آفتاب
معاون دبیرکل حزب الله در گفت وگو با ایرنا

حزب الله در اوج آمادگی / دولت یکدست در لبنان، دولت آشوب و هرج و مرج خواهد بود

حزب الله در اوج آمادگی / دولت یکدست در لبنان، دولت آشوب و هرج و مرج خواهد بود

بیروت – ایرنا – معاون دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به پیامدهای تلاش های برخی جریان های سیاسی برای روی کار آمدن یک «دولت یک دست » در لبنان، هشدار داد که این دولت، دولت آشوب و هرج و مرج و مشکل ساز خواهد بود و یک راه حل نیست.

شیخ «نعیم قاسم» در گفت و گویی اختصاصی با ایرنا در بیروت، تاکید کرد که حزب الله در اوج آمادگی و هوشیاری بسر می برد و توانایی نبرد در چند جبهه را بطور همزمان دارد و همه این را می دانند.

وی با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات لبنان، تشکیل دولتی یکدست از جریان هایی خاص نیست، خاطرنشان کرد: حزب الله توصیه هایی را به «میشل سلیمان» رییس جمهور وی «تمام سلام» نخست وزیر مکلف در خصوص تشکیل دولت آینده لبنان ارایه کرده است.

این مقام ارشد حزب الله افزود: ما توصیه هایی در خصوص راه حل مناسب برای تشکیل یک دولت فراگیر و وحدت ملی ارایه کرده ایم و این دولت را راه حل می دانیم نه چیز دیگری، هر اقدام دیگری بحران هایی جدید را که نتایجی نامشخص دارند، بدنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: تشکیل دولت بی طرف و یا یکدست راه حلی مناسب نیست، تنها تلاشی است برای مقابله و به حاشیه راندن دیگر جریان های که سبب توازن قوا در کشور هستند.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد: تشکیل دولت یکدست را برنامه ای منطقه ای و بین المللی برای ایجاد هرج ومرج و آشوب در لبنان است که بخشی از طرح ایجاد بحران در سوریه است و ما تاثیر آن را برای لبنان منفی می دانیم.

معاون دبیرکل حزب الله در پاسخ به این پرسش ، چنانچه طرح دولت یکدست به اجرا گذاشته شود، لبنان وارد چه مرحله ای خواهد شد، گفت: نمی دانم چه شرایطی پیش خواهد آمد اما می دانم که دولت یکدست دولت آشوب بوده و مشکلی به مشکلات لبنان اضافه می کند.

وی تاکید کرد: من اکنون نمی گویم که ما چه کاری انجام خواهیم داد، بلکه از وضعیتی سخن می گویم که بسیار بد بوده و مثبت نیست و اینکه این امر چه واکنش های مختلفی را بر می انگیزد و چه پیامدهایی خواهد داشت نمی توان اکنون اظهار نظر کرد.



** تحرکات مشکوک در مرزهای جنوبی لبنان

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات اخیر در دو سوی مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی از جمله شلیک مشکوک موشک از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی که سبب واکنش محدود صهیونیست ها شد، تصریح کرد: این حادثه در چارچوب مقابله با اسراییل قرار ندارد و ممکن است اهدافی دیگر به دنبال داشته باشد که هیچ گونه ارتباطی با مقاومت اسلامی که از آن به شکل واضح و صریح سخن می گوییم، ندارد.

معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه این دست اقدامات حاشیه ای و بدون تاثیر است، خاطرنشان کرد: دشمن صهیونیستی با واکنش خود خواسته که بگوید در برابر اینگونه حوادث حاشیه ای نیز ساکت نخواهد ماند.



** اسراییل آمادگی برای جنگ جدید علیه لبنان ندارد

وی با تاکید به اینکه رژیم صهیونیستی برای جنگ جدید علیه لبنان به چند دلیل آمادگی ندارد، اظهار داشت: از جمله این دلایل، حالت بازدارندگی دایم قدرت حزب الله در برابر هرگونه تجاوز بوده و دیگر اینکه صهیونیست ها منتظر تحولات سوریه هستند تا شاید نتایجی به نفع آنها حاصل شود.

شیخ نعیم قاسم دلیل دیگر عدم آمادگی رژیم صهیونیستی را مشکلات مساله فلسطین اعلام کرد و گفت: این بحران از زمانی که آمریکایی ها بر ایجاد راه حل معینی اصرار ورزیدند، آشکار شده است.

معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه اوضاع کل منطقه و جهان تقریبا بر اساس تحولات موجود در حال شکل گیری است ، ادامه داد: توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 با خود راه حل ها و نتایجی سیاسی داشته که اسراییل باید به دقت بازخوردهای آن را مورد بررسی قرار دهد. وی تاکید کرد: تمامی این امور حاکی از این هستند که احتمال تجاوز اسراییل در این مرحله بسیار ضعیف بوده، اما ما همواره آماده مقابله با اقدامات ناگهانی هستیم و مقاومت آن را در تحلیل ها و آماده سازی های دایمی خود مد نظر دارد.



** توانایی حزب الله در نبرد در چند جبهه

شیخ نعیم قاسم این مطلب را که تحرکات اخیر در جنوب لبنان برای وادار کردن حزب الله به خروج از سوریه صورت گرفته است ، رد کرد و اظهارداشتت: درگیری های روز یکشنبه گذشته در جنوب لبنان بسیار محدود بود و گذرا و ابعاد سیاسی مهمی ندارد و تنها اقدامی بی فایده از سوی شلیک کنندگان به سوی فلسطین اشغالی و طرف اسراییلی بود.

این مقام ارشد حزب الله تاکید کرد: حضور ما در سوریه برای حمایت از راه و خط مقاومت و لبنان بوده و اینگونه حوادث جزیی و گذرا در در رویکردها و مواضع ما تاثیر ندارد.

معاون دبیرکل حزب الله با اشاره به توانیی مقاومت اسلامی لبنا در نبرد در چند جبهه همزمان خاطرنشان کرد: همه می دانند که ما با رفتن به سوریه ، لبنان را خالی نگذاشته ایم و بخش هایی از حزب الله به منظور حمایت از لبنان آمادگی کامل دارند.

وی بخش های فعال حزب الله در سوریه را واحدهایی مختص به اینگونه فعالیت ها بر شمرد و گفت: این بدین معناست که ما با انجام یک ماموریت از امور دیگر منصرف نمی شویم و قدرت همراهی با فعالیت هایی را که در سوریه انجام می دهیم، داریم.



** آینده نگری حزب الله و توان بسیج نیرو

شیخ نعیم قاسم با تاکید بر اینکه حزب الله برنامه هایی مناسب به منظور رویارویی با آنچه که در آینده ممکن است در جنوب لبنان رخ دهد، دارد، درخصوص امکان بسیج عمومی نیرو در حالت تعرض رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اگر اتفاق خاصی رخ دهد که مستلزم انجام اقدام خاصی باشد، این اقدامات را انجام خواهیم داد؛ اما با عدم ضرورت آن، ما در حالت آمادگی کامل خود بوده و امور را به همین شکل عادی دنبال خواهیم کرد.

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد که حزب الله درهرگونه تحلیل از اطلاعات حقیقی و واقعی بهره می گیرد و هم اکنون در خصوص درگیری های محدود جنوب و دیگر تحولاتی که در لبنان در جریان است، اطلاعات واقعی در دست نیست.



** تروریست ها و امنیت لبنان

وی با تاکید براینکه وضعیت امنیتی در لبنان به دلیل اقدامات انتحاری تروریست های تکفیری ها و خودروهای بمب گذاری شده که مردم عادی و مناطق مسکونی را هدف قرار می دهند، وضعیت بدی پیدا کرده است، تصریح کرد: بیشتر این جنایات تروریستیا، شخصیت ها و یا مراکزی مشخص را هدف قرار نداده و این بدان معناست که اینگونه جنایات استثناپذیر نبوده و برخی از نتایج آن را در بیروت، ضاحیه جنوبی، طرابلس و بقاع دیدیم و مشخص نیست که چه زمان نوبت دیگر مناطق می رسد.

شیخ نعیم قاسم خاطرنشان کرد: این فضای نامناسب امنیتی نتیجه تحولات سیاسی خاص و پیچیده در لبنان بوده که منشا آن دوری جریان های سیاسی از یکدیگر بوده و این روند با ادامه سخنان تحریک آمیز افرادی همراه شده که اقدامات تجاوزگرانه برخی علیه دیگران را توجیه می کنند.

معاون دبیرکل حزب الله راه حل این وضعیت نابسامان امنیتی لبنان را امنیتی ندانست و گفت: راه حل این وضعیت سیاسی و بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی است، راه های امنیتی در متوقف ساختن جنایات ناتوان است؛ اقدامات امنیتی تنها به کم شدن این حوادث کمک می کند اما آنها را کامل از بین نمی برد.



