آفتاب

تهدیدات جهانی علیه آمریکا در سال 2014

تهدیدات جهانی علیه آمریکا در سال 2014

مجله آمریکایی آتلانتیک با انتشار گزارشی بحران‌هایی را که احتمال می‌رود در سال 2014 درعرصه جهانی علیه این کشور روی دهد مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز اقدامات پیشگیرانه وابسته به شورای روابط خارجه آمریکا با انتشار گزارشی از بحرانهای احتمالی در سال جدید میلادی خبرداد. این مرکز سالانه پیش‌بینی‌هایی را درخصوص درگیریهایی که ممکن است بزرگترین تهدید برای امریکا باشند ارائه میکند.

این مرکز نتایج نظرسنجی خود را که با مشارکت 1200 تن از مسئولان دولتی، دانشگاهی و کارشناسان آمریکایی با هدف ارزیابی تاثیرات و احتمالات وقوع 30 سناریو انجام شد در سه سطح تقسیم‌بندی کرد.

بر اساس این گزارش برخی از نتایج نگران‌کننده بوده است، بطوریکه بدون در نظر گرفتن برخی تهدیدات در خصوص دخالت نظامی در سوریه و هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران این گزارش نگرانیهایی در خصوص تهدیدها که از ناآرامی‌های اردن گرفته تا جنگ داخلی عراق و درگیری‌های مرزی میان چین و هند به وجود آورده است.

این گزارش همچنین خطراتی را که از تاثیر زیادی برخوردار نیستند از جمله درگیری مسلحانه میان چین و همسایگان آن در رابطه با مناقشات منطقه‌ای در دریای چین جنوبی و شرقی مورد توجه قرار داده است.

پیش‌بینی‌ها

براساس این گزارش درگیریهایی که نسبت به بقیه مسائل تهدیدآمیزتر هستند(در نقشه با رنگ قرمز نشان داده می‌شوند) شامل این مواردمی‌شود:مداخله نظامی محدود در جنگ داخلی سوریه،حمله سایبری به ساختارهای زیربنایی حیاتی در آمریکا،حملات نظامی علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای یا گسترش برنامه‌های هسته‌ای تهران،بحران کره شمالی که احتمالا ناشی از اقدامات تحریک آمیز نظامی یا عدم ثبات سیاسی داخلی می‌شود، حمله تروریستی بزرگ علیه آمریکا یا یکی از هم‌پیمانان آن، افزایش ناآرامیها در افغانستان و پاکستان همزمان با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشورهای منطقه و برگزاری انتخابات در افغانستان.

براساس نتایج این نظرسنجی ،برخی بحران‌های احتمالی دیگر در این گروه از اهمیت بسیاری برخوردار نبوده است و در این گزارش به عنوان کم تهدیدترین بحرانها خوانده شده است؛ از جمله "افزایش فعالیت‌های تشکیلات القاعده در شبه جزیره عرب در نتیجه تداوم بی‌ثباتی سیاسی در یمن و یا واکنش خصمانه علیه عملیات مبارزه با تروریسم آمریکا(تازه‌ترین نمونه آن هدف قرار دادن جشن ازدواج یک یمنی توسط یک پهپاد است) ووقوع جنگ داخلی عراق به دلیل تشدید خشونت‌های فرقه‌ای میان شیعه و سنی.

این بحرانهای احتمالی همچنین شامل افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در عراق به بیش از دو برابر در سال جاری و افزایش بی‌ثباتی سیاسی و خشونت‌ها در اردن به دلیل گسترش جنگ داخلی سوریه است.

به گفته کارشناسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند ، وقوع پدیده‌های مشابه در لبنان خطرات کمتری برای این کشور به دنبال دارد به طوری که وقوع انفجار اخیر در نزدیکی سفارت ایران در بیروت به کشته شدن 23 شخص انجامید.

بر اساس این گزارش،خطراتی که در رتبه دوم قرار دارند (و در نقشه با رنگ نارنجی نشان داده می‌شود) شامل این موارد میشود: درگیری نظامی شدید میان هند و پاکستان درنتیجه یک حمله تروریستی بزرگ یا خشونت فزاینده‌ در کشمیر و افزایش خشونت و کشتارهای جمعی در آفریقای میانه. وقوع موجی از کشتارهای فرقه‌ای دراین کشور موجب بوجود آمدن ترس‌ها و نگرانیهایی برای کشتارهایی جمعی آینده شده است.

به گزارش این مجله آمریکایی نتیجه‌ای که بیش از همه حیرت برانگیز بود، درگیری نظامی میان چین و کشورهای هم‌جوار آن همچون ژاپن و فیلیپن در دریای چین جنوبی و شرقی است.

این گزارش همچنین شامل درگیری‌هاییست که کمترین تهدید محسوب می‌شود (رنگ زرد) که مهمترین آن درگیری چین و هند بر سر اراضی مورد اختلاف، در معرض بحران سیاسی قرار گرفتن ونزوئلا در پی مرگ هوگو چاوز و درگیری میان بودایی‌ها و مسلمانان روهینجا در میانمار است.

همچنین احتمالاتی در خصوص آغاز درگیری‌ها در سودان جنوبی وجود دارد اما فقط در چارچوب درگیری نظامی احتمالی با سودان و نه از منظر فروپاشی سودان جنوبی).

این گزارش در خصوص تهدیدات علیه ثبات جهانی در سال 2014 تنها یک پیش‌بینی به شمار می‌آید.

گزارش سال گذشته برخی موارد همچون وقوع کودتا در مصر را پیش‌بینی نکرده بود.

انتهای پیام

کد N33702

وبگردی