آفتاب
مفاخر اسلام

آیت‌اللَّه کوه‌کمره‌ای، از علما و فقهای بزرگ شیعه

آیت‌اللَّه کوه‌کمره‌ای، از علما و فقهای بزرگ شیعه

آیت‌اللَّه سیدعلی حجت کوه کمره‏‌ای از علما و دانشمندان بزرگ است وی پس از آن که در نجف اشرف فارغ التحصیل شد، عازم ایران شد و مورد تجلیل فوق‏‌العاده‏ استاد خود، فاضل شریبانی قرار گرفت؛ به طوری که از طرف جمعی از طلاب و بزرگان علماء نجف تا کوفه مشایعت شد و جمعی بی‏‌شمار به او اقتداء کرده، پشت سرش نماز خواندند.

پس از ورود به تبریز مورد استقبال و اقبال عموم مردم آن مکان واقع شده و مشغول همه‏ گونه وظایف لازم و خدمات دینی شد. او بسیار بزرگوارانه زندگی کرد و در عظمت و شخصیت وی، گذشته از مقامات شامخ و فضایل عظیم، داشتن فرزندی چون آیت‏‌اللَّه سیدمحمد حجت کوه‏ کمره‏‌ای (یکی از مراجع سه گانه پس از ارتحال آیت اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی) است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیست و نهم صفر مصادف است با رحلت آیت‏‌اللَّه "سیدعلی حجت کوه کمره‏‌ای" از علما و فقهای بزرگ شیعه سالروز تولد ایشان در سال 1310 ه.ق در تبریز، و در بیت رفیع علم و ادب رخ داده و در آنجا رشد نموده است.

آبادی کوه کمر از توابع تبریز می‌باشد که تبار وی با 25 واسطه به وجود پر جود امام سجاد (ع) می‌رسد و از آن شجره طیبه شاخ و برگ و میوه می‌گیرد.

ایشان تحصیلات خود را نخست در آذربایجان، سپس در نجف اشرف ادامه داده و در اندک مدت به درجه عالیه اجتهاد نائل آمد و در اثر بدی آب و هوای نجف و ضعف مزاج، ناچار در سال 1349 ه.ق به قم مهاجرت نمود و با آن لیاقت و استعداد ذاتی و اندوخته‌های علمی و فضیلتی که داشت مورد توجه و عنایت خاص شیخ عبدالکریم حائری قرار گرفت بحدی که او را در جایگاه نماز خود دستور اقامه نماز جماعت داد ضمن انجام نماز جماعت، به کلیه امور و مسائل مذهبی و شرعی مردم نیز رسیدگی می‌کرد.

اساتید این عالم بزرگ شیعه

ایشان از حوزه درسی مرحوم سید کاظم یزدی، حدیث و از حوزه درسی مرحوم سید ابوتراب خوانساری، فقه و اصول، و از مرحوم شریعت اصفهانی، میرزا حسین نائینی، سید محمد فیروزآبادی و شیخ ضیاء الدین عراقی و دیگر اکابر وقت تلمذ نموده است، استاد روایتی ایشان آقای شیخ عبداللّه مامقانی، شریعت اصفهانی، سید حسن صدر، سید ابو تراب خوانساری، شیخ محمد باقر بیرجندی و والد معظم خودشان مرحوم سید علی کوه کمری بوده‌اند.

شاگردان ایشان

شاگردان بسیاری از محضر پر فیض ایشان کسب علم نموده‌اند، از جمله: سید محمد حسین طباطبائی. شیخ ابراهیم مراغه‌ای، سید ابراهیم علوی مقبره‌ای، میرزا ابوطالب تجلیل تبریزی، آسید یوسف مزلقانی، سید ابوالقاسم تهرانی، شیخ نصرت تبریزی میانجی، ابوالمجد بروجردی، آقا معتمد کرمانشاهی، شیخ احمد عراقی، حاج سید مرتضی ایروانی، احمد قمی، شیخ اسحق قفقازی، شیخ اسداللّه کاشانی، سید اسداللّه ده خرقانی، در کتاب (آثار الحجه) تعداد بیشتری را آورده‌اند که طالبان تفصیل می‌توانند به آن کتاب مراجعه فرمایند.

تألیفات این فقیه بزرگ شیعه

آثار و تألیفات ایشان عبارت است از: الاستصحاب. البیع، تنقیح المطالب المهمه فی عمل الصور المجسمه، جامع الاحادیث و الاصول، حاشیه الکفایه فی الاصول، الصلوه، لوامع الانوار الفردیه فی مرسلات الآثار النبویه، مستدرک المستدرک فی استدراک مافات عن صاحب المستدرک، الوقف، که یک کتاب استدلالی و مشحون از جواهر و لئالی است.

خدمات ایشان

ایشان دارای آثار ارزنده و خدمات برازنده‌ای بودند که یکی از آثار بلند ایشان احیای تفسیر بزرگ (التبیان) تالیف شیخ بزرگوار طوسی (ره) می‌باشد و از دیگر خدمات درخشان ایشان، ایجاد و احداث مدرسه بزرگ حجتیه قم است که در هشت هزار متر مربع با 126 حجره روشن و مجهز است (البته با مهندسی و طراحی خودشان) هم اکنون مورد استفاده و بهره برداری طلاب و فضلا می‌باشد و تاکنون فضلای نامداری از آن مدرسه برخاسته‌اند.

یکی دیگر از خدمات ایشان، کتابخانه نفیس و ذی قیمتی است که در قلب مدرسه حجتیه جا گرفته است و اکنون بیش از 25 هزار جلد کتاب متنوع و نفیس در زمینه‌های کتب درسی طلا ب، تفسیر ادبیات، اخبار و احادیث و رجال و تاریخ ‌می‌باشد.

منابع: پایگاه اطلاع رسانی اندیشه قم نگار خانه شیعیان

انتهای پیام

کد N35104

وبگردی