آفتاب

سیاست خارجی پاکستان در سال 2013 و همکاری با ایران

سیاست خارجی پاکستان در سال 2013 و همکاری با ایران

اسلام آباد - ایرنا - روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در سال 2013 رویکرد تقویتی داشته و با تبادل هیاتهای عالی میان دو کشور همراه بوده است.

پاکستان در سال 2013 میزبان نشستهای مهم سیاسی منطقه ای و بین المللی فراوانی بود که مهمترین آنها را می توان برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان کشورهای در حال توسعه - دی هشت - با حضور ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه کشورمان و همایش بین المجالس آسیایی با شرکت نایب رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ؛ برشمرد.

در زمینه برگزاری نشستهای همکاری و ارتقای سطح روابط دوجانبه، اسلام آباد در سال 2013 بیشترین نشست ها را با مقام ها کشورمان برگزار کرد و بارها دولتمردان این کشور به نیاز به ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف بویژه سیاسی و انرژی اعتراف کردند.

روز 28 آذر (19 دسامبر) ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در شانزدهمین اجلاس شورای وزیران امور خارجه سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی در حال توسعه موسوم به دی هشت وارد اسلام آباد شد و با نواز شریف نخست وزیر و ˈسرتاج عزیزˈ مشاور ارشد نخست وزیر در امنیت ملی و امور خارجی پاکستان دیدار و گفت وگو کرد.

در 11 شهریور و 26 آذر (دوم سپتامبر و 17دسامبر) نیز به ترتیب نشست 33 و 34 کمیسیون سازمان دی هشت با شرکت نمایندگان این سازمان اقتصادی ازجمله حضور فعال هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست سید علی محمد موسوی دبیر کل ایرانی دی هشت در وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام آباد برگزار شد.

در اوایل ماه آذر، هیات پارلمانی ایران به ریاست حجت الاسلام سید ˈمحمد حسن ابوترابی فردˈ نایب رییس مجلس شورای اسلامی جهت شرکت در اجلاس مجمع مجالس آسیایی وارد اسلام آباد شده و به صورت فعال در نشستهای کلیدی این مجمع شرکت کرد.

نایب رییس مجلس کشورمان در حاشیه اجلاس، با سناتور سید ˈمشاهد حسینˈ رییس کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای پاکستان، رییس مجلس سوریه، همتایان خود در کره شمالی و کویت دیدار و درباره موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

29 آبان (ماه نوامبر) ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون وزیر امور خارجه ایران در امور آسیا و اقیانوس آرام به اسلام آباد سفر کرد و در دیدار با ˈسرتاج عزیزˈ مشاورارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی، امور خارجی، ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر کشور و ˈجلیل عباس جیلانیˈ قائم مقام وقت وزارت امور خارجه پاکستان درباره همکاریهای امنیتی به ویژه رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی سراوان گفت وگو کرد.

اواخر بهمن سال گذشته (11 فوریه2013) علی لاریجانی رییس مجلس کشورمان در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و پارلمانی به منظور شرکت روسای مجلس کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی به میزبانی دولت پاکستان، به اسلام آباد سفر کرد.

وی همچنین با سفر به شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب در شرق پاکستان، با آصف علی زرداری رییس جمهوری وقت این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه تبادل نظر کرد.

در اوایل ماه فوریه ( بهمن ماه گذشته ) نیز علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل سفر رسمی به پاکستان انجام داده و ضمن دیدار با آصف علی زرداری رییس جمهوری وقت، با بسیاری از شخصیتهای سیاسی و مذهبی این کشور از جمله رهبران ارشد شیعیان پاکستان دیدار کرد.

وی با سفر به شهرهای لاهور، کراچی و کویته به ترتیب مراکز ایالات پنجاب، سند و بلوچستان با سروزیران این ایالات نیز دیدار کرد.

ولایتی ضمن سفر به شهر کویته پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را به جامعه هزاره (شیعیان) این شهر نسبت کشته و زخمی شدن بیش از 200 نفر از شهروندان بی گناه در بمگذاری های انتحاری اوایل سال 2013 در شهر کویته تقدیم کرد.

در 12 مرداد (سوم ماه اوت) آصف علی زرداری رییس جمهوری وقت پاکستان برای شرکت در مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری منتخب ایران به تهران سفر کرد.

در آذرماه گذشته سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجه به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان اکو به میزبانی کشورمان به تهران سفر کرد. در همین ماه ˈشاهد خاقان عباسیˈ وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان نیز برای دیدار با همتای ایرانی خود از تهران بازدید کرد.

حزب مردم پاکستان به ریاست جمهوری آصف علی زرداری در طول فعالیت پنج ساله خود ؛ قرارداد نهایی انتقال گاز از ایران به این کشور را امضا کرده و مصمم شد تا با اجرای این طرح بزرگ به بحران طولانی مدت کمبود انرژی در پاکستان پایان دهد.