** تفاهم سیاسی راه بازگشت آرامش به لبنان

این مقام ارشد حزب الله در ادامه گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه با تفاهم و توافق سیاسی می توان آرامش و اطمینان خاطر را به مناطق مختلف لبنان باز گرداند، افزود: با توافق سیاسی طرف هایی که امنیت لبنان را به بازی می گیرند بسرعت شناسایی می شوند و در نهایت امکان حوادث امنیتی کم شده و هر چقدر که انسجام در تفاهم سیاسی بیشتر باشد بر اوضاع امنیتی بیشتر موثر خواهد بود.

وی اولین گام راه حل مشکلات امنیتی لبنا را توسل به راهکارهای سیاسی دانست و اظهارداشت : ما همواره به تشکیل دولت وحدت ملی و فراگیر دعوت کرده ایم ، تشکیل این دولت جریان ها و گروه های سیاسی را به یکدیگر نزدیک کرده و با ایجاد راه حل های سیاسی، مانع انفجار اوضاع در لبنان را می گیرد و به مردم اطمینان و اعتماد می بخشد.



** رابطه مسایل لبنان و سوریه

شیخ نعیم قاسم تلاش برای ربط دادن راه حل سیاسی حل بحران در لبنان و و راه حل سیاسی حل بحران در سوریه را سبب تشدید مشکلات دانست و گفت: مساله سوریه، موضوعی طولانی و پیچیده بوده که با برخی مسایل منطقه ای و بین المللی آمیخته است.

معاون دبیرکل حزب الله افزود: ما می توانیم با برداشتن گام هایی سیاسی از طریق تشکیل دولت وحدت ملی، یک بسیج سیاسی صحیح توسط جریان های مختلف به وجود آوریم تا از تاثیر اوضاع سوریه بر لبنان بکاهیم.

وی آنچه را که در صحنه سیاسی و امنیتی لبنان می گذرد کشاندن تمامی پرونده سوریه به داخل لبنان توصیف کرد و اظهار داشت : با به میان آمدن پای برخی گروه ها و نیروهای مختلف، امکان گفت وگو، وحدت ملی و هرگونه توافق سیاسی از میان رفته و می بینیم صداهایی از گروه 14 مارس به گوش می رسد که مشارکت و راه حل های سیاسی را رد کرده و این امر تنها به ادامه تنش امنیتی و بدتر شدن اوضاع سیاسی لبنان منتهی می شود.



** واکنش به ادعای شهادت اللقیس

شیخ نعیم قاسم در واکنش به ادعای «سراج الدین زریقات» مسئول گروهک تروریستی «عبدالله عزام» در لبنان که مدعی شده اس شهید «حسان اللقیس» از فرماندهان عالیرتبه حزب الله در انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت به شهادت رسیده و صهیونیست ها او را شهید نکرده اند، گفت: این ادعاها ارزش ندارد.

معاون دبیرکل حزب الله اظهار داشت: وقتی که پایگاه های اینترنتی اطلاعاتی را از اشخاصی مجهول و مجعول منتشر می کنند در نتیجه این اخبار ارزش ندارد، هرکس به شکل دقیق اخبار و تحولات را پی می گیرد، می داند که شهید اللقیس توسط اسراییل در پارکینگ منزلش مورد هدف قرار گرفته و این امر نیازی به تاکید و توضیح ندارد.

وی تاکید کرد: این آرزوی آنهاست که پیروزی هایی خیالی با ریختن خون پاک عزیزان ما و با به شهادت رساندن آنان، به نام خود به ثبت برسانند، اما هرگز به هدف خود دست نخواهند یافت.



** طرح تکفیری ها در حمله به سفارت ایران ناکام ماند

شیخ نعیم قاسم با تاکید بر اینکه طرح تکفیری ها در دستیابی به هدف خود به منظور منفجر ساختن سفارت ایران در بیروت ناکام ماند، افزود: آنها به این نتیجه رسیده اند که اقدامشان جنایتی بزرگ بوده و حتی گوشه ای از اهداف سیاسی مورد نظر آنها را محقق نکرده و طبیعی است که بخواهند با خلق داستان هایی دروغین بر روی شکست خود سر پوش بگذارند.



