاناموست.

یوسف عباس، سعید الله شلیک و حاجی اکبر عبدالغافر که از زندان نظامی آمریکا در گوانتانامو آزاد شده و به اسلوواکی برده خواهند شد، جزو یک گروه 22 نفره از اویغورهای چین هستند که در سال 2001 میلادی در افغانستان بازداشت شدند.

این افراد از سال 2008 میلادی از جرایم خود مبرا شده و برای آزادی از این زندان مجوز گرفتند اما آمریکا از بازگرداندن این سه تن به چین امتناع کرد، جائیکه این افراد با حکم تعقیب و پیگرد مواجه می شوند و تلاش کرده تا کشور ثالثی برای آنها بیابد.

تمامی این گروه 22 نفره از اویغورهای آزاد شده از گوانتانامو طی چند سال به شش کشور از جمله آلبانی، مجمع الجزایر پلائو واقع در غرب اقیانوس آرام و السالوادور منتقل شدند.

سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون در ادامه بیانیه خود آورده است: دولت واشنگتن به خاطر اقدام دولت اسلوواکی در پذیرش این سه تن سپاسگذار است و از این کشور به خاطر حمایت از آمریکا در تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو تشکر می‌کند.

کلیف اسلوان، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از نزدیک برای انتقال این سه تن با دولت اسلوواکی همکاری کرده است.

این فرستاده ویژه افزود: ما در این باره چندین سال است که با دولت اسلوواکی همکاری می‌کنیم و البته مساله انتقال بازداشتی‌های گوانتانامو به اسلوواکی به سال 2009 میلادی بازمی‌گردد.

در اصل، واشنگتن به دنبال بازگرداندن اویغورهای مبرا شده به چین است اما دولت پکن اعلام کرده که این افراد را تحت پیگرد قرار می‌دهد.

آزادی این سه اویغور یک روز پس از درگیری خشونت بار در استان سین کیانگ چین رخ داد که طی آن پلیس هشت تن مسلح به چاقو و مواد منفجره را به ضرب گلوله از پای درآورد.

انتهای پیام

کد N35365

وبگردی