آفتاب

صربستان 2013

صربستان 2013

بلگراد-ایرنا- سرمایه گذاری خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی، موفقیت در مراحل ائتلاف اروپایی، ترمیم کابینه دولت، احداث خط لوله گاز جنوب و امضای توافق نامه عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا برای حل مساله کوزوو را می توان از وقایع مهم صربستان درسال 2013 نام برد.

به گزارش ایرنا، صربستان برای بهبود اعتبار سیاسی و اقتصادی خود چه در سطح داخلی و بین المللی توانسته است که درسال 2013 میلادی گام های بلندی را بر دارد و در مسیر همکاری با امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، الجزایر و همکاری گسترده با بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا و فرانسه موفق بوده است.

صربستان در رابطه با مساله کوزوو در سال 2013 میلادی توانست که از طریق امضای توافق نامه عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا نه تنها در حل و فصل این مساله بسیار مهم گام مؤثری را بردارد، بلکه موفق شد که نظر سران کشورهای اتحادیه اروپا را برای شروع مذاکرات در روند الحاق اروپایی جلب کند.

صربستان همچنین در رابطه با همکاری های منطقه ای و روابط خوب همسایگی بسیار موفق بوده است و دیدارهای مقامات بلند پایه این کشور با مقامات کشورهای منطقه از جمله کرواسی، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، اسلوونی و برگزاری نشست های مختلف درخصوص رفع مسایل های گذشته و تبادل تجربیات برای گسترش روابط موفق بوده است.

شرکت نیروهای وزارت دفاع،ارتش وپلیس صربستان درماموریت های صلح بانی بین المللی زیرنظر سازمان ملل و اتحادیه اروپا وهمچنین همکاری های دفاعی، نظامی از طریق تبادل تجربه، آموزشی و اجرای تمرینات مشترک نظامی با کشورهای خارجی را می توان از جمله سیاست های موفق آمیز این کشور در سال گذشته در صحنه بین المللی توصیف کرد.



** گام های صربستان برای حل مساله کوزوو

حل و فصل مساله کوزوو نه تنها برای صربستان امری بسیار مهم در صحنه سیاسی این کشور در رابطه با مراحل الحاق اروپایی به شمار می رود، بلکه برای امنیت منطقه بالکان و اروپا نیز امری بسیار مهم و حیاتی تلقی می شود.

دراین رابطه هیات های مذاکره کننده بلگراد و پریشتینا پس از شش ماه مذاکرات پی درپی در سطح مقام های ارشد سیاسی در بروکسل، سرانجام درآوریل 2013(فروردین1392) برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا وهمچنین جهت چگونگی امور خودمختاری جامعه حکومت های محلی صرب های شمال کوزوو توافقنامه 15ماده ای را امضا کردند.

اجرای توافقنامه عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا و چگونگی تشکیل جامعه حکومت های محلی صرب های شمال کوزوو که در نیمه دوم آوریل در بروکسل بین نخست وزیران صربستان وکوزوو امضا شد ازجمله شرایط مهم برای ادامه مراحل ائتلاف اروپایی صربستان و همچنین شروع مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

مذاکرات بین نخست وزیران صربستان و کوزوو از اواخر سال 2012میلادی با وساطت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل شروع شد و تاکنون در20 نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا برگزار شده است.



**موفقیت های صربستان در روند الحاق اروپایی

موافقت شورای وزیران اتحادیه اروپا برای شروع مذاکرات بروکسل با بلگراد در مراحل الحاق صربستان به اتحادیه اروپا از دیگر وقایع مهم صربستان در سال 2013میلادی به شمار می رود که به لحاظ سیاسی و اقتصادی برای بلگراد حایز اهمیت است.

درنشست اتحادیه اروپا که در20 دسامبر سال2013(29 آذرماه 1392) در بروکسل برگزار شد بنا بر توصیه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسای جمهوری و یا نخست وزیران کشورهای عضو این اتحادیه با برگزاری اولین نشست بین دولتی اتحادیه اروپا و صربستان برای 21 ژانویه سال 2014میلادی توافق کردند.

نشست بین دولتی اتحادیه اروپا وصربستان به منزله شروع رسمی مذاکرات بروکسل و بلگراد در مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا تلقی می شود.

