آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/ دوشنبه نهم دی 1392

بصیرت روحانی

بصیرت روحانی

تهران-ایرنا-اظهارات روز گذشته ˈحسن روحانیˈ مبنی بر اینکه بصیرت فقط برای یک روز خاص نیست و با توهین و افراط گرایی سازگار نیست، در بسیاری از روزنامه های امروز کشور به صورت پررنگ مورد توجه قرار گرفت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه نهم دی 1392 انداخته و به بررسی مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها پرداخته است.



**بصیرت روحانی

اظهارات روز گذشته ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری در جلسه هیات دولت با محوریت سالروز راهپیمایی نهم دی، به طور گسترده و متفاوت در روزنامه های امروز بازتاب یافت.

رییس جمهوری در این جلسه با اشاره نامگذاری نهم دی ماه به عنوان روز بصیرت، گفت: مردم زمانی که احساس کردند به باورها و ارزش های دینی و اعتقادی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت در آمده، با حضور و اجتماع شان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند.

روحانی با تاکید براینکه بصیرت فقط برای یک روز خاص نیست و همیشه باید برای ما روز بصیرت باشد، تاکید کرد که این مفهوم با توهین و افراطی گری سازگار نیست.

در این میان هر روزنامه ای بر اساس خط مشی و سیاست خبری خود، بخشی از اظهارات روحانی را به عنوان تیتر گزارش های خود در این ارتباط برگزید.

افزون بر این بسیاری از روزنامه ها، یادداشت های مختلفی را درباره سالگرد راهپیمایی نهم دی منتشر کردند.

روزنامه ˈاطلاعاتˈ بخشی از سخنان روحانی مبنی بر اینکه ˈلازمه پیشرفت حکومت احترام به رأی و نظر مردم استˈ را به عنوان تیتر گزارش خود انتخاب کرد.

ˈ9 دی دفاع از انقلاب و رهبری بودˈ تیتر گزارش روزنامه ˈآرمانˈ بود.

ˈمردم برای جناحی خاص به میدان نیامدندˈ عنوانی بود که روزنامه ˈایرانˈ در این ارتباط برای گزارش خود انتخاب کرد.

روزنامه ˈقانونˈ هم این عنوان را برای بازتاب سخنان رییس جمهوری انتخاب کرد: ˈبصیرت با توهین و افراطی گری سازگار نیستˈ

در این میان همچنان روزنامه های ˈکیهانˈ، ˈجوانˈ، ˈ رسالتˈ و ˈسیاست روزˈ پیش قراول تجلیل و تقدیر از این روز تاریخی بودند.

روزنامه سیاست روز تیتر نخست خود با عنوان ˈحماسه 9 دی تجلی قدرت خدا و حرکتی ماندگار در تاریخ انقلابˈ را با این جمله هشدار آمیز آغاز کرد که ˈفتنه دست بردار نیست ...ˈ.

سیاست روز در گزارش خود آنچه را که فتنه نامید، دسیسه ای دنباله داری دانست که از زمان اصلاحات آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

ˈنظام از برافروزندگان آتش فتنه طلبکار استˈ تیتر نخست روزنامه رسالت بود که از قول آیت الله احمد خاتمی امام جمعه تهران مطرح شد.

این گزارش با نگاهی سراسر بدبینی و هشدار می نویسد: شاید چشم فتنه کور شده باشد، اما مغز او همچنان برای توطئه چینی و فتنه گری کار می کند ، نباید غافل شد.

روزنامه جوان نیز تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان ˈناکامی بازندگان 9 دی در بازگشت دوباره به صحنهˈ به آنچه ˈخود احیایی خاتمی از کانال اعتدالˈ نامید، اعتراض کرد و هشدار داد.

روزنامه کیهان هم در یادداشتی با عنوان ˈبه نیابت از بیگانگانˈ عملکرد معترضان به نتیجه انتخابات را به سبب آنچه راه دادن بیگانگان به این مساله می داند مورد نقد قرار داد.

در بخشی از یادداشت کیهان آمده است: در فتنه سال 88، معترضین داخلی، دروازه های سیاسی مملکت را به روی بیگانگان باز کردند و آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل را به درون فضای سیاسی کشور راه دادند.

