آفتاب

زنگ وحشت در آستانه سال نو برای مردم روسیه نواخته شد

زنگ وحشت در آستانه سال نو برای مردم روسیه نواخته شد

مسکو - ایرنا - همزمان با آماده شدن مردم روسیه برای برگزاری آیین های جشن سال نوی میلادی وقوع دو انفجار انتحاری در شهر ولگاگراد در منطقه ولگا، زنگ خطر گسترش وحشت و ناامنی در این کشور را به صدا درآورد.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه منطقه قفقاز روسیه در تمامی سال های پس از فروپاشی شوروی سابق به دلیل حضور جنگجویان مسلح ناآرام بوده است، اما انفجار انتحاری ولگاگراد نشان داد که پهناورترین کشور جهان از نظر شاخص های تامین امنیت آن هم در مقطع حساس آستانه سال نوی میلادی با مسایلی مواجه است.

بر اثر دو انفجار انتحاری در ایستگاه قطار و یک دستگاه اتوبوس در ولگاگراد 25 نفر کشته و 50 نفر مجروح شدند تا فضای اجتماعی روسیه در آستانه سال نوی میلادی با چالشی به نام ناامنی مواجه شود.

انفجارهای انتحاری ولگاگراد علاوه بر بازتاب وسیع رسانه ای داخلی و خارجی، واکنش تند مقام ها و نهادهای مسوول روسیه را به دنبال داشت و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور در نخستین اقدام بر ضرورت تشدید تدابیر امنیتی در بخش حمل و نقل تاکید کرد.

پوتین با تاکید بر لزوم تلاش همه جانبه نهادهای مسوول برای ارایه خدمات به مجروحان این حوادث از سازمان امنیت فدرال روسیه نیز خواست که سازمان دهندگان این حادثه تروریستی را شناسایی، دستگیر و تنبیه کنند.

در همین حال ائتلاف نمایندگان حزب حاکم ˈروسیه واحدˈ در دوما نیز اعلام کردند که تحت تاثیر حوادث انفجاری ممکن است اصلاحاتی در قوانین این کشور برای تشدید مبارزه با اقدامات تروریستی انجام دهند.

ولادیمیر واسیلی اف رییس ائتلاف حزب حاکم در دوما در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان دوما ممکن است برای بررسی اصلاحات مدنظر خود تعطیلات سال نوشان را کوتاه کنند، اظهار داشت: بله. ما این کار را خواهیم کرد. امروز قرار است نمایندگان دور هم جمع شوند تا جنبه های حقوقی این اقدام را بررسی کنیم.

وی افزود: در نشست امروز نمایندگانی از تمامی کمیسیون های مرتبط حضور خواهند داشت. ما در مورد مساله تبادل نظر خواهیم کرد و درباره اقدامات لازم تصمیم خواهیم گرفت.

نماینده دوما همچنین پیش بینی کرد که دیگر اعضای این نهاد قانونگذاری روسیه نخستین جلسه بعد از تعیطلات سال نوی خود را به موضوع انفجارهای انتحاری در ولگاگراد اختصاص دهند و در آن با دعوت از مقام های پلیس و سازمان های امنیتی درباره اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این گونه اتفاقات سوال کنند.

در همین حال پاتریارک کریل رهبر کلیسای ارتدوکس روس نیز با ابراز همدردی با بازماندگان انفجارهای انتحاری ولگاگراد از مردم این کشور خواست که تلاش های خود را برای مقابله با تروریسم متمرکز کنند.

پاتریارک کریل در پیامی به این مناسبت اعلام کرد: من برای شادی روح کشته شدگان مسیحی این حادثه دعا می کنم و از خداوند برای مجروحان و بازماندگان آن طلب مغفرت می کنم.

وی افزود: تروریست ها دارای ملیت های مختلفی هستند و در کشورهای مختلف زندگی می کنند، اما همه آنها در ایدئولوژی نفرت شریک هستند.

از سوی دیگر رمضان قادراوف رییس جمهوری مسلمان نشین چچن در قفقاز شمالی روسیه نیز در واکنش به انفجارهای انتحاری ولگاگراد خواستار تشدید قوانین مربوط به مجازات فعالیت های تروریستی شد.

قادراوف در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: من یقین دارم که ما نمی توانیم با بازی دموکرات ها و طرفداران حقوق بشر این شیطان را نابود کنیم. من از نمایندگان دوما می خواهم که در نشست بعدی خود قانونی را تصویب کنند که مجازات عاملان اقدامات تروریستی و حاملان این ایده را تشدید کند.

قادراوف که پدر خود را در اثر بمب گذاری انفجاری در 9 می 2004 در استادیوم ورزشی بازسازی شده شهر گروزنی از دست داده است، اظهار داشت: باید همه گروه ها و احزاب رادیکال غیرقانونی اعلام شوند. نمی توان جنایتکاران را به خوب و بد تقسیم کرد. تروریست، مسلمان و مسیحی ندارد، حتی اگر تمام شبانه روز را به نیایش تظاهر کند.

پاول کراشینینکوف رییس کمیسیون مدنی، جنایی، جزایی و قانونی دوما نیز در واکنش به انفجارهای انتحاری ولگاگراد خواستار تشدید آموزش های ضدتروریستی سازمان های امنیتی این کشور و تقویت هر چه بیشتر همکاری میان نهادهای مسوول تامین امنیت، اجرای قانون و نظم شد.

کراشینینکوف افزود: باید همه نهادهای مسوول برای شناسایی تروریست های احتمالی دست به دست هم دهند.اگر لازم باشد دولت باید منابع مالی اضافی برای این منظور اختصاص دهد.

وی ضمن مخالفت با تغییر قوانین به دلیل حوادث روی داده اظهار داشت: برای ابد نمی توان دست به تغییر قوانین جنایی زد. ما پیش از این بارها پس از وقوع این گونه حوادث قوانین خود را تغییر داده ایم و بندهای ضدتروریستی قوانین جنایی روسیه از شدیدترین ها در سطح جهان می باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه این گونه اقدامات جواب نمی دهد. نمی توان افرادی را که مبادرت به کشتن خود برای انجام عمل تروریستی می کنند، از مرگ ترساند.

انفجارهای تروریستی شهر ولگاگراد روسیه علاوه بر بازتاب داخلی در سطح منطقه ای و بین المللی نیز واکنش هایی را به دنبال داشت و سازمان ملل متحد اقدامات تروریستی در این کشور را محکوم کرد.

همچنین رییس جمهوری و نخست وزیر اوکراین و نیز نخست وزیر گرجستان نیز در پیام هایی به همتایان روس خود ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حوادث، اقدامات تروریستی در این کشور را محکوم کردند.

در نهایت می توان گفت که وقوع دو انفجار انتحاری به فاصله یک روز از هم در ولگاگراد به عنوان یکی از شهرهای مهم جنوب روسیه علاوه بر ناآرام کردن فضای سیاسی و اجتماعی این کشور، زنگ خطر ناامنی و وحشت را در آستانه سال نوی میلادی در پهناورترین کشور جهان به صدا درآورد.

اروپام/518** 1337
کد N33539

وبگردی