آفتاب
در جمع فعالان رسانه‌یی مصری

ولایتی: فضای بین ایران و مصر مثبت‌تر شده است/ از حقوق هسته‌یی خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد

ولایتی: فضای بین ایران و مصر مثبت‌تر شده است/ از حقوق هسته‌یی خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران 10 سال برای دستیابی به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی مقاومت کرده است به همین دلیل با صراحت می‌گویم که ما حتی یک قدم از حقوق هسته‌یی خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که عصر یک‌شنبه در دیدار با جمعی از فعالان رسانه‌یی مصر، که در مرکز تحقیقات استراتژیک حضور داشت، به سوالات آنان پاسخ داد.

او در پاسخ به سوالی در رابطه با روابط ایران و مصر گفت: همواره روابط بسیار خوبی بین کشورهای ایران و مصر حاکم بوده است. از گذشته ملت‌های ایران و مصر خدمات ارزشمندی به اسلام و امت اسلامی ارائه کرده‌اند و بهبود روابط به نفع هر دو کشور خواهد بود.

ولایتی ادامه داد: ایران و مصر کشورهایی بسیار مهم در جهان اسلام محسوب شده و اشتراک‌های بسیاری با یکدیگر دارند. هم‌چنین آن چه در سال‌های اخیر صورت گرفته باعث توسعه روابط دو کشور و از میان رفتن بسیاری از موانع شده است.

وی ادامه داد:‌ تا آن جا که اطلاع دارم از سوی ایران مانعی برای توسعه روابط با مصر وجود ندارد و قطعا این امر به نفع دو کشور خواهد بود. به همین دلیل مسوولان سیاسی و رسمی دو کشور می‌توانند کنار هم نشسته و گفت‌وگو کنند و برای تفاهم سفارت‌خانه‌ها باز شود و رفت و آمدها شکل طبیعی به خود بگیرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این که نباید روابط ایران و مصر در سطح روابط سیاسی محدود شود خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمی، تجاری و منطقه‌یی هر دو کشور می‌توانند روابط خود را گسترش داده و تلاش کنند تا این ارتباطات در جهت منافع دو کشور دنبال شود.

ولایتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مصری مبنی بر این که روابط ایران و آمریکا و گفت‌وگوهای آن‌ها تنها مربوط به موضوع هسته‌یی می‌شد یا مسائل منطقه‌یی را هم در بر می‌گرفت؟ گفت: همین قسمت از سوال شما نشان می‌دهد که گفت‌وگوهای دو کشور در رابطه با مسائل هسته‌یی بود. هم‌چنین مسوولان جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های مقابل مانند روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها به صورت جمعی یا دو جانبه دنبال می‌شد و همه‌ی این مذاکرات در رابطه با موضوع هسته‌یی بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر این که گفت‌وگوی اخیر با آمریکا اولین گفت‌وگو بین دو طرف نبوده است افزود: ما در گذشته راجع به افغانستان و عراق نیز با آن‌ها گفت‌وگوهای بیش‌تری داشته‌ایم.

ولایتی در ادامه به سوال‌های دیگری در رابطه با مشکلات موجود در مصر که از سوی فعالان رسانه‌یی این کشور مطرح شد عنوان کرد: ما با مشاهده مشکلات مردم مصر به عنوان برادران و خواهران ایرانی آن‌ها غصه خورده و ناراحت می‌شویم. هم‌چنین باید بگویم در برخی از مسائل منطقه‌یی در طی هفته‌های اخیر اشتراکی بین ایران و مصر شکل گرفته است که موضوع سوریه یکی از این مباحث بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در بخش دیگری از سخنانش به بحث سوریه پرداخت و گفت: ما و کشورهای اسلامی می‌خواهیم مشکلات سوریه بدون دخالت خارجی حل شود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مذاکرات ایران و مصر وارد مرحله جدیدی شده است یا خیر؟ گفت: تا آن‌جا که اطلاع دارم گفت‌وگوهای رسمی به طور جدی شروع نشده البته از سوی دو طرف تماس‌هایی گرفته شده و به نظر می‌رسد فضای دوره جدید نسبت به گذشته مثبت‌تر شده است.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با روابط ایران و مصر گفت: این دو کشور نمی‌توانند همدیگر را فراموش کنند زیرا بین دو ملت محبت وجود دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگری از نشست خود با فعالان رسانه‌یی مصر در رابطه با همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی مصر اظهار کرد: آن چه در مصر رخ داد این بود که مردم این کشور آرای خود را در خصوص قانون اساسی و تعیین مشی حکومت اعلام کردند.

