آفتاب
ولی رضا نصر:

نزدیکی به ایران می تواند اردوغان را نجات دهد/ ترکیه موافق بهبود روابط ایران و غرب

نزدیکی به ایران می تواند اردوغان را نجات دهد/ ترکیه موافق بهبود روابط ایران و غرب

رئیس مرکز مطالعات پیشرفته بین المللی موسسه جان هاپکینز معتقد است رجب طیب اردوغان می تواند با تغییر سیاست خارجی و نزدیک شدن به ایران می تواند از بحران سیاسی اخیر رهایی یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر ولی رضا نصر رئیس مرکز مطالعات پیشرفته بین الملل موسسه جان هاپکینز با درج مقاله ای در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به ارائه تحلیلی درباره تحولات اخیر ترکیه و بحران سیاسی ایجاد شده در این کشور در پی کشف فساد اقتصادی پرداخت.

نصر با اشاره به مشکلاتی که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با آن درگیر است می نویسد: اردوغان در درون ترکیه با چالش های جدی از سوی سکولارها و حتی دوستان اسلامگرای خود به رهبری عبدالله گولن که از آمریکا آنها را هدایت می کند مواجه است.

این تحلیلگر معتقد است بحران سیاسی موجود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که اردوغان در آن کاندیدا خواهد شد فروکش نخواهد کرد و تا آن زمان اردوغان مشکلات زیادی برای ترمیم چهره تخریب شده خود خواهد داشت.

وی بر این باور است اینبار اقتصاد هم نخواهد توانست در انتخابات به اردوغان کمک کند چون اوضاع اقتصادی بدتر شده اما در صورتیکه بتواند نشان دهد که ترکیه در منطقه نقش موثری بازی خواهد کرد شاید سیاست خارجی  بتواند به او کمک کند.

نصر می نویسد: ترکیه یک دهه تلاش کرد تا نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در منطقه گسترش دهد و در جلب توجه کشورهای عرب منطقه موفقیت های زیادی به دست آورد اما در یک سال گذشته آشوب ها و ناآرامی ها در منطقه و سیاست خارجی غلط اردوغان موجب برهم خوردن رویاهای اقتصادی این کشور و کاهش نفوذ آن شد.

وی در ادامه می نویسد : اختلاف اردوغان با عربستان سعودی درباره مسائل مصر و سوریه و حمایت او از اخوان المسلمین مصر موجب شکاف بین ترکیه و عربستان شد و به دنبال آن برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سرمایه گذاری های اقتصادی خود در ترکیه را لغو کردند.

نصر با اشاره به در جریان بودن مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا معتقد است: بر خلاف اسرائیل و کشورهای عربی که مخالف مذاکرات اخیر بین ایران و آمریکا هستند، ترکیه در بهبود روابط ایران و غرب منافع زیادی را دنبال می کند که می توان این کشور را تبدیل به پل ارتباطی دو طرف بکند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نفوذ ایران در سوریه و عراق معتقد است ترکیه برای خروج از بحران سوریه و پایان دادن به تنش ها در مرزهای جنوبی اش و همچنین برای بهره مندی از منابع نفت و گاز عراق نیاز به همکاری تهران دارد و روی کار آمدن یک دولت میانه رو در ایران این امید را برای ترکیه زنده کرده است.

وی با اشاره به گسترش تعاملات اقتصادی ایران و ترکیه در سال های گذشته با وجود تحریم های غرب علیه ایران اقتصاد دو کشور را به هم وابسته دانسته و معتقد است در صورت دستیابی ایران و غرب به یک توافق هسته ای دائم ترش رویی کشورهای عربی نسبت به این مسئله می تواند ترکیه را تبدیل به یک شریک استراتژیک برای ایران کند تا با لغو تحریم ها از طریق این کشور به بازارهای غرب دسترسی یابد.

در ادامه این مطلب آمده است توافق بین ایران و گروه 1+5 که موجب همگرایی رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه شده است می تواند زمینه نزدیکتر شدن هرچه بیشتر ترکیه به ایران را فراهم کند امری که می تواند مورد استقبال غرب هم قرار گیرد زیرا نزدیکی ترکیه به ایران و کمک به رشد اقتصادی ایران بعد از لغو تحریم ها هم موجب تقویت دولت معتدل ایران و هم تعدیل سیاست های منطقه ای ایران خواهد شد.

نصر می نویسد: ترکیه و دولت اردوغان برای ایفای چنین نقشی ابتدا باید بتواند اعتماد آمریکا و غرب را جلب کند که همواره متحد ناتو باقی خواهد ماند و برای حل مشکلات داخلی خود به غرب و متحدانش حمله نکند. و باید ثابت کند که متحد ایران نیست و تنها قصد دارد از تعاملاتش با ایران برای تعدیل سیاست خارجی ایران استفاده کند و راه را برای دستیابی غرب به یک توافق هسته ای دائم با ایران هموار کند.

 

کد N33812

وبگردی