آفتاب

کشورهای ساحلی خزر در سال 2014 از صید صنعتی استرژن خودداری می‌کنند

کشورهای ساحلی خزر در سال 2014 از صید صنعتی استرژن خودداری می‌کنند

کشورهای ساحلی خزر - ایران ، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان – در نشست کمیسیون ذخایر زیستی آبی دریای خزر در روسیه توافق کردند که از سال آینده صید صنعتی استرژن را در این دریا متوقف کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیشنویس توافق‌نامه مربوط به حفظ و کاربرد معقول ذخایر زیستی دریای خزر در نشست کمیسیون ذخایر زیستی آبی دریای خزر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. قرار شد این سند تا اجلاس سران پنج کشور ساحلی دریای خزر که قرار است نیمه اول 2014 در آستراخان روسیه برگزار شود نهایی شود.

کشورهای ساحلی دریای خزر با برگزاری نشستی برای بررسی پیشنویس موافقتنامه در سه ماهه اول 2014 موافقت کردند.

خبرگزاری ایتارتاس نیز پیشتر به نقل از میخاییل گلوبوکوفسکی مدیر انستیتوی تحقیقی شیلات و اقیانوس شناسی اشاره کرده بود که موراتوریم (تعلیق) صید استرژن در دریای خزر به شکل بالفعل در جریان است. روسیه، آذربایجان، ایران، قزاقستان و ترکمنستان از لحاظ فنی آن را رعایت می‌کنند.

گلوبوکوفسکی گفته بود حتی اگر یک کشور به صید قاچاق مشغول شود تمام برنامه حفظ ماهی در دریا شکست می‌خورد.

ماهی استرژن تحت حمایت سازمان بین‌المللی کنترل صادرات انواع گیاهان و حیوانات وحشی«CITES» است. بنابراین بدون امضای 5 کشور سهمیه صادرات خاویار و گوشت استرژن صادر نمی‌شود.

همچنین این فرآورده‌ها نمی‌تواند به بازارهای کشورهای ثروتمند – اتحادیه اروپا، چین و آمریکا – فرستاده شود.

کارشناسان معتقدند در صورت اعمال نشدن ممنوعیت صید صنعتی ماهی استرژن در دریای خزر در آینده نزدیک، این ماهی می تواند در 3 تا 5 سال آینده از محیط زیست طبیعی خود به طور کامل محو شود.

در حال حاضر ماهی استرژن فقط برای ادامه نسل و برای مصارف علمی صید می‌شود.

انتهای پیام

کد N33823

وبگردی