آفتاب
نوباوه در گفت‌وگو با ایسنا:

هر تکنولوژی که می‌توان از آن استفاده مثبت کرد، می‌تواند به ما کمک کند

هر تکنولوژی که می‌توان از آن استفاده مثبت کرد، می‌تواند به ما کمک کند

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف تاسیس شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی، گفت که نباید به این پدیده‌ها سیاه و سفید نگاه کرد، اما این شبکه‌ها و نرم‌افزارها مطمئنا برای خدمت علمی به جامعه بشری ساخته نشده‌اند.

بیژن نوباوه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: اساسا باید ببینیم شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مشابه آنها با چه هدفی تشکیل شده‌اند، وقتی به این هدف توجه کنیم موضوع تنوع در این نرم‌افزارها که برای مخاطبان‌شان جذابیت هم دارد بحث ثانویه خواهد بود.

وی افزود: شاید امروز وجود یا عدم وجود موبایل اجتناب‌ناپذیر باشد اما نمی‌توان گفت که موبایل هم صددرصد استفاده مثبت دارد، با شبکه‌های اجتماعی هم اگر بخواهیم برخورد علمی کنیم ما را عقب مانده می‌خوانند، اما باید ببینیم که اساسا شبکه‌ها برای چه درست شده‌اند، اگر امروز استفاده از موبایل با 80 درصد نیاز اجتماعی است در مورد شبکه‌ها و نرم‌افزارهای ارتباطی شاید این میزان به 20 درصد هم نرسد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ممیزی منطقی برای نحوه استفاده از این شبکه‌ها وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی با اهداف خاصی درست شده‌اند و اساس هدف‌شان از هم پاشیدن فرهنگ ملت‌هاست، این یک تئوری غربی و چیزی است که شما به عنوان فرهنگ از طریق رسانه‌های مجازی می‌گیرید اما باید دید که چند درصد از ارتباطاتی که از این مسیر برقرار می‌شود ارتباط عالمانه است و چند درصد این ارتباط مربوط به گفت‌وگوی دو دانشمند با یکدیگر است و چند درصد مربوط به روابط دختر و پسر و زن و مرد متاهل است.

نوباوه با اشاره به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی، خاطرنشان کرد: ما نباید به این پدیده‌ها سیاه و سفید نگاه کنیم، اما شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مربوطه مطمئنا برای خدمت علمی به جامعه بشری ساخته نشده‌اند، مثل اینترنت که اگرچه از آن استفاده زیادی می‌کنیم اما آیا همه کاربرد اینترنت همین بوده است؟ چرا طلاق زیاد شده؟ چرا عشق و علاقه بین همسران کم شده است؟ دلیلش این است که افراد می‌توانند در آن واحد با چند نفر ارتباط برقرار کنند و این هدفی است که از درست شدن این شبکه‌ها دنبال می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس برهم زدن سنت‌های فرهنگی در کشورهای هدف را از نکات مورد نظر لیبرال دموکراسی دانست و تصریح کرد: وی‌چت و ابزارهایی از این قبیل همه برای تحقق این هدف هستند، ممکن است کسی هم با استفاده از اینها به راحتی با خانواده خود در خارج از کشور صحبت کند اما چند درصد استفاده از این نرم‌افزارها به این شکل است، آیا نمی‌توان از این طریق با یک نامحرم و یا با یک شبکه جاسوسی و امنیتی صحبت کرد؟

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه برخورد با تکنولوژی باید به میزان نیازمان باشد، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم از تکنولوژی عقب بمانیم و باید از آن استفاده کنیم، شاید هم روزی بتوانیم قرآن را به وسیله آن در دنیا منتشر کنیم و انقلاب‌مان را صادر کنیم پس جنبه ایجابی هم دارد، اما باید دید چه هدف‌هایی پشت آن خوابیده است. به نظر من برخورد سیاه و سفید با این موضوع جواب نمی‌دهد و برخورد ما باید به حد نیاز باشد؛ چرا که به هر حال هر تکنولوژی که می‌توان استفاده مثبت از آن داشت می‌تواند به ما کمک کند و ما باید به صورت منطقی به آن نگاه کنیم.

نوباوه با اشاره به اهداف راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای خاطرنشان کرد: ما برای شبکه‌های داخلی خودمان میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم، حالا چه دلیلی دارد یک کشور حاضر است این هزینه‌ها را خودش انجام دهد و برنامه‌ای را به صورت رایگان برای مردم ما پخش کند، یقینا این بی‌هدف نیست، ما معتقدیم احصای این اهداف و معرفی آن به مردم، مردم را نسبت به آنها واکسینه می‌کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از اطلاعاتی که به نیروهای نظامی و انتظامی برای جمع‌آوری ماهواره‌ها داده می‌شود از طریق پدر و مادرهاست، آنها خودشان ابتدا آلوده شده‌اند اما بعد می‌بینند که فرزندانشان از دست می‌روند، حتی زن و شوهرها هم مشکلاتی را در همین زمینه پیدا می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به محدودیت استفاده از دیش‌های ماهواره در آمریکا، اظهار کرد: البته شبکه‌های مبتذلی در این کشورها وجود دارد اما آنها کاری می‌کنند که کسی سمت‌شان نرود، بنابراین مساله ماهواره در همه کشورها وجود دارد اما در کشور ما این مساله سیاسی می‌شود.

نوباوه با بیان اینکه کاربرد برخی شبکه‌های ماهواره‌ای امنیت روحی افراد را نقض می‌کند، تصریح کرد: وقتی ما می‌خواهیم یک ساندویچ بخوریم به این توجه می‌کنیم که این غذا مانده نباشد، چطور امکان دارد که برای خوراک روحی افراد ممیزی وجود نداشته باشد؛ البته برای ممیزی هم باید اطلاع‌رسانی کرد اما نباید مسائل را فرافکنی کنیم.

وی افزود: حاکمیت در این زمینه وظایفی دارد اما ما هم باید در مورد خوراک فکری خود دقت به خرج بدهیم چرا که همه چیز به عهده دولت نیست و اگرچه حاکمیت وظایفی در این زمینه دارد اما مردم هم مسئولیت زیادی در این باره به عهده دارند.

انتهای پیام

کد N34538

وبگردی