تجربه کشور کرواسی در مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا نشان داد که مذاکرات در این مسیر امکان دارد چندین سال ادامه داشته باشد و ازطرف دیگر مساله کوزوو ازجمله مشکلات مهم درطولانی شدن مذاکرات برای عضویت صربستان در اتحادیه اروپا تاثیر پذیر است.

آلکساندر ووچیچ معاون نخست وزیرصربستان و رهبر بزرگترین حزب سیاسی دراین کشور به لحاظ داشتن کرسی درمجلس و محبوبیت حزب پیشرو که وی رهبر آن است، در اظهارات خود درآستانه سال نو میلادی گفت که عضویت صربستان در اتحادیه اروپا در سال 2020 میلادی را به دشواری می توان تحق بخشید ولی برای عملی شدن این هدف تلاش می شود.

وی همچنین موافقت شورای اتحادیه اروپا با شروع مذاکرات درمراحل الحاق اروپایی صربستان را یکی از مهمترین موفقیت های صربستان در سال 2013میلادی خواند.

صربستان، مراحل الحاق اروپایی را در ژوئن سال 1999میلادی با حرکت در مسیر ثبات که اولین گام در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود، آغاز کرد.

اتحادیه اروپا در19دسامبر سال 2009میلادی روادید برای شهروندان صربستان در سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را لغو کرد.

صربستان در دوم مارس سال 2012میلادی موفق شد، موافقت اعضای اتحادیه اروپا را برای کسب جایگاه نامزدی دراین اتحادیه کسب کند که قدمی بزرگ برای آن کشور در روند ائتلاف اروپایی به حساب می آید.



**پیشرفت صربستان در انرژی و اقتصاد

گسترش همکاری های اقتصادی با بسیاری از کشورهای خارجی از اولویت های صربستان برای رشد اقتصادی این کشور در سال 2013 میلادی به شمار می رود.

در این رابطه صربستان با کشورهای فدراسیون روسیه، امارت متحده عربی، الجزایر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا بیشترین همکاری را داشته است و این گونه همکاری ها موجب گشایش سرمایه گذاری های بزرگ در سراسر صربستان شده است.

فدراسیون روسیه شریک راهبردی برای صربستان محسوب می شود که طی دو سال گذشته با اعطای وام های800 و 500 میلیون دلاری و سرمایه گذاری در پروسه های مختلف از جمله انرژی، صربستان را در زمینه اقتصادی و تجاری یاری کرده است.

صربستان و فدراسیون روسیه افزون برهمکاری بسیار گسترده در زمینه انرژی، برای تامین شش فروند هواپیماهای جنگنده برای نیروی هوایی صربستان وهمچنین دیگر تجهیزات نظامی از جمله پدافند ضدهوایی مذاکراتی را انجام داده اند.

شروع کار احداث خط لوله گاز جریان جنوب از طریق صربستان از جمله اقدام های مهم این کشور به لحاظ انرژی و اقتصادی برای صربستان در سال 2013میلادی محسوب می شود که می تواند علاوه بر تامین گاز، فرصت های شغلی جدیدی را برای صربستان فراهم کند.

مرحله اول احدث خط لوله گاز جریان جنوب که از شوروی تا اروپای غربی از طریق صربستان عبور می کند، 24 نوامبر (3 آذر92) درمنطقه ووی وودینا در شمال صربستان آغاز شد.

پروسه خط لوله گاز جریان جنوب که ارزش احداث آن بیش از1.9 میلیارد یورو برآورد شده است، بزرگترین سرمایه گذاری در صربستان به شمار می رود که موجب افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور به میزان 5 درصد می شود.

ایویتسا داچیچ نخست وزیر صربستان درمراسمی ویژه ای پیوستن این کشوربه خط لوله گاز جریان جنوب را پس از چند دهه برای صربستان اقدامی بسیار مهم توصیف کرد و گفت که صربستان مرکز تامین گاز و شریک قابل اطمینان در منطقه است.

ظرفیت خط لوله جریان جنوب که از طریق صربستان می گذرد را سالانه حدود40 میلیارد مترمکعب گاز و طول آن نیز400 کیلومتر خواهد بود.