روزنامه اطلاعات هم در یادداشتی با عنوان ˈچرا 9 دی حماسه شد؟ˈ با لحنی ملایم تر نوشت: اما اشکالی که در آن چند ماه آغازین بهار 88 پیش آمد این بود که قواعد دمکراسی و نیز اخلاق سیاسی رعایت نشد. و همین آفتی شد برای آسیب زدن به فضای رقابت سیاسی. جامعه دو قطبی شد و مبارزه سیاسی به جدل کشید. .. در این میان هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان، هم دولت و رئیس جمهور وقت و جناح پیروز و هم کاندیداهای شکست خورده (بیش از همه) و هم بسیاری از بازیگران صحنه سیاسی مرتکب خبط و غفلت و در مواردی جفا و تقصیر شدند و همپا و از منظر رهبر انقلاب خطر را ندیدند. نیروهای پلیس حتی نیروهای امنیتی در مواردی مرتکب بی تدبیری شدند و لذا هیچ یک نتوانستند نقطه پایانی بر بحران بگذارند تا اینکه مردم به صحنه آمدند و همصدا با رهبر شان کار را تمام کردند و به همین خاطر 9 دی حماسه است.

روزنامه های اصلاح طلب اما از رویکردی دیگر به موضوع 9 دی پرداختند.

روزنامه ˈمردم سالاریˈ در سرمقاله خود با عنوان ˈ 9 دی، بصیرت و فتنه فسادمالیˈ به قلم ˈ علی ودایعˈ نوشت: تنها یک دست، قدرت برافروختن آن درگیری های خیابانی را نداشت و ندارد، اگر این فکر به ذهن کسی خطور کند در واقع قدرت ملی و مردمی جمهوری اسلامی را نادیده گرفته و از دست های خارجی غول ساخته اند. بت سازی از دشمنان در طولانی مدت، در اذهان عمومی باور شکست ناپذیری ایران که 8سال پشتوانه جنگ تحمیلی را همراه دارد، به چالش می کشد.

مردمسالاری در ادامه با اشاره به سواستفاده برخی افراطیون از حوادث 88 و فساد مالی گروهی از آنان نوشت: حالا اگر چه بیش از چهار سال از آن ماجرا و 9 دی می گذرد اما برخی دیگر با عنوان فتنه برای خود دکانی گشودند تا به این طریق مشغول کاسبی شوند و همچنان پای افراطیون در میان است ... بصیرت، واژه مقدسی است اما گروهی در این سال ها با این کلید واژه خود را بالاتر از همه می دیدند و امروز در میانه ˈفتنه فساد مالیˈ که فاش شده است باید نشان دهند مرز وفاداری آنها به جمهوری اسلامی ، ملّت و رهبری تا کجاست.



**طوفان علی مطهری در بهارستان

نطق روز گذشته ˈعلی مطهریˈ نماینده مردم تهران در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد قوه قضاییه در برخورد با حوادث سال 88، امروز به طور گسترده در روزنامه ها بازتاب یافت.

علی مطهری در نطق میان دستور خود، حصر طولانی مدت معترضان به نتایج انتخابات 88 را مورد نقد قرار داد.

وی پیشتر در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تنها راه پایان دادن به فضای ملتهب کشور را محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی نژاد دانسته و اعلام کرده بود که حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد.

روزنامه های اصلاح طلب اغلب این خبر را در صفحه نخست خود منتشر کردند، در حالی که این خبر در صفحات میانی و فرعی روزنامه های اصولگرا منتشر شد.

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان ˈ انتقاد از قوه قضاییه به خاطر حوادث 88ˈ از زبان مطهری نوشت: بهتر است رئیس قوه قضاییه به جای شعار دادن در مورد فتنه، به حل آن بپردازد.

قانون در ادامه گزارش خود نوشت: لازم به یادآوری است که طی 4 سال گذشته، برخی کاسب کاران موضوع فتنه را مصادره به مطلوب کرده و از آن استفاده شخصی می کنند و هرگاه که قصد دارند کاری از پیش برند، به عنوان اهرم فشار از آن استفاده می کنند. مطهری حل این موضوع را مستلزم وجود یک قوه قضاییه مستقل دانست نه قوه ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد.