** حل سیاسی تنها راه پایان بحران سوریه است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید به اینکه تنها راه پایان بحران سوریه ، راهکاری سیاسی است ، تاکید کرد: محال است از طریق نظامی این بحران حل شود و غربی ها نیز چند ماهی است که به این نتیجه رسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: البته در منطقه طرف هایی هستند که نمی خواهند به این حقیقت اعتراف کنند ؛ بنابر این هر چقدر که این جریان های منطقه ای در این خصوص لجبازی به خرج دهند، بحران سوریه نیز طولانی تر شده و ملت این کشور همچنان زیان خواهند دید.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: حامیان ادامه بحران در سوریه می دانند اموال و پول هایی را ی که در این زمینه هزینه می کنند هیچ ارزش و منفعتی برای آنان ندارد.

معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « حامیان مخالفان نظام سوریه تصور نمی کردند که تکفیری ها تروریست بسرعت بر این مخالفان سیطره پیدا کنند»، گفت :وضع تا جایی رسیده که تکفیری ها به شکل مستقیم در میدان قرار گرفته اند و این پدیده به شکل کامل از سوی غربی ها قابل کنترل نبوده و سوریه به مکانی برای صادر این شیوه فعالیت به عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه تبدیل شده است.

وی این پدیده را خطری برای منطقه و جهان دانست که هیچ کس توان تحمل آن را ندارد و افزود: بنابراین راه حل برون رفت از بحران سوریه تنها سیاسی است.



** اجلاس ژنو و موفقیت نظام سوریه

شیخ نعیم قاسم در باره نتایج برگزاری اجلاس ژنو 2 برای حل بحران سوریه اظهار داشت: به نظر نمی رسد که این اجلاس به راحتی برگزار شود و اگر در موعد خود هم برگزار شود کاملا ظاهری خواهد بود، یک مجموعه پیچیدگی هایی وجود دارد که اجرای تصمیمات آن را با چالش روبه رو خواهد کرد و بنابراین می گویم که بحران سوریه طولانی بوده و راه حل به آسانی بدست نمی آید.

معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه نظام و ارتش سوریه به موفقیت های نظامی بزرگی در رویارویی با مخالفان چند ملیتی به دست آورده و این امر برای محافل سیاسی و رسانه ای منطقه و جهان آشکار است، خاطرنشان کرد: با این حال اگر (دشمنان سوریه) تصور کرده اند که ادامه بحران سوریه فقط سبب افزایش خرابی ها در این کشور شده و آنها هیچ هزینه ای در نهایت نخواهند پرداخت، پس برای مخالفان منطقه ای و غربی ها کاملا مناسب است.

وی تاکید کرد : ما مسئولیت طرح ویران سازی سوریه و تحمیل خسارت های فراوان به آن را، بر عهده کشورهای غربی و عربی می دانیم.

شیخ نعیم قاسم با بیان اینکه نظام سوریه زمام امور را در دست دارد، خاطرنشان کرد: تحولات در سوریه کنار رفتن نظام را به مساله ای کاملا سخت اگر نگویم محال تبدیل کرده و برخی طرف ها از جمله قطر که بر روی نتایج حساب باز کرده بودند، دیدند که این نتایج با خواست آنها هماهنگ نبوده و بناب این لازم است در خصوص اقداماتشان تجدید نظری صورت دهند.



** نقش قطر در بحران سوریه کم شده است

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به سئوالی در خصوص پیشرفت روابط میان حزب الله وقطر گفت: من چند روز پیش به شکل علنی از سفیر قطر در لبنان استقبال کردم و این دیدار نشان از تمایل برای بهبود روابط بهتر قطر با حزب الله و جبران رکودی که طی سال های اخیر در این روابط ایجاد شده است، بود.

معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه نقش قطر در شرایط کنونی بحران سوریه مانند ابتدای این بحران نیست و کم شده است، افزودد: قطر در ابتدا مهمترین کشور دخالت کننده در بحران سوریه بود و اکنون این نقش قطر به عربستان سعودی رسیده و این روند بر دیدگاه دوحه در رابطه با تحولات موجود انعکاس داشته است.

وی با بیان اینکه برخی تحولات سیاسی در موضع گیری های قطر رخ داده است، اظهارداشت: به هر حال قطر از دیدگاه خود سخن می گوید و من در این رابطه نماینده آن نیستم .

خاورم**2024 ** 1324
کد N34665

وبگردی