وی ادامه داد: بعد از مدت‌ها مردم مصر توانستند آرای خود را بیان کنند که این آراء در تدوین قانون و انتخاب مسوولان اجرایی و نمایندگان مجلس این کشور مشاهده شد بنابراین این اقدام گامی رو به جلو برای مردم مصر محسوب می‌شود که برای ما نیز قابل احترامند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ولایتی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده هسته‌یی ایران، عنوان کرد: در رابطه با موضوع پرونده هسته‌یی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود صرف‌نظر از برداشت‌های خاص، سایر مطالب در دو بخش خلاصه می‌شود. بخش اول این است که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و بخش دوم به این امر می‌پردازد که باید ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در دور دوم مذاکرات رفتارهای طرف مقابل با ایران تفاوت کرده بود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در دور جدید مذاکرات طرف مقابل رفتارهای متفاوتی را در پیش گرفته بود زیرا در گذشته اجازه داشتن سانتریفیوژهای زیادی به ما داده نمی‌شد اما امروز در ایران 19 هزار سانتریفیوژ کار می‌کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با مواضع برخی از سران آمریکا پس از توافقن‌امه ژنو، تاکید کرد: مسوولان آمریکا در گفت‌وگو با مراکز صهیونیستی گفته‌اند که ما نمی‌توانیم مانع ایران برای استفاده از انرژی هسته‌یی بشویم ولی اگر می‌توانستیم جلوی آن‌ها را می‌گرفتیم؛ پس من به صراحت می‌گویم فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران متوقف نخواهد شد.

ولایتی ادامه داد: آمریکا در راس و غربی‌ها پس از آن در تحرکات منطقه شکست خورده‌اند. آن‌ها در عراق، سوریه و لبنان نیز شکست خورده‌اند بنابراین تصمیم گرفته‌اند که از منطقه خارج شوند تا با در پیش گرفتن این راه‌حل متوجه ضررهای بیش‌تری نشوند چرا که فهمیده‌اند نمی‌توانند از عهده مقابله با ایران برآیند.

او افزود: غربی‌ها و آمریکا اگر می‌خواهند با ایران به تفاهم برسند مجبور هستند حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌یی را به رسمیت بشناسند کما این که آن‌ها این موضوع را در تفاهم‌نامه ژنو قبول کرده‌اند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خطاب به فعالان رسانه‌یی مصر، خاطرنشان کرد: من به صورت قطعی و با صراحت می‌گویم ایران حتی یک قدم هم از حق هسته‌یی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ولایتی ادامه داد: ایران اولین کشور اسلامی جهان است که با تکیه بر توانایی‌های خود توانسته است به انرژی هسته‌یی دست یابد. آینده انرژی جهان بستگی به قدرت کشورها دارد و باید آن‌ها بتوانند به صورت صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی استفاده کنند.

در بخش دیگری از این نشست یکی از خبرنگاران مصری از ولایتی پرسید چرا ایران در تحولات منطقه دخالت می‌کند که ولایتی در پاسخ گفت: یکی از عواملی که به ما کمک می‌کند این است که القاهای نادرست بین برادران مسلمان در کشورهای عربی و حتی غیرعربی برطرف شود. این موضوع که مطرح شد مربوط به القاهای کذب است؛ البته این کار خبرنگاران است که توضیحات مناسبی را به مردم ارائه دهند چون غرب می‌خواهد علیه ایران القاهای نادرستی را انجام دهد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این که برای رفع سوء تفاهم‌ها بین ایران و مصر بهترین راهکار مذاکره و گفت‌وگوی رو در رو است، خاطرنشان کرد:‌ ما باید با تماس‌های پی در پی و مذاکرات رو در رو مشکلات و موانع پیش‌رو را برداریم.

