آفتاب

وزیر انرژی ترکیه: به واردات گاز از ایران ادامه می دهیم

وزیر انرژی ترکیه: به واردات گاز از ایران ادامه می دهیم

آنکارا- ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: ایران کشور دوست و همسایه ترکیه است و به واردات گاز از ایران ادامه خواهیم داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، یلدیز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈ کانال 24ˈ گفت: ترکیه در سال 2013 بابت خرید گاز از ایران 4.5 میلیارد دلار به هالک بانک واریز کرد و شرکت توپراش نیز بابت واردات نفت 3.1 میلیارد دلار به حساب ایران در هالک بانک واریز کرده بود.

یلدیز گفت: تصمیماتی که آمریکا اتخاذ می کند ارتباطی با ترکیه ندارد و این کشور مصوبات سازمان ملل را رعایت می کند. ایران کشور دوست و همسایه ترکیه است و ما به خرید گاز خود از ایران ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به عملیات موسوم به فساد و ارتشاء در ترکیه گفت: در نتیجه این عملیات 1.6 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام هالک بانک کاسته شده است و این عملیات بی ارتباط با گام های برداشته شده توسط ترکیه در مورد عراق نیست.

وزیر انرژی ترکیه در ادامه افزود: در صورتی که عراق 6 تا 7 میلیارد دلار نفت روزانه استخراج کند ترکیه معادل 350 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت ولی عراق چرا این کار را انجام نمی دهد و به جای صادرات 1.5 میلیون تن نفت از خط لوله نفتی کرکوک- یومورتالیک 400 هزار بشکه صادرات انجام می دهد، برای ما سووال است.

یلدیز گفت: ما به عراق پیشنهاد دادیم که ظرفیت صادرات نفت خود از طریق ترکیه را افزایش دهد و پول حاصل از فروش نفت نیز نزد هالک بانک بماند.

خاورم**2012**230** 1337
کد N34424

وبگردی