آفتاب

بیشتر یهودیان موافق آموزش روایت‌های فلسطینی در مدارس اسرائیلی‌اند

بیشتر یهودیان موافق آموزش روایت‌های فلسطینی در مدارس اسرائیلی‌اند

براساس نظرسنجی دانشگاه تل‌آویو، اکثر یهودیان اسرائیلی معتقدند که مدارس باید روایت فلسطینی‌ها درباره جنگ را نیز در میان دروس خود به دانش آموزان ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه عبری زبان اورشلیم پست، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که توسط دانشگاه تل‌آویو انجام شد، نشان داد بیش‌تر یهودیان اسرائیلی معتقدند باید روایت فلسطینی‌ها درباره جنگ نیز در مدارس به دانش آموزان تدریس شود.

نتایج این نظرسنجی باعث بروز گمانه‌زنی‌هایی درباره مفاهیم آموزشی در مدارس فلسطینی‌ها و اسرائیلی و انتقادهایی از جانب دو طرف شده است.

این نظرسنجی بین 19 تا 21 دسامبر سال جاری میلادی و پیش از وقوع حملات تروریستی و هوایی اسرائیل در نوار غزه صورت گرفت.

همچنین به صورت تصادفی 502 یهودی اسرائیلی که نماینده‌ای از جانب جمعیت رژیم صهیونیستی بودند، در این نظرسنجی شرکت کردند. بیش از 64 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که مدارس اسرائیلی باید روایت‌های فلسطینی‌ها را هم تدریس کنند.

شرکت‌کنندگان چپ‌گرا و میانه‌رو به اتفاق از این ایده حمایت کردند؛ به طوری که 70.9 درصد از حامیان میانه‌رو و 89.6 درصد از حامیان چپ‌گرا حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

پرفسور دانیل بارتال، از دانشگاه تل‌آویو گفت که این نتایج نشان می‌دهد دید یهودیان اسرائیل بیش از دولت تل‌آویو نسبت روایت‌های فلسطینی‌ باز است.

وی افزود: هر دو طرف دیدگاه خود را اعلام کردند. نمی‌توانید از فلسطینی‌ها انتظار داشته باشید که از روایتهای یهودیان استقبال کنند و اجازه دهند که کتاب‌های درسی اسرائیلی در مدارس فلسطین تدریس شود.

یوسف کوبرواسر، مدیرکل وزارت امور استراتژیک اسرائیل گفت: تلاش برای ارائه روایت‌های فلسطینی در مدارس اسرائیلی قابل قبول است. البته باید دانست که رابطه تاریخی میان این دو بسیار محدود است. تاریخ به ما آموخته که بسیاری از عناصر در روایت‌های فلسطینی مشکل‌ساز هستند.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که اکثریت شرکت‌کنندگان (72.9) درصد معتقدند که اسرائیل و فلسطین باید درباره برنامه تحصیل و آموزش صلح‌آمیز همکاری کنند اما شرکت‌کنندگان در این باره که آیا باید در مدارس اسرائیلی فرهنگ و آداب و رسوم فلسطینی‌ها به روشی مثبت تدریس شود یا خیر دچار اختلاف نظرهستند .

همچنین در حالی که 85.7 درصد شرکت‌کنندگان حامی چپ‌گراها اعلام کردند که با این ایده موافقند، 70.2 درصد از حامیان راست‌گراها مخالفت خود را اعلام داشتند. طرفداران میانه‌رو نیز که 65.8 درصد بودند، حمایت خود را از این طرح ابراز داشتند.

در این نظرسنجی مشخص شد که بیش از 82 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند تفکر انتقادی باید هدف اصلی سیستم آموزشی باشد.

همچنین 65.5 درصد هم اعلام کردند که سیستم ‌آموزشی رژیم صهیونیستی باید نماینده ارزش‌های یهودی و صهیونیستی باشد.

اکثریت شرکت‌کنندگان 81.1 درصد- مخالفت خود را با این ایده که مدارس باید به کودکان آموزش دهند کرانه باختری بخشی از اسرائیل نیست، اعلام کردند.

انتهای پیام

کد N31697

وبگردی