آفتاب
بررسی بودجه 93 در فراکسیون زنان؛

پیشنهاد فراکسیون زنان برای تامین اعتبار افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه

پیشنهاد فراکسیون زنان برای تامین اعتبار افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه

رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به بررسی لایحه بودجه 93 در این فراکسیون، گفت که اعضای فراکسیون زنان پیشنهاداتی را برای افزایش اعتبارات حوزه زنان تصویب کردند که از جمله آنها تامین اعتبار اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه است.

فاطمه رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: فراکسیون زنان لایحه بودجه 93 را در مقایسه با قانون بودجه سال 92 مورد بررسی قرار داده است. به نظر می‌رسد در برخی از نهادها و دستگاه‌ها مرتبط با زنان و خانواده، بودجه نسبت به سال 92 ثابت بوده، البته برخی جاها هم کاهش و در برخی موارد افزایش داشته است.

وی افزود: لایحه بودجه 93 برای معاونت امور زنان و خانواده همان مبلغ بودجه سال 92 را لحاظ کرده اما با توجه به اینکه مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ابتدای امسال به معاونت ارتقاء یافته، ثابت ماندن بودجه این بخش به کاهش فعالیت‌های آن منجر خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به افزایش کمتر از یک درصدی اعتبار شورای فرهنگی – اجتماعی زنان در لایحه بودجه 93 یادآور شد: بودجه مربوط به شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز در لایحه بودجه 93 ثابت مانده، البته با در نظر گرفتن تملک دارایی، این اعتبار 5/4 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از کاهش 57 درصدی اعتبار مربوط به اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور، آن را نشانگر بی‌دقتی از سوی دولت خواند و افزود: اگر قرار باشد سیاست‌های کنترل جمعیت به سمت افزایش جمعیت تغییر کند، این به منزله کاهش بودجه این بخش نیست بلکه اعتبارات بودجه‌ای باید در جهت افزایش جمعیت و در راستای اعمال سیاست‌های تشویقی پیش‌بینی شود، اما متاسفانه این بودجه که باید به مقدار آن اضافه می‌شد، نه تنها ثابت نمانده بلکه کاهش نیز داشته است.

رهبر به افزایش 36 درصدی اعتبار مربوط به حمایت از تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی جوانان و زنان اشاره و خاطرنشان کرد: البته معمولا این اعتبار به تشکل‌های سیاسی اختصاص می‌یابد که قرار است در انتخابات آینده فعالیت کنند.

رییس فراکسیون زنان مجلس در ادامه از کاهش سه درصدی اعتبار ارتقای توانمندی زنان و تحکیم خانواده، افزایش دو درصدی اعتبار خدمات مشاوره‌ای، تربیتی و فرهنگی جوانان و زنان و همچنین افزایش 5/13 درصدی اعتبار مربوط به ازدواج خبر داد.

وی با بیان اینکه اعتبار مربوط به کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در لایحه بودجه 93 حذف شده، تاکید کرد: درست است که ما سیاست‌های کنترلی نداریم، اما این مبالغ باید در جهت سیاست‌های ارتقای جمعیت هزینه شود.

رهبر رشد 23 درصدی اعتبار حمایت از خانواده و فرزندان و رشد شاخص‌های سلامت در لایحه بودجه 93 را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه در لایحه بودجه 93 اعتبار مربوط به حمایت از خانواده زندانیان که هر ساله در بودجه وجود داشت، به صفر رسیده، همچنین اعتبار مربوط به توانمندی اقتصادی زنان و تامین مسکن زنان سرپرست خانوار هم حذب شده و صددرصد کاهش داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: با پیشنهاد من و با حمایت نمایندگان مصوب شد که صد میلیارد تومان برای فاز اول بیمه زنان خانوار اختصاص یابد و 200 هزار نفر تحت پوشش قرار گیرد. ما در این رابطه با وزیر رفاه و خانم ملاوردی معاونت زنان ریاست جمهوری صحبت کردیم تا برای گام بعدی 300 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم و تعداد زنان خانه‌دار بیمه شده به 500 هزار نفر برسد اما با کاهش 85 درصدی این بودجه مواجه شدیم و در لایحه بودجه 93 تنها 15 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته که باعث می‌شود عملا بیمه زنان خانه‌دار تعطیل شود. البته استدلال دولت اجرای بیمه همگانی است اما می‌شود این اعتبار را در نظر گرفت و هروقت بیمه همگانی اجرایی شد، این دو را در یکدیگر ادغام کرد.

رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به پیشنهادات این فراکسیون در جهت افزایش اعتبارات حوزه زنان تصریح کرد: سال گذشته در بودجه آمده بود که دستگاه‌های اجرایی مجازند یک درصد اعتبارات هزینه‌ای خود منهای حقوق و دستگاه را در امور مربوط به زنان و خانواده و جوانان هزینه کنند. در لایحه بودجه 93 این حکم نیز تکرار شده اما چون تکلیفی بر دستگاه‌ها وجود ندارد، عملا پولی هم هزینه نمی‌شود.

وی افزود: اگر ما در بودجه به دولت تکلیف کنیم که یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در امور مربوط به زنان هزینه شود، اکثریت کمبود اعتبارات حوزه زنان را جبران می‌کند. به ویژه اینکه ماده 230 قانون برنامه پنجم برنامه‌هایی از جمله ساماندهی مشاغل خانگی، تحکیم بنیان خانواده، تامین اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و بسیاری از موارد دیگر را پیش‌بینی کرده که اینها بدون اعتبار مانده‌اند. بنابراین پیشنهاد مشخص ما این است که دستگاه‌های اجرایی مکلف به پرداخت یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود در امور زنان و خانواده شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر این تکلیف به دولت در قالب بودجه 93 صورت گیرد، بسیاری از برنامه‌هایی که باید تا پایان برنامه پنجم اجرا شود، عملیاتی خواهد شد.

رهبر یادآور شد: یکی دیگر از پیشنهادات فراکسیون زنان این است که 200 میلیارد تومان برای بیمه کردن 400 هزار نفر از زنان خانه‌دار اختصاص یابد تا گام خوبی در این جهت برداشته شود.

رهبر با اشاره به تصویب قانون افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به 9 ماه در سال جاری، خاطرنشان کرد: اکثریت دستگاه‌ها به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم، این قانون را اجرا نمی‌کردند، بنابراین یکی از پیشنهادات فراکسیون زنان تامین اعتبار مربوط به اجرای این قانون در بودجه سال آینده است.

رییس فراکسیون زنان مجلس اظهار کرد: فراکسیون زنان چند مورد پیشنهاد دیگر در ارتباط با آموزش و ارتقای سلامت زنان روستایی و عشایری و همچنین حمایت از خانواده‌های زندانیان داشته و نهایتا این پیشنهادات به کمیسیون‌های تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس ارائه خواهد شد و در کمیسیون تلفیق نیز از این پیشنهادات دفاع می‌کنیم تا بتوانیم این احکام را در بودجه بگنجانیم.

انتهای پیام

کد N35066

وبگردی