ˈ نطق علی مطهری در مجلس: در احکام متهمان 88 بازنگری شودˈ عنوانی بود که روزنامه ˈاعتمادˈ برای گزارش خود در این ارتباط برگزید.

روزنامه ˈجهان اقتصادˈ همین بخش از سخنان مطهری را در تیتر خود برجسته کرد و در گزارشی با عنوان ˈاحکام سختگیرانه متهمان سال 88 باید بازنگری شودˈ، این خبر را بازتاب داد.

تیتر نخست روزنامه ˈشرقˈ نیز به این موضوع اختصاص داشت. این روزنامه در گزارشی با عنوان ˈبازخوانی مطهری از رخدادهای 88ˈ از قول وی نوشت: آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادرشده یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بوده اند. بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضاییه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است، بنابراین نیاز به بازبینی دارد.

روزنامه ˈابتکارˈ اما واکنش قوه قضاییه به اظهارات مطهری را در تیتر گزارش خود برجسته کرد. ابتکار در گزارشی با عنوان ˈواکنش قوه قضاییه به سخنان مطهریˈ از قول سخنگوی قوه قضاییه نوشت: ما قبلا هم گفته ایم که کسانی که در سال 88 فتنه بزرگ را برپا کردند نابخشودنی هستند.

در این میان روزنامه کیهان در گزارشی در صفحه دوم خود با عنوان ˈ بالاخره چی بود؟! بی مورد یا حماسه؟!ˈ به انتقاد از سخنان روز گذشته مطهری در مجلس پرداخت.

کیهان با قیاس سخنان روز گذشته مطهری در صحن علنی مجلس و اظهارات دو روز پیش این نماینده مجلس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تلاش کرد تناقضاتی را از سخنان مطهری استخراج کند و به رخ خواننده بکشاند. کیهان با برجسته کردن این موارد مطهری را به دارا بودن هویت دوگانه متهم کرد.



**مجلس و دولت؛ تعامل یا تقابل؟

کارت زرد مجلسی ها به وزیر علوم یکی دیگر ازمحورهای خبری روزنامه های نهم دی بود.

روز گذشته ˈرضا فرجی داناˈ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس احضار شد تا به پرسش 23 نفر از نمایندگان درباره عملکرد دوماهه گذشته خود و آنچه ˈعلت پایبند نبودن وزیر علوم به تعهدات در انتصابات مدیرانˈ نامیده شد، پاسخ دهد.

پاسخ فرجی دانا 149 نفر از 240 نماینده حاضر در مجلس را قانع نکرد و موجب شد کارت زرد دوم بهارستانی ها به کابینه روحانی بعد از ˈعلی طیب نیاˈ وزیر اقتصاد به نام رضا فرجی دانا ثبت شود.

این خبر به صورت متفاوت در روزنامه های امروز بازتاب یافت. روزنامه های حامی دولت اغلب این رویداد را به مثابه تقابل مجلس با دولت دانستند، در حالی که روزنامه های اصولگرا عملکرد مجلس را مورد حمایت قرار دادند.

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان ˈآیا کارت بعدی قرمز خواهد بود؟ˈ با بررسی روندی رفتار چند ماه اخیر نمایندگان مجلس در قبال وزارت علوم تلاش کرد در خصوص آینده تعامل مجلس با وزیر علوم گمانه زنی کند.

ابتکار در گزارش خود نوشت: اظهارات نمایندگان در جلسه دیروز همان بود که هم در جلسه رای اعتماد به جعفر میلی منفرد از سوی مخالفان وی مطرح شد و هم انتقادات و حملاتی بود که در مدت سه ماه سرپرستی جعفر توفیقی مطرح می شد. مخالفان در دو مورد قبلی موافق شدند که مانع از وزارت آن دو شوند. به نظر می رسد که در این میان صف آرایی متقابلی شکل گرفته که هر کدام از دو طرف تا کنون کوتاه نیامده اند. به نظر می رسد که مخالفان فرجی دانا ساکت نخواهند نشست و به خصوص که اولین کارت زرد را هم به وی نشان داده اند. آنان برای نشان دادن کارت قرمز و اخراج اولین وزیر از کابینه کار دشواری در پیش رو ندارند.

