آفتاب

سود مطلوب یک شرکت چینی از بازار پرتلاطم انرژی

سود مطلوب یک شرکت چینی از بازار پرتلاطم انرژی

پکن - ایرنا - یک شرکت بزرگ نفتی چین برغم بازار پرتلاطم انرژی طی سال 2013میلادی سود مطلوبی به جیب زده است.

به گزارش ایرنا، شرکت نفتی ساینوپک روز دوشنبه و در واپسین لحظات سال 2013 اعلام کرد وضعیتش درطول این سال بسیار مطلوب بوده و فعالیت های قوی درتولید،خرید و فروش نفت انجام داده است .

این شرکت دربیانیه ای می افزاید، به رغم نوسان دربازار انرژی ما توانسته ایم وضعیت سودآوری خود راحفظ کنیم. سود این شرکت دراین سال بیش ازیک میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد شده است .

این درحالیست که قدرت ساینوپک تا آنجا فزونی گرفته که توانسته در سال میلادی 2013بیش از17میلیارد دلار از سهام بازار بورس اوراق بهادار شانگهای را خریداری کند.

این شرکت همچنین می گوید که دراین سال موفق به خرید نفت از دریای شمال شده است.

شرکت های نفتی چین با توجه به اینکه مصرف انرژی این کشور هرسال افزایش می یابد درحال خرید میادین نفتی در کشورهای آمریکای لاتین ، آفریقا و آسیای مرکزی هستند .

درمهرماه امسال اعلام شد میزان مصرف فزاینده انرژی چین را در رده نخست واردات نفت درجهان قرار داده است .

هرچند چینی ها این موضوع را رد کردند، اما اداره اطلاع رسانی انرژی آمریکا اعلام کرد که این کشور و چین به ترتیب در ماه سپتامبر 2013 شش میلیون و 240 و شش میلیون و 300 هزار بشکه نفت وارد کرده اند.

پس از آن برخی منابع رسانه ای از چین به عنوان بزرگترین واردکننده انرژی در جهان نام بردند که آمریکا را پشت سر گذاشته است.

رسانه های چین پیشتر پیش بینی کرده اند کشورشان تا سال 2016 میلادی به طور کامل در واردات نفت از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

ساختار مصرفی شدن چین و تغییر الگوهای اقتصادی و استفاده بیشتر از خودرو های شخصی و فروش 16میلیون دستگاه خودرو در بازار طی سال 2013 میلادی نشان می دهد که این کشور نفت بیشتری وارد خواهدکرد.

در زمان حاضر چین 57 درصد از نفت مورد نیازش را وارد می کند در صورتی که در شروع قرن بیست و یکم وابستگی به نفت وارداتی32درصد بود.

آساق ** 275 ** 2100
کد N32378

وبگردی