آفتاب

حمله به اسرائیل؛ موشک‌هایی که حامل پیام‌های سیاسی است

حمله به اسرائیل؛ موشک‌هایی که حامل پیام‌های سیاسی است

امروز (یکشنبه) دو موشک از جنوب لبنان به سوی شمال فلسطین اشغالی و شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونه شلیک شد. ارتش اسرائیل نیز به سرعت به این اقدام پاسخ داد و در مقام پاسخگویی نزدیک به 30 گلوله توپ به سوی مناطق مختلف جنوب لبنان شلیک کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در لبنان، نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل "یونیفل" در جنوب لبنان پس از این تبادل آتش به سرعت وارد عمل شدند و از گسترش درگیری میان دو طرف جلوگیری کردند.

رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابعی در ارتش اسرائیل اعلام کردند که شلیک دو موشک از لبنان ارتباطی به حزب الله ندارد و احتمالا گروه‌های وابسته به القاعده مسئول این اقدام بوده‌اند.

این قرائت رسانه‌های اسرائیلی خیلی هم از واقعیت به دور نیست زیرا در پاسخ ارتش رژیم صهیونیستی هیچ یک از مراکز و یا پایگاه های حزب الله هدف قرار نگرفته است بلکه حمله توپخانه‌ای به مناطقی بوده که خالی از سکنه بوده و بیشتر به مثابه ارسال پیامی شدیداللحن از سوی اسرائیل است که مفاد آن 30 گلوله توپ در مقابل دو موشک است.

پیشتر در سی و یکم مهرماه نیز چهار موشک از باغات اطراف صور در جنوب لبنان به سوی فلطسین اشغالی شلیک شد که تا کنون عوامل اصلی آن شناسایی نشده‌اند اما همان زمان نیز اسرائیلی ها مدعی شدند سازمان عبدالله عزام، تشکیلاتی که وابسته به القاعده است پشت پرده شلیک این موشک ها بوده.

این در حالی است که نیروهای وابسته القاعده طی سال های اخیر هیچگاه منطقه‌ای در سرزمین های اشغالی را مورد حمله قرار نداده بودند.

عنوان سیاسی پرتاب موشک از جنوب لبنان به سوی شمال فلسطین اشغالی در شرایط کنونی خاورمیانه در واقع" در گیر کردن حزب الله لبنان با اسرائیل " است. اهداف آن هم بسیار روشن است:

1- در صورت بروز جنگ بین حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی، قدرت مانور حزب الله در سوریه کاسته و به شکلی طبیعی منجر به تضعیف نظام سوریه می شود.

2- در صورت بروز جنگ بین حزب الله و ارتش صهیونیستی، مرزهای شرقی لبنان از داخل سوریه آماج حملات نیروهای سلفی و تکفیری قرار می گیرد.

3- با آغاز جنگ بین حزب الله و ارتش اسرائیل و آغاز هم زمان هجوم نیروهای سلفی از داخل لبنان و داخل سوریه علیه حزب الله، محور مقاومت به شکل خطرناکی در معرض نبردی فرسایشی قرار می گیرد که نتیجه طبیعی آن ضعیف شدن مقاومت در لبنان و منطقه است. همین حالت باعث شده است تا این دیدگاه قوت بگیرد که لایه هایی از نیروهای القاعده و یا جریانات سلفی و تکفیری به شکلی با اسرائیل در ارتباط هستند.

4- جنگ احتمالی حزب الله و اسرائیل عملا باعث می شود تا دستاوردهای مذاکرات هسته ای ژنو بین ایران و 5+1 و توافق حاصله و هرگونه گفتگویی بین ایران و امریکا در معرض شکست کامل قرار بگیرد زیرا در دو طرف قضیه هیچکدام نسبت به چنین تحول نظامی سکوت نخواهند کرد و یکی به حمایت از حزب الله یعنی ایران و یکی به حمایت اسرائیل یعنی آمریکا وارد کارزار می شوند و این پایانی بر هرگونه توافق بین المللی در خصوص ایران است.

5- به شکل اتوماتیک بروز هرگونه جدال نظامی در شرایط کنونی بین حزب الله و اسرائیل شکست پیش از موعد ژنو 2 سوریه را نیز در بر خواهد داشت که قرار است دوم بهمن ماه در سوییس برگزار شود.

همه این امور نشان می دهد که سناریوی حمله موشکی به شمال فلسطین اشغالی در فضای فعلی خاورمیانه دارای کدهای منطقه‌ایی و بین المللی است که هم ایران و سوریه را هدف قرار می دهد و هم نگاهی جدی به داخل لبنان دارد. در حقیقت هدف از شلیک این دو موشک به شمال فلسطین اشغالی هرگز به معنای جنگ و دشمنی با اسرائیل نیست بلکه به معنای زمینه سازی برای تحولی سیاسی است که اهداف سیاسی روشنی را در منطقه دنبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N32005

وبگردی