ˈتقابل مجلس و وزیر علومˈ عنوانی بود که روزنامه شرق برای گزارش خود انتخاب کرد و در آن به ذکر چند نکته تلاش کرد از عملکرد وزیر علوم حمایت کند.

شرق در گزارش خود نوشت: انتصابات در وزارت علوم حق وزیر است همان طور که همه وزرا در همه دولت های گذشته از این حق خود استفاده کرده اند و حق دارند روسای دانشگاه ها را بر اساس پسند مدیریتی و تفکر سیاسی خود انتخاب کنند ... اما راه برون رفت از این چالش، کوتاه آمدن مجلس از برخی مواضع خود و به رسمیت شناختن حق وزیر در انتصابات از سویی و توجه منطقی وزارت علوم به پاره ای از حساسیت های اعضای این کمیسیون، از سوی دیگر است. اگر دولت و مجلس در زمین وزارت علوم به تعاملی سازنده نرسند، دانشگاه ها آسیب های زیادی خواهند دید.

روزنامه ˈتهران امروزˈ هم در گزارشی با عنوان ˈ کارت زرد نتیجه انتصابات در وزارت علومˈ با لحنی حمایتی از اقدام نمایندگان مجلس نوشت: بالاخره انتصاب هایی که در وزارت علوم انجام شد کار دست فرجی دانا داد و نمایندگان روز گذشته او را برای پاسخگویی به سوال شان به مجلس فرا خواندند.



**خیز هسته ای مجلس و واکنش دولت

تحویل طرح دو فوریتی الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی با بیش از 201 امضا به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و واکنش ˈعباس عراقچیˈ معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه به این طرح در نشست روز گذشته او با دانشجویان دانشکده خبر، مورد توجه گسترده روزنامه های امروز قرار گرفت.

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان ˈغنی سازی 60 درصدی آری یا نه؟ˈ از تهیه طرح دیگری در مجلس به منظور افزایش تعداد سانتریفیوژها در نزد نمایندگان خبر داد و نوشت: همزمان با تهیه طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصد توسط عده ای از نمایندگان مجلس، طرح دیگری نیز توسط برخی نمایندگان به منظور افزایش تعداد سانتریفیوژ ها در حال تهیه است.

روزنامه تهران امروز نیز در گزارشی با عنوان ˈپیام صریح مجلس ایران به کنگره آمریکاˈ ارایه این طرح را به مثابه پاسخ نمایندگان مجلس ایران به کنگره آمریکا دانست.

بسیاری از روزنامه ها اما اظهارات عراقچی در نشست روز گذشته او با دانشجویان دانشکده خبر را بازتاب دادند.

گروهی از روزنامه ها به بخشی از سخنان عراقچی مبنی بر اینکه ˈدر حال مذاکره با آمریکا هستیمˈ اشاره کردند و آن را برجسته کردند.

روزنامه ˈدنیای اقتصادˈ در گزارشی با عنوان ˈمذاکرات مستقیم با آمریکا در جریان استˈ این خبر را منتشر کرد. روزنامه های ˈابرارˈ، مردم سالاری و اعتماد نیز همین بخش از سخنان عراقچی را به عنوان تیتر گزارش های خود برگزیدند.

گروهی از روزنامه ها بخشی از اظهارات عراقچی مبنی برمشروط بودن این طرح را مورد توجه قرار دادند.

جهان اقتصاد در گزارشی با عنوان ˈاحتمالا طرح مجلس مشروط استˈ از قول عراقچی نوشت: باید دید جزییات این طرح چیست، احتمالا مشروط به این است اگر توافق ژنو اجرایی نشود، این طرح لازم الاجرا باشد، اگر تصمیم بگیرند با تصویب آن توافق ژنو هم اجرایی نشود، ما آن را اجرا خواهیم کرد.

برخی از روزنامه ها مانند رسالت نیز بخشی از سخنان عراقچی مبنی بر اینکه ˈتفسیر ایران و 1+5 از متن توافق یکسان نیستˈ را مورد توجه قرار دادند.



گروه پژوهش های خبری

پژوهش**9275**2054**
کد N33453

وبگردی