آفتاب

میشل سلیمان: پادشاه عربستان برای تجهیز ارتش لبنان 3 میلیارد کمک کرد

میشل سلیمان: پادشاه عربستان برای تجهیز ارتش لبنان 3 میلیارد کمک کرد

بیروت – ایرنا – « میشل سلیمان » رییس جمهوری لبنان از کمک هنگفت « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به لبنان برای تجهیز و تسلیح ارتش این کشور خبرداد و مبلغ این کمک را 3 میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، سلیمان، عصر یکشنبه و در آستانه سال جدید میلادی در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری این کشور، با تاکید بر ضرورت حمایت از موسسات نظامی لبنان، گفت: من قسم خورده ام که برای حفظ ثبات لبنان در مقابل خطرهای در کمین و ورود تندروی و تروریسم به کشور تلاش کنم.

وی با بیان اینکه به جریان های سیاسی لبنان پیشنهاد کرده است که این کشور در قبال بحران های منطقه ای بی طرف باشد، ادامه داد: نتیجه گفتگوهای ملی لبنان، بیانیه بعبدا (توافقنامه ای که در کاخ ریاست جمهوری لبنان به امضای نمایندگان جریان های سیاسی در خصوص شرایط کنونی منطقه و لبنان رسید) بود که به تایید دبیرکل سازمان ملل و دبیر کل اتحادیه عرب نیز رسیده است.

رییس جمهوری لبنان با تاکید بر ضرورت تقویت توان ارتش این کشور به منظور ایفای وظایف و انجام ماموریت های خود، خاطرنشان کرد: خواست هر سرباز ارتش، صلح داخلی ، وحدت ملی و مقابله با تروریسم و آشفتگی وضعیت سلاح در لبنان است.

سلیمان گفت: پس از ده ها سال تلاش و مقابله با موانع ، توانستم با عربستان سعودی و شخص ملک عبدالله پادشاه این کشور تماس بگیرم و یک کمک استثنایی برای تقویت ارتش بگیرم و باعث خوشحالی من است که این مساله را به اطلاع ملت لبنان برسانم.

وی افزود: پادشاه عربستان دستور ارایه کمک سه میلیارد دلاری برای حمایت از ارتش لبنان را صادر کرده که این امر شرایط را برای تهیه سلاح های جدید و پیشرفته برای ارتش فراهم می کند.

سلیمان با تاکید بر اینکه فرانسه نیز در حمایت های بین المللی از لبنان سهم دارد، خاطرنشان کرد: این کمک از جمله محورهای گفت وگو و توافق «فرانسوا اولاند» رییس جمهور فراسنه و ملک عبدالله بوده است و بزرگترین کمک درنوع خود در تاریخ لبنان و ارتش آن به شمار می رود.

رییس جمهوری لبنان این کمک را برای بهبود کارکرد ارتش لبنان حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: کمک عربستان سعودی به فرانسه این امکان را می دهد که به تسلیح ارتش لبنان بپردازد و ما امیدواریم که پاریس این مهم را هر چه زودتر به مرحله اجرا در آورد.

وی همچنین ارتش را ضامن امنیت و ثبات لبنان دانست و اعلام کرد که به زودی از پایگاه های نظامی لبنان در جنوب این کشور بازدید خواهد کرد.

سلیمان همچنین با تاکید بر ضرورت تشکیل دولت در کوتاه ترین زمان، خاطر نشان کرد: تمام اهداف من در تماس ها و سفرهایم، پیوسته در راستای منافع لبنان بوده و به هیچ وجه با مقامات عربستان، آمریکا و دیگران در خصوص تمدید دوره ریاست جمهوری یا تشکیل دولت گفت وگویی نکرده ام و آنها نیز این امور را مطرح نکرده اند.

خاورم**2024 ** 1324
کد N32331

وبگردی