آفتاب

حمله بیوه‌های سیاه به ایستگاه قطار در روسیه

حمله بیوه‌های سیاه به ایستگاه قطار در روسیه

گروه بین‌الملل: انفجار در ایستگاه راه‌آهن شهر ولگوگراد در مرکز روسیه دست‌کم ۱۸کشته برجای گذاشت.

جهان > روسیه‌و قفقاز- گروه بین‌الملل:
انفجار در ایستگاه راه‌آهن شهر ولگوگراد در مرکز روسیه دست‌کم ۱۸کشته برجای گذاشت.

این حادثه بیم امکان آغاز موج حملات تروریستی در روسیه را پیش از آغاز بازی‌های المپیک زمستانی در بهمن‌ماه تقویت کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته ملی ضدتروریسم روسیه اعلام کرد شواهد اولیه حاکی از آن است که این انفجار انتحاری بوده که توسط یک زن صورت گرفته‌است. وی حدود ساعت 12:45دقیقه ظهر به وقت محلی خود را در ایستگاه راه‌آهن ولگوگراد منفجر کرد. ایتارتاس نوشت:

انفجار در نزدیکی محل دستگاه‌های فلزیاب در ورودی ایستگاه اصلی شهر رخ داد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر‌عهده نگرفته است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به مقامات امنیتی دستور داد تمام اقدام‌های ضروری را برای حفظ کردن امنیت انجام دهند. سخنگوی پلیس فدرال هم از تقویت تدابیر امنیتی در ایستگاه‌ها و فرودگاه‌ها خبر داد. سخنگوی وزارت بهداشت روسیه گفت: 42نفر در این انفجار زخمی شدند. این دومین انفجار ظرف 3روز گذشته در روسیه است.

روز جمعه خودروی بمب‌گذاری‌شده در شهر پیاتیگورسک در 270کیلومتری شرق سوچی منفجر شد و 3نفر را کشت. ولگوگراد که در فاصله حدود 900کیلومتری جنوب مسکو قرار دارد، یک میلیون نفر جمعیت دارد و در زمان شوروی استالینگراد نام داشت. اگر این حادثه چنانچه مقامات امنیتی تصور می‌کنند، حمله تروریستی باشد، این دومین حادثه از این دست در ولگوگراد ظرف چند‌ماه گذشته است. این شهر 29مهر صحنه انفجار دیگری در اتوبوسی بود که به مرگ 6نفر و عامل انفجار که زن بود، انجامید.

عامل انفجار نایدا اسیالووا بود که با منفجر کردن جلیقه مملو از مواد منفجره، اتوبوس را منهدم کرد. مقامات گفتند وی خویشاوند سببی یک کارشناس مواد منفجره در گروه شورشی نزدیک به القاعده در داغستان بود. یک‌ماه پس از این حادثه، اعلام شد که شوهر وی و 4نفر دیگر در حمله نیروهای امنیتی کشته شدند. سال‌هاست مقامات روسی می‌کوشند با شورش جدایی‌خواه در این منطقه مقابله کنند.

جمهوری‌های قفقاز شمالی از داغستان تا چچن و ادیگه حدود 2دهه است که صحنه درگیری‌های مسلحانه است و به همین دلیل کارشناسان گروه بین‌المللی بحران، این منطقه را پرخشونت‌ترین منطقه در اروپای امروز می‌دانند. این درگیری‌ها در سال‌جاری صدها کشته بر‌جا گذاشته است و مقامات روس تلاش فراوانی کرده‌اند تا از سرریزشدن این مناقشه به شهر سوچی در کرانه دریای سیاه جلوگیری کنند. گروه‌های نزدیک به القاعده در شمال قفقاز می‌خواهند در سراسر این منطقه حکومت خودمختار برقرار کنند.

دوکو عمروف رهبر آنان تیر‌ماه در پیامی ویدئویی دستور داد با حداکثر توان مانع از برگزاری المپیک شوند. برگزاری مناسب المپیک زمستانی در سوچی برای پوتین که شخصاً به کمیته بین‌المللی المپیک رفته و از نامزدی سوچی برای برگزاری آن حمایت کرده بود، اهمیت دارد. وی بیش از 50میلیارد دلار برای برگزاری بازی‌ها هزینه کرده است. ولگوگراد در فاصله 690کیلومتری شهر سوچی قرار دارد که از 15بهمن تا 4 اسفند میزبان بازی‌های المپیک زمستانی خواهد بود. انفجار دیروز ولگوگراد پرتلفات‌ترین حمله پس از حمله 4سال پیش به فرودگاه مسکو است که حدود 37کشته به همراه داشت.

کد N32341

وبگردی