آفتاب
با اعلام عفو عمومی؛

میانمار: دیگر هیچ زندانی سیاسی نداریم

میانمار: دیگر هیچ زندانی سیاسی نداریم

میانمار اعلام کرد که پس از عفو گسترده و آزادی تعداد زیادی از زندانیان سیاسی، دیگر هیچ زندانی سیاسی در زندان‌های این کشور وجود ندارد.

میانمار اعلام کرد که پس از عفو گسترده و آزادی تعداد زیادی از زندانیان سیاسی، دیگر هیچ زندانی سیاسی در زندان‌های این کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت میانمار که متعهد شده بود تا پایان سال 2013 میلادی تمامی زندانیان سیاسی را آزاد کند، یکسری اشخاص برجسته زندانی را در بخشی از اصلاحات گسترده از زمان پایان حکومت خونتا در سه سال قبل، آزاد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا این عفو شامل حال 40 زندانی سیاسی که در فهرست فعالان قرار دارد، می‌شود یا خیر. همچنین هنوز معلوم نیست 200 تن که در انتظار محاکمه هستند و اکثر آنان به خاطر تظاهرات بدون مجوز بازداشت هستند، شامل این عفو هستند یا خیر.

میانمار روز دوشنبه اعلام کرد افرادی را که تحت قانون مناقشه برانگیز از جمله قانون فوق العاده مورد استفاده در دوران خونتا بازداشت و زندانی شده‌اند، مورد عفو قرار می‌دهد. سخنگوی ریسات جمهوری این کشور آسیایی گفت: این عفو و عفوهای جداگانه پنج زندان تحت قانون فوق العاده به این معناست که دیگر هیچ زندانی سیاسی در میانمار وجود ندارد.

وی بدون ذکر جزئیات درباره آزادی این زندانیان که از روز سه شنبه آغاز شده، گفت: باید بگویم که تین سین، رئیس جمهوری میانمار به تعهد خود عمل کرده؛ چرا که قرار بود تا پایان سال 2013 میلادی تمام زندانیان سیاسی آزاد شوند.

این در حالیست که مخالفان و فعالان میانماری نظر دیگری دارند، به طوری که تت او، از گروه نمایندگان زندانیان سیاسی سابق دریانگون، پایتخت میانمار، با اعلام اینکه امیدوار است مابقی زندانیان سیاسی هم در روزهای آتی آزاد شوند، گفت: نمی‌توانیم اعلام کنیم که آیا زندانی سیاسی دیگری هم در زندان‌های میانمار هست یا خیر.

سخنگوی آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار و رهبر حزب لیگ ملی برای دموکراسی این کشور این عفو را مورد استقبال قرار داد و گفت که این روند از لحاظ قانونی به این معناست که دیگر هیچ زندانی سیاسی در میانمار وجود ندارد.

وی افزود: اگر هنوز افرادی تحت اتهام سیاسی در زندان باشند ما این مسئله را بررسی می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N35206

وبگردی