انتظار می رود که این بخش از خط لوله گاز جریان جنوب که از صربستان عبور می کند، دیگر کشورهای منطقه ازجمله جمهوری صربسکا در بوسنی وهرزگوین،مجارستان، کرواسی، یونان و اسلوونی را در بر بگیرد.

تاسیس شرکت هواپیمایی ˈایر صربیاˈ نیز درعرصه اقتصادی برای صربستان درسال 2013 میلادی ازجمله اقدامات مهم به شمار می رود.

شرکت هواپیمایی مسافربریˈیاتˈ صربستان و شرکت هواپیمایی اتحاد امارات عربی متحده یکم اوت 2013 (10 مرداد 1392) در بلگراد باامضای قراردادی،شرکت مشترک هواپیمایی مسافرتی جدید به نام ایر صربیا تاسیس کردند.

براساس مفاد این قرارداد، صربستان51 درصد و شرکت هواپیمایی الاتحاد امارات متحده عربی 49درصد از سهام شرکت هواپیمایی تازه تاسیس ایرصربیا را از آن خود کردند.

ناوگان شرکت هواپیمایی تازه تاسیس ایر صربیا اکنون مجهز به10فروند هواپیمای مسافربری جدید ازنوع ایرباس A319 مجهز است و این شرکت اکنون یکی ازبزرگترین شرکت مسافربری هوایی در جهان به شمار می رود.

همچنین بلگراد و ابوظبی در همکاری های دفاعی به توافق هایی نیز دست یافتند که ساخت موشک های پیشرفته ازسوی صنایع نظامی صربستان برای امارات متحده عربی در زمره همکاری های این دو کشور در زمینه نظامی و دفاعی به شمار می روند.



** ترمیم کابینه دولت

ترمیم کابینه دولت صربستان از دیگر وقایع مهم این کشور درسال جاری میلادی به شمار می رود که چنین اقدامی با هدف پیشبرد کشور درعرصه های مختلف انجام شده است.

مجلس صربستان دوم سپتامبر سال 2013(11شهریور1392) با 134 رای موافق در مقابل 65 رای مخالف و 51 رای ممتنع به 11عضو جدید در دولت این کشور رای اعتماد داد.

ترمیم کادری دولت صربستان با استعفای کتبی 9 تن از وزیران در ساختار گذشته دولت در وزارت خانه های آموزش و پرورش، دفاع، حمل و نقل، دارایی و اقتصاد، توسعه منطقه ای، فرهنگ، کشاورزی، ورزش و معاون نخست وزیر در امور ائتلاف اروپایی همراه بود.

هدف اصلی از ترمیم کابینه دولت صربستان برای ایجاد تغییرات اساسی در برنامه و سرعت بخشیدن به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی، مدرنیزه کردن کشور و کار آمدی بهتر دولت عنوان شده است.

هفت تن از اعضای دولت صربستان در ساختار جدید از شخصیت های غیرحزبی هستند.



** مبارزه با فساد مالی

صربستان درسال 2013 میلادی درعرصه مبارزه با گروه های جنایی و فساد مالی به نتایج مطلوبی دست یافته است که دستگیری و محاکمه صدها نفر درعملیات های مختلف نهادهای امنیتی صربستان و کشف و ضبط مقدار زیادی مواد مخدر و کالاهایی که غیر قانونی و بدون پرداخت مالیات و عوارض گمرکی وارد کشور شده است، از جمله نتایج مثبت فعالیت دولت در این رابطه به شمار می روند.



**موفقیت های ورزشی صربستان

در زمینه ورزشی نیز صربستان به موفقیت های بزرگی در صحنه بین المللی دست یافته است که پیروزی نوواک جوکوویچ تنیس باز بزرگ صربستان و کسب مقام دوم در رقابت های جهانی هند بال زنان که در بلگراد برگزار شد، از جمله وقایع مهم ورزشی صربستان در سال گذشته میلادی به شمار می روند.

همچنین صربستان در سال 2013 میلادی در رشته های والیبال، بسکتبال، تیراندازی، قایقرانی، دو میدانی و ورزش های رزمی نیز درخشش خوبی را در اروپا و جهان داشته است.

اروپام**2061** 1064
کد N35070

وبگردی