آفتاب

کارگران، کارخانه های پوشاک کامبوج را به تعطیلی کشاندند

کارگران، کارخانه های پوشاک کامبوج را به تعطیلی کشاندند

کوالالامپور - ایرنا - کارگران کارخانه های پوشاک در سراسر کامبوج روز دوشنبه در اعتراض بر سر دستمزدها این واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاندند.

به گزارش ایرنا، انجمن تولیدکنندگان پوشاک کامبوج روز گذشته از اعتصاب کارگران خبر داده بود و تاکید کرد کارگران با وضعیت کنونی دستمزدها قادر به ادامه فعالیت نیستند.

کارخانه داران پوشاک در کامبوج که وابسته به مارک های معتبر جهانی هستند اعتصاب کارگران را غیرقانونی دانسته و اقدامات کارگران طی چند روز گذشته را خشونت آمیز خواندند.

به گزارش رسانه های محلی کامبوج، معاون یکی از بزرگترین اتحادیه های کارگران صنعت پوشاک کامبوج گفت که تخمین زده می شود بیش از 80 درصد کارگران کار را متوقف کرده و کارخانه ها تعطیل شده اند و گروهی از صاحبان کارخانه ها نیز خود اقدام به تعطیلی کارخانه کردند.

گفته می شود حدود 30 هزار کارگر کامبوجی نیز امروز با بلوک اقدام به بستن جاده ها کرده و دست به راهپیمایی زده اند.

هزاران کارگر کامبوجی فعال در کارخانه های دوخت البسه با مارک های معروف جهانی از روز چهارشنبه گذشته اعتراضات خود را نسبت به کمبود دستمزد در پارک آزادی ˈ پنوم پن ˈ پایتخت آغاز کردند و خواستار افزایش دستمزدها در سال آینده میلادی شدند.

پایتخت کامبوج 21 آبان ماه نیز شاهد تجمع این کارگران بود و درپی درگیری تظاهرکنندگان معترض با پلیس یک زن کشته شد و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

دولت کامبوج روز سه شنبه هفته گذشته تصمیم گرفت حداقل دستمزدها را از آوریل سال آینده میلادی (فروردین سال 1394) از 80 دلار به 95 دلار در ماه افزایش دهد.

براساس تصمیم دولت کامبوج 15 دلار در سال 2015 میلادی، 16 دلار در سال بعد و 17 دلار برای سال های 2017 و 2018 به حداقل حقوق کارگران تولید پوشاک این کشور افزوده می شود، اما اتحادیه های کارگری حامی جناح مخالف دولت خواستار دو برابر شدن دستمزد کارگران از سال 2014 میلادی است.

صنعت پوشاک که 80 درصد صادرات کامبوج را تشکیل می دهد، بیشترین ارزآوری را برای این کشور دارد.

هم اکنون حدود 500 کارخانه تولید پوشاک در کامبوج فعال است و در هرکدام بین 510 تا 600 کارگر مشغول فعالیت هستند.

براساس گزارش وزارت بازرگانی کامبوح این کشور در11 ماهه سال جاری میلادی حدود پنج میلیارد دلار پوشاک صادر کرده است.

کامبوج کشوری با 14 میلیون نفر جمعیت، پایین ترین نرخ دستمزدها را دارد و همین امر مارک های معروف تولید البسه در جهان را برای تاسیس کارخانه به این کشور جنوب شرق آسیا کشانده است.

بیشتر نیروی کار در کامبوج را زنان و دختران جوان تشکیل می دهند و فقط کشورهای بنگلادش و میانمار دستمزدی پایین تر از 80 دلار اعلامی دولت کامبوج دارند.

آساق**د.م **1611
کد N33621

وبگردی