آفتاب

جمهوری اسلامی ایران پنجمین شریک تجاری تاجیکستان در سال 2013

جمهوری اسلامی ایران پنجمین شریک تجاری تاجیکستان در سال 2013

دوشنبه - ایرنا - تاجیکستان در سال 2013 میلادی برای داشتن روابط ویژه با جمهوری اسلامی تلاش زیادی کرد و سبب شد ایران در مبادلات تجاری و اقتصادی با این کشور در میان 100 کشور جایگاه پنجم را کسب کند.جایگاهی دوشنبه را قانع نکرد و در پی افزایش تلاش برای ارتقای آن برآمده است.

به گزارش منابع آماری رسمی تاجیکستان، کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، ترکیه و ایران به ترتیب در رتبه های اول تا پنجم مبادلات تجاری با تاجیکستان در سال 2013 قرار گرفته اند.

همکاریهای اقتصادی دو کشور در چند سال اخیر روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته است اگرچه به اعتقاد صاحبنظران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی مقام پنجم در میزان مناسبات اقتصادی برای دو کشور دوست و برادر بسیار ناچیز بوده و با توجه به ظرفیتهای فراوان دو کشور نیاز است سطح مناسبات اقتصادی دو طرف بیش از این افزایش یابد.

ˈحسن علی کرمعلی افˈ، معاون اتاق بازرگانی تاجیکستان می گوید:ما از همکاریهای بیشتر اقتصادی با ایران استقبال می کنیم چون معتقدیم تعاملات اقتصادی با ایران به رشد و توسعه تاجیکستان خواهد انجامید.

کارشناسان، تاجیک نبود راههای مستقیم و مانع تراشی برخی کشورهای منطقه در زمینه حمل و نقل زمینی کالا بین دو کشور را از مشکلات اصلی در راه رشد بیشتر تجارت بین ایران و تاجیکستان ارزیابی می کنند.

راه اندازی توربین دوم نیروگاه سنگ توده-2 که توسط کشورمان در تاجیکستان احداث شده، از دیگر رویدادهای مهم مرتبط با کشورمان در تاجیکستان در سال 2013 میلادی است.

با اتمام عملیات فاز دوم سنگ توده 2 توسط مهندسین کشورمان، این نیروگاه به صورت کامل به بهره برداری رسید.

متخصصان شرکت ایرانی ˈفرابˈ، متولی اجرای این طرح، امور ساختمانی فاز دوم این نیروگاه پایان یافت و توربین دوم نیز به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از توربین دوم با قدرت 110 مگاوات در مجموع نیروگاه ایرانی سنگ توده 2 با قدرت 220 مگاوات و تولید یک میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق در سال تا حد زیادی مشکل کمبود برق را در این کشور رفع کرده است.

برای ساخت این نیروگاه ، ایران 180 میلیون دلار و تاجیکستان 40 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند.

توربین اول این طرح 14 شهریور سال 1390 همزمان با بیستمین سالگرد استقلال تاجیکستان به بهره برداری رسیده بود.

ˈامامعلی رحمانˈ رییس جمهوری تاجیکستان گفت که طی 22 سال استقلال تاجیکستان 300 نیروگاه کوچک و بزرگ در قلمرو این کشور احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته که مهمترین و بزرگترین آنها نیروگاه سنگ توده 2 است که توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شد.

ایران قصد دارد طرحهای بیشتری در تاجیکستان با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی انجام دهد. در سالهای اخیر تهران همواره تمایل داشته بزرگترین سرمایه گذار خارجی در اقتصاد تاجیکستان باشد.

حوزه اقتصادی یکی از مهمترین جلوه های همکاری بین دو کشور است که مقامهای تاجیک از آن استقبال کرده و بر تداوم و گسترش آن تاکید دارند چرا که از این امر به عنوان عاملی برای کاهش وابستگی به انرژی وارداتی و دستیابی به استقلال و رشد اقتصادی بهره می گیرند.

در حال حاضر حدود 150 شرکت بزرگ و کوچک ایرانی در مناطق مختلف تاجیکستان فعالیت می کنند.

برگزاری همایش بین المللی موسوم به ˈهمکاریهای آبی در سال 2013ˈ با حضور جمهوری اسلامی ایران از دیگر وقایع مهم تاجیکستان در سال جاری بشمار می رود.

