آفتاب

اتاق عملیات جنگ سوریه را چه کشورهایی اداره می‌کنند

اتاق عملیات جنگ سوریه را چه کشورهایی اداره می‌کنند

گروه بین‌الملل: سوریه به میدان جنگ و تسویه حسابی تبدیل شده که تقریبا همه کشورهای منطقه و قدرت‌های دور و نزدیک جهان در آن دستی دارند.

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل:
سوریه به میدان جنگ و تسویه حسابی تبدیل شده که تقریبا همه کشورهای منطقه و قدرت‌های دور و نزدیک جهان در آن دستی دارند.

به همین دلیل است که آتش این جنگ بیش از 2سال است که زبانه می‌کشد و سر آرامش هم ندارد. این مداخله و حضور کشورهای خارجی در جنگ سوریه یا به‌صورت ارسال سلاح و پول برای شورشیان مسلح صورت می‌گیرد یا از طریق اعزام جنگجو به خاک سوریه.

اردن یکی از کشورهایی است که حالا معلوم شده میزبان اتاق عملیات جنگ سوریه است. نشریه اماراتی نشنال در گزارشی در این‌باره نوشته‌است: در اردن مرکز فرماندهی یا به تعبیر گروه‌های مسلح اتاق عملیاتی برپا شده که فرماندهان نظامی عربی و غربی آن را مدیریت می‌کنند و به پیکارجویان درگیر با ارتش سوریه در جنوب کشور، کمک‌هایی حیاتی ارائه می‌دهد. این کمک‌ها یا به‌صورت تسلیحات است و یا به‌صورت راهنمایی‌های تاکتیکی.

پیش از این هم اخباری درز کرده بود که عربستان اتاق عملیاتی را در شهر اربد در شمال اردن و در نزدیکی مرز با سوریه به راه انداخته که مشخصا ریاست آن را برادر بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به‌دست دارد.پیکارجویان مسلح و مخالفان سوریه می‌گویند که این مرکز فرماندهی در یکی از مقرهای سرویس اطلاعاتی اردن در امان مستقر است و به گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد، خودرو، سلاح‌های تک‌تیراندازی، خمپاره، سلاح‌های سنگین و سبک و دیگر مهمات ارائه می‌دهند. با وجود این، اردن وجود چنین مرکزی را رد می‌کند. محمد المومنی وزیر اطلاع‌رسانی اردن با رد این مسئله، می‌گوید: اردن نه میزبان افراد مسلح و نه بخشی از هرگونه اقدام علیه سوریه است. مصالح اردن اقتضا می‌کند که آرامش و امنیت در این کشور برقرار باشد.

این درحالی است که منابع نزدیک به مخالفان سوریه که آگاه به عملیات‌های مسلح در درعا در 75کیلومتری شمال امان هستند می‌گویند که اردن میزبان این مرکز فرماندهی است و فرماندهی آن را افرادی ارشد از سرویس اطلاعاتی اردن با همکاری کشورهای عربی و غربی به‌دست دارند و به شورشیان به‌منظور انجام عملیات‌های خود، راهکار و سلاح ارائه می‌دهند.

به گفته مخالفان سوریه، این اتاق عملیات به‌دست شماری از شخصیت‌های ارشد نظامی 14کشور ازجمله ایالات متحده، فرانسه، انگلیس و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس اداره می‌شود و بخش عمده کمک‌های اخیر تسلیحاتی و مالی را این مرکز تأمین کرده و اساسا تنها با دستورات این مرکز است که ارتش آزاد به ارتش سوریه حمله می‌برد. یکی از اعضای ارتش ‌آزاد با اشاره به این موضوع، می‌گوید: ارتش آزاد درصورتی که قصد انجام حمله‌ای را داشته باشد، یکی از افراد آن با یکی از افسران این اتاق عملیات در هتلی یا جایی در امان دیدار می‌کند؛ درصورتی که ایده حمله نظر وی را جلب نماید، آن را با اتاق عملیات درمیان گذاشته و در مدتی کوتاه تصمیم نهایی در این‌باره گرفته می‌شود.

در این میان، گروه‌های اسلامگرای خارج از چتر ارتش آزاد ازجمله گروه‌های وابسته به القاعده ارتباطی مستقیم با این اتاق عملیات ندارند اما به‌گونه‌ای غیرمستقیم کمک تسلیحاتی از آن دریافت می‌کنند. برخی گروه‌های شورشی دیگر که ترجیح می‌دهند به تنهایی حملات خود را انجام دهند، درصورت پیچیدگی عملیات و نیاز به سلاح، از اتاق عملیات کمک‌هایی را دریافت می‌کنند.
با تمام این تفاصیل اتاق عملیات یادشده تنها راه ارائه کمک و تسلیحات به دولت سوریه در جنوب کشور نیست. مخالفان می‌گویند تمام تسلیحات و مهمات ارائه شده از جانب کشورهای غربی و عربی از طریق شورای نظامی درعا به فرماندهی احمد نعمه به ارتش آزاد ارائه می‌شود.

اما به غیراز شخصیت‌های رسمی کشورهای عربی، افرادی هستند که به‌صورت شخصی از داخل کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس کمک‌های خود را مستقیما به گروه‌های مسلح ارسال می‌کنند. اغلب این افراد ثروتمندانی هستند که کاملا خارج از اتاق عملیات یادشده و شورای‌عالی فعالیت می‌کنند و هیچ ارتباط و پیوندی با مقام‌های رسمی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ندارند.

در این بین، گروه‌های مسلح اسلامگرای غیرعضو ارتش ‌آزاد نیز نقشی کلیدی در درعا در جنوب سوریه ایفا می‌کنند. این گروه‌ها هم بنا به گفته افراد مسلح، ‌مستقیما از کشورهای عربی سلاح دریافت می‌کنند و ثروتمندان این کشورها کمک‌های نقدی به آنان ارسال می‌کنند. یکی دیگر از کانال‌های تأمین سلاح گروه‌های مسلح، به‌دست گرفتن کنترل پایگاه‌های ارتش است. گروه‌های مسلح اغلب این سلاح‌ها را به همدیگر می‌فروشند یا اینکه سلاح‌هایی را که بدان‌ها نیاز ندارند یا قادر به استفاده از آنها نیستند با سلاح‌های مورد نیاز مبادله می‌کنند.

کد N32340

وبگردی