آفتاب

تسهیلات یارانه‌ای برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی/ گام نخست محکم برداشته شد

تسهیلات یارانه‌ای برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی/ گام نخست محکم برداشته شد

رئیس هیات عامل ایمیدرو از پیش بینی تسهیلات یارانه‌ای برای نوسازی ماشین آلات بخش معدن خبر داد و اعلام کرد: در صورت موافقت مجلس با پیشنهاد دولت، سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری‌های معدنی در سال آینده 20 برابر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کرباسیان در مراسم امضای تفاهم نامه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و بانک ملت گفت: یکی از مشکلات حوزه معدن کمبود ماشین آلات معدنی و تجهیزاتی است که می تواند برای استفاده کردن بهینه از منابع خدادادی به معدنکاران کمک کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در کشور ما ذخایر معدنی بسیاری وجود دارد که بدیهی است با توجه به عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه اکتشاف چنانچه سرمایه گذاری درست و دقیقی در این زمینه صورت نگیرد، با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در حوزه اکتشاف به تازگی ایمیدرو با هماهنگی با سازمان زمین شناسی تا سقف 200 هزار کیلومتر مربع حوزه اکتشافی را مورد حمایت قرار داده که این رقم دو برابر تاریخ صد سال گذشته است. این در شرایطی است که با کمک سازمان زمین‌شناسی بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی امیدواریم بتوانیم طی یک سال و نیم آینده این حوزه را به عمل برسانیم.

به گفته کرباسیان، اولین اقدام در این زمینه عقد موافقت‌نامه‌ای بود که بر اساس آن، 12 هزار کیلومتر مربع در حوزه سنگان کار را شروع می کند.

مدیرعامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: رفتن به این سمت که از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه معدن حمایت شود از جمله دستور کارهای ایمیدرو است و به این منظور در فراخوان هایی، پروژه های سرمایه گذاری را به بخش های خصوصی معرفی خواهیم کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: خوشبختانه اجرای هفت طرح فولادی در کشور شروع شده و در حوزه معدن نیز هفته گذشته کار معدن جلال آباد را شروع کرده ایم، ضمن اینکه امیدواریم ظرف دو هفته آینده بتوانیم پنج میلیون تن گندله و پنج میلیون تن کنسانتره سنگان را به مزایده بگذاریم.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا ایمیدرو به عنوان بازوی توسعه ای دولت فعالیت کرده و کشور را به توسعه و اشتغال برساند؛ چراکه متوسط نرخی که معدن در GDP کشورهای دنیا دارد ،حدود 11 درصد برآورد شده است در حالی که این رقم در ایران هم اکنون