وی افزود: من بر اساس اطلاعاتی که از سیاست خارجی ایران دارم می‌گویم ایران به هیچ وجه طمعی به کشورهای اسلامی و غیراسلامی ندارد.

ولایتی در پاسخ به سوالی در رابطه با توافق‌نامه ژنو و تاثیرات آن در منطقه، خاطرنشان کرد: اگر ایران به قدرت هسته‌یی دست یابد که یافته است، باید سایر کشورهای اسلامی نیز در این شادی شریک شوند زیرا پیشرفت علمی هر یک از کشورهای اسلامی به نفع سایر کشورها خواهد بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با طرح سوالی مبنی بر این که چرا باید کشورهای اسلامی از این که ایران توانمند شوند نگران باشند؟ عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که مبنای غرب این است که کشورهای اسلامی قدرتمند نشوند، هم‌چنین اگر ما راه نرفته را باز کنیم مسیر برای سایر کشورها مانند مصر هم هموار می‌شود بنابراین توصیه می‌کنم که سایر کشورها هم همین کار را انجام دهند.

او با طرح سوال دیگری مبنی بر این که چرا باید کشورهای اسلامی از استفاده انرژی صلح‌آمیز محروم باشند؟ گفت: تا چه وقت می‌توانیم به انرژی فسیلی تکیه کنیم؟ پس اگر رابطه کشورهای اسلامی برادرانه باشد باید در افتخار ایران مبنی بر دست یافتن به دانش هسته‌یی شاد باشند.

در بخش دیگری از این نشست از رییس مرکز تحقیقات استراتژیک پرسیده شد چرا ایران در مورد رابطه مصر و حماس دخالت نمی‌کند؟ که وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور اسلامی و مسوول به خود اجازه دخالت در امور داخلی کشورها از جمله مصر را نمی‌دهد و قصد چنین کاری را هم ندارد اما اگر بتوانیم کمکی به برادران حماس و مصری داشته باشیم تا تفاهم بین آن‌ها ایجاد شود از این اقدام دریغ نمی‌کنیم.

یکی از فعالان مصری از ولایتی پرسید آیا آمریکا و کشورهای 1+5 به توافق‌نامه ژنو پایبند هستند؟ که ولایتی گفت: آن‌ها ناچار هستند به این توافق‌نامه ملتزم باشند، در ضمن ما به پیروزی ایران اطمینان داریم ولی شاید این پیروزی زمان‌بر بوده و تا رسیدن به نتیجه نهایی اندکی وقت لازم باشد. ما مسیری را در پیش گرفته‌ایم که به آن اطمینان داریم زیرا یکی از اهداف مهم ما استفاده از انرژی اتمی در راکتورها و تولید برق است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این سوال که نوع ارتباط ایران و مصر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: عزم دو طرف راسخ بوده و تصمیماتی هم در این رابطه گرفته شده ولی تا وقتی که این تصمیمات عملی شود، زمان لازم است. در هر صورت ما نیازمند تدابیری هستیم و دو طرف می‌توانند با اندیشه به این تدابیر دست یابند. در هر صورت هم به این موضوع خوش‌بین هستم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که توافقنامه ژنو به این معنا است که ایران می‌خواهد روابط خود با سایر کشورها را گسترش دهد؟ تاکید کرد: هنر یک حکومت در این نیست که دروازه‌های خود را بی‌حساب بر روی هر غربیه‌ای باز کند، بلکه باید تدبیری در این زمینه داشته و به صورت حساب شده و بر اساس منافع و احترام متقابل با سایر کشورها رابطه برقرار کند.

ولایتی در پایان در پاسخ به سوال یکی از فعالان مصری مبنی بر این که آیا مواضع ایران نسبت به وضعیت بحرین و سوریه متفاوت است؟ عنوان کرد: رابطه ایران با سایر کشورها بر اساس محاسبات سیاسی است و ما در رابطه با هر دو کشور سوریه و بحرین یک حرف داریم و آن این است که باید در هر دو کشور اراده مردم حاکم باشد و غیر از این امر صحبت دیگری نداریم بنابراین هیچ اختلافی در مواضع ما درباره وضعیت بحرین و سوریه وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N32078

وبگردی