تاثیر کنفرانس بین المللی آب در شهر دوشنبه که در سطح بالایی بود، در باره حل مسائل مربوط به استفاده از آب در سطح جهانی مثبت ارزیابی شد.

در همایش بین المللی همکاری کشورها در حوزه آب که با ابتکار دولت تاجیکستان و سرپرستی سازمان ملل متحد برگزار شد، 900 مقام دولتی و کارشناس و متخصص از 70 کشور و 50 سازمان بین المللی و منطقه ای حضور داشتند.

برگزاری یازدهمین نشست مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی (ACD) با حضور علی اکبر صالحی وزیر وقت امور خارجه ایران نیز از دیگر رویدادهای سال 2013 تاجیکستان بشمار می رود.

نشست مجمع همکارهای آسیا با شرکت 12 وزیر امور خارجه ازجمله وزیر امور خارجه ایران و 9 معاون وزیر امور خارجه کشورهای عضو این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در فروردین ماه سال جاری برگزار شد.

ایران، تایلند، چین ، اندونزی، مالزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، میانمار، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، کامبوج، برونئی، مغولستان، بوتان، هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان،قطر، ازبکستان، عربستان، کویت ، عمان، امارات متحده عربی و بحرین عضو این سازمان هستند.

رفع مشکلات انرژی، فقرزدایی، توجه به افزایش تولیدات کشاورزی، صنعت، آموزش، ارتباطات حمل و نقل، تجارت فناوریهای روز همکاریهای اقتصادی و توسعه منابع انسانی و توجه به آموزش زیست محیطی ازجمله مسائل مورد بررسی مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی (ACD) بود.

انتخاب ˈامامعلی رحمانˈ رئیس جمهوری فعلی و رئیس حزب خلق دمکرات به عنوان پیروز ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور از دیگر رویدادهای مهم تاجیکستان در سال 2013 است.

این چهارمین و طبق قانون اساسی تاجیکستان آخرین دوره ریاست جمهوری رحمان است که این مقام را در 21 سال گذشته در اختیار داشته است.

رحمان به مدت هفت سال دیگر و تا سال 2020 رئیس جمهوری تاجیکستان خواهد بود و مدت ریاست خود را بر این کشور به 28 سال خواهد رساند.

تصویب توافقنامه بحث برانگیز تمدید استقرار پایگاه نظامی 201 روسیه در خاک تاجیکستان در مجلس این کشور که بر اساس آن حضور نظامی مسکو تا سال 2042 میلادی در این کشور به تایید نهایی رسید از دیگر رویداد های مهم تاجیکستان بشمار می رود.

بر اساس این توافقنامه، پایگاه نظامی 201 روسیه که بیش از هفت هزار سرباز و افسر دارد، تا سال 2042 در خاک تاجیکستان باقی خواهد ماند که در مجموع حضور نظامی روسیه در تاجیکستان از سال 1993 تا آن زمان به 49 سال خواهد رسید.

به گزارش ایرنا بعد از 49 سال در صورت توافق طرفین حضور نظامی مسکو در دوشنبه برای هر پنج سال تمدید خواهد شد.

محکومیت ˈزید سعیدافˈ وزیر سابق صنایع تاجیکستان، پیمانکار و رئیس بازداشت شده حزب ˈتاجیکستان نوˈ، جنجالی ترین پرونده قضایی این کشور در سال 2013 بود.

دادگاه عالی تاجیکستان این چهره سرشناس تاجیک را به اتهامات تجاوز جنسی، چندهمسری، کلاهبرداری، فساد و اخذ رشوه مجرم شناخت و به 26 سال زندان همراه با مصادره اموال محکوم کرد.

محکومیت این تاجر معروف و وزیر سابق صنایع تاجیکستان به 26 سال زندان، محافل سیاسی و تحلیلگران تاجیکستان که این پرونده را سیاسی می دانند در شوک و حیرت فرو برد.

تاجیکستان فارسی زبان که بعد از حدود 80 سال زیر سلطه نظام کمونیست شوروی سابق بود سال 1990 میلادی به استقلال رسید.

این کشور با بیش از هشت میلیون نفر جمعیت با کشورهای چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و افغانستان مرزهای مشترک زمینی دارد.

آساق**1663**1577
کد N33160

وبگردی