در اوایل ماه مارس سال 2013 ( اسفند ماه ) نیز مراسم ویژه ای با حضور روسای جمهوری سابق ایران و پاکستان در منطقه چابهار برگزار و طرح عملیاتی انتقال گاز کشورمان به پاکستان افتتاح شد.

کارشناسان امور اقتصادی پاکستان تاکید می کنند که دولت فعلی این کشور باید اقدامات لازم به منظور پیشبرد و تکمیل طرح انتقال گاز از ایران را انجام دهند زیرا این طرح برای چرخه صنعت و انرژی پاکستان بسیار حائز اهمیت تلقی می شود.

پاکستان در سال 2013 میزبان دولتهای غربی ونمایندگان سیاسی کشورهای مختلف برای پیشبرد روابط دو جانبه و منطقه ای نیز بود.

در نهم تیر (30ژوئن) دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به پاکستان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور از جمله نواز شریف همتای پاکستانی اش دیدار کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نهم مرداد (31ژوئیه) با هدف بهبود روابط اسلام آباد و واشنگتن سفر رسمی به پاکستان انجام داد و با رهبران ارشد سیاسی و نظامی این کشور نشستهای دوجانبه ای برگزار کرد.

در 29 مرداد (20ماه اوت) خانم شیناواترا نخست وزیر تایلند سفر دو روزه رسمی به پاکستان انجام داده و با مقامات ارشد این کشور دیدارهایی انجام داد.

در ماه دسامبر ( اواخر آذرماه گذشته ) نیز به ترتیب چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدارهای رسمی و حائز اهمیتی از پاکستان انجام دادند.

در حوزه روابط خارجی؛ سال 2013 پاکستان , روابط دوجانبه پاکستان با آمریکا، هند و افغانستان با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود.

تداوم حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان از عمده رویکردهای تحریک آمیز و تنش زا در تعاملات دوجانبه اسلام آباد و واشنگتن محسوب می شود.

آمریکا نیز بارها درخواست دولت پاکستان برای توقف و پایان فوری حملات پهپادهای جاسوسی را رد کرد و حتی سفر ماه اکتبر ( آبان ماه ) نواز شریف نخست وزیر پاکستان به واشنگتن و دیدار با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز هیچ پیشرفتی در خصوص مساله حملات هواپیماهای بدون سرنشین نداشت.

حملات توپخانه ای و آتشباری از خاک افغانستان به پاکستان در مناطق قبایلی این کشور نیز در طول سال 2013 ادامه داشته و دو کشور یکدیگر را برای این گونه اقدامات مقصر قلمداد می کردند. ارتش پاکستان می گوید شبه نظامیان طالبان پاکستانی از این کشور به خاک افغانستان گریخته اند با انجام حملات از افغانستان به مناطق مرزی پاکستان نیروهای امنیتی این کشور را مورد هدف قرار می دهند.

با این حال، سفر ماه سپتامبر ( شهریور ) حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان به اسلام آباد و متعاقب آن بازدید ماه نوامبر ( آذر ) نواز شریف نخست وزیر پاکستان از کابل باعث شد تا روابط دو کشور در سطح متعادلی قرار گیرد.

تشدید تنشها میان پاکستان و هند از اوایل سال 2013 آغاز شد به نحوی که نیروهای مرزی دو کشور در امتداد خط کنترل منطقه مرزی تحت مناقشه کشمیر اقدام به تیراندازی و تبادل آتش کردند. تداوم این آتشباری ها که به نقل از مقامات نظامی پاکستان؛ بیشتر از سوی طرف هندی انجام می شد تهدیدی برای پیروی از قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند که در سال 2003 میان دو کشور امضا شد، بشمار می رود.

پاکستان و هند در سال 2003 قرارداد آتش بس امضا کردند اما با این حال نیروهای نظامی دو کشور بطور معمول بسوی یکدیگر شلیک و آتش باری داشته که باعث افزایش تنش میان دو کشور شده است.

در تازه ترین تحولات برای جلوگیری از این حوادث می توان به دیدار اخیر مدیران کل عملیات نظامی ارتشهای پاکستان و هند اشاره کرد که دو طرف به منظور یافتن راهکارهای اجرای آتش بس دوجانبه در امتداد خط کنترل مرزی در منطقه مورد مناقشه کشمیر توافق کردند.

بسیاری از مشکلات سال 2013 هنوز برای پاکستان حل نشده و می تواند چالشهای عمده ای برای این کشور در سال آینده میلادی محسوب شود.

خروج نیروهای خارجی ازجمله آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان در سال 2014 امتحانی دیگر برای پاکستانی که متعهد به ارائه تسهیلات در روند گفت وگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان است، بشمار می رود؛ زیرا هرگونه بی ثباتی در افغانستان بطور مستقیم پاکستان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آساق ** 1095**1577
کد N33698

وبگردی