آفتاب

رییس جمهوری سودان جنوبی تقسم قدرت با شورشیان را رد کرد

رییس جمهوری سودان جنوبی تقسم قدرت با شورشیان را رد کرد

تهران – ایرنا- ˈسالوا کی رˈ رییس جمهوری سودان جنوبی تقسیم قدرت با شورشیان به منظور پایان دادن به ناآرامی های کشورش را رد کرد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه از جوبا ، سالوا کیر با رد تقسیم قدرت اعلام کرد که تمایل دارد درگیری ها از راه مسالمت آمیز حل و فصل شود.

از اواسط ماه دسامبر (آذر ماه) نیروهای رییس جمهوری سودان جنوبی با نیروهای ˈریک مشارˈ معاون سابق رییس جمهوری این کشور درگیر شدند و هر کدام سعی دارد بر حوزه های نفتی مسلط شود. این درگیری ها تا کنون هزاران قربانی گرفته است.

رییس جمهوری سودان جنوبی امروز (سه شنبه) در مصاحبه با شبکه ˈبی. بی. سیˈ گفت : کدام تقسیم قدرت؟ چنین گزینه ای مطرح نیست. این مرد (ریک مشار) یک شورشی است. اگر خواهان قدرت بودید برای به دست آوردن آن شورش نمی کردید.

وی افزود : من با کودتای نظامی بر سر قدرت نیامده ام و توسط مردم انتخاب شده ام. او نیز باید برای به قدرت رسیدن همین مسیر را طی کند .

کی ر افزود : از راه نظامی نمی توان به نتیجه رسید و باید راه های نظامی و سیاسی را همزمان امتحان کنیم. از روز نخست درگیری می خواستم این مساله از راه صلح آمیز حل و فصل شود.

بر پایه این گزارش، صبح امروز ( سه شنبه) درگیری تازه ای میان ارتش و نیروهای شورشی در شهر راهبردی ˈبورˈ در استان شرقی ˈجونگلیˈ رخ داد.

سودان جنوبی در ژوئیه سال 2011 میلادی پس از یک دهه جنگ داخلی از سودان جدا و مستقل شد. این کشور تازه استقلال یافته روزانه 220 هزار بشکه نفت را به ژاپن، مالزی و چین صادر می کند و عواید ناشی از این نوع صادرات، 95 درصد از درآمد اقتصاد شکننده این کشور را تامین می کند.

مترجمام ** 9053**1542**
کد N34600

وبگردی