آفتاب

کارت زرد دوم برای وزیر سوم

کارت زرد دوم برای وزیر سوم

تهران- ایرنا-سه وزیر دولت تدبیر و امید از زمان تکمیل کابینه یازدهم تاکنون برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن مجلس حضور یافته اند که از این میان دو وزیر نتوانسته اند منتخبان ملت را قانع کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نخستین وزیر دولت تدبیر و امید که در روز تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس از نمایندگان کارت زرد گرفت.

دو نماینده مجلس سوالی را از علی طیب نیا طرح کرده بودند که در حوزه کاری این وزیر نبود و درمورد اظهارات رییس کل بانک مرکزی در تضعیف ارزش پول ملی بود.

طیب نیا در جلساتی با این دو نماینده سوال کننده که در کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شد، تاکید کرده بود که این سوال در حوزه وظایف او نیست اما نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند و سوال به صحن علنی مجلس کشید.

توضیحات وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره شرایطی که سبب سقوط ارزش پول ملی شده است، نمایندگان سوال کننده را قانع نکرد.

این واکنش مجلس سبب دلخوری طیب نیا از مجلسی شد که بیشترین میزان رای را در زمان رای اعتماد کابینه اخذ کرده بود.

در دولت تدبیر و امید، طیب نیا نخستین وزیری نیست که برای پاسخگویی به سوال های نمایندگان به صحن مجلس آمده بود؛ 19 آذر ماه نیز حمید چیت چیان وزیر نیرو برای توضیح درباره علت افزاش چهار برابری هزینه انشعاب برق به صحن مجلس آمد و هرچند سوال مربوط به دوره مدیریت این وزیر نبود و به تصمیم مدیران سابق این وزارتخانه بازمی گشت اما وی توانست نمایندگان را از توضیحات خود قانع کند.

سومین حضور وزیر دولت یازدهم امروز - هشتم دی ماه- در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سوال نمایندگان بود که این بار 23 نماینده از رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل برخی انتصابات در این وزارتخانه سوال کردند.

این بار سوال نمایندگان به حوزه وظایف قانونی و اختیارات وزیر باز می گذشت اما نمایندگان سوال کننده اصرار داشتند که انتصاب جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم که از مجلس رای اعتماد نگرفت به سمت معاون وزیر به معنی تقابل با مجلس و نادیده گرفتن نمایندگان است.

هرچند وزیر علوم تاکید داشت که در انتصاب های این وزارتخانه در زمان تصدی مرّ قانون را ملاک عمل قرار داده و در مکاتباتی با وزارت اطلاعات استعلام های لازم را انجام داده است، اما نمایندگان سوال کننده از توضیحات وزیر قانع نشدند و موضوع به صحن علنی و رای مجلس گذاشته شد.

فرجی دانا در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده بود، انتصابات در معاونت و سه مدیریت میانی بوده که مشاور جزو انتصابات محسوب نمی شود و برای آقایان میلی منفرد و جعفر توفیقی استعلام شده و پاسخ وزارت اطلاعات دراین راستا اخذ شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که این افراد از سوی وزارت اطلاعات تایید شده اند، پس برای معاونت ها به طریق اولی صلاحیت دارند و اگر وزارت اطلاعات اعلام کند، معاونان رابطه ای با فتنه 88 دارند آنان را برکنار خواهم کرد.

فرجی دانا در جلسه علنی امروز مجلس نیز بار دیگر مواضع خود را درباره انتصاب ها به نمایندگان بیان کرد اما محمود نبویان نماینده تهران که به نمایندگی از سوال کنندگان سخن می گفت، با پخش کلیپی از مراسم 16 آذر امسال در دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی، از این که در این جلسه شعارهایی به دفاع از وزیر و علیه نظام سرداده شده بود، انتقاد کرد.

فرجی دانا آخرین وزیری از دولت حجت الاسلام روحانی نیست که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان به مجلس می رود؛ این رویه در ادوار مختلف دولت و مجلس جاری بوده و شیوه جدیدی نیست.

اما سوالی که ناظران سیاسی با آن مواجه هستند، اشتیاق نمایندگان در طرح سوال از وزیران آن هم در مواردی که یا در حوزه وظایف وزیر نیست یا در گذشته انجام شده یا حتی جزو اختیارات قانونی او به شمار می رود.

دولت یازدهم و مجلس نهم از همان روزهای آغازین همکاری و در جلسه مشترکی که به میزبانی مجلس شورای اسلامی در ماه مبارک رمضان برگزار شد، تاکید خود را بر افزایش تعامل، همفکری و بهبود روابط اعلام کردند تا با سرعت بیشتری برای حل مشکلات مردم قدم بردارند.

تنها چند ماه از این مفاهمه قوای مجریه و مقننه می گذرد اما برخی گمانه زنی ها بر این استوار است که حساسیت مجلسی ها بر وزارتخانه هایی چون امور خارجه، اقتصاد و علوم سبب شده تا ترافیک رفت و آمد وزیران در مجلس بیشتر شود.

همچنین این پرسش مطرح است که آیا در آینده روند تعامل دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم و توسعه و پیشرفت کشور در راستای تاکیدات گذشته ادامه می یابد؟

سیام**2025**1336
کد N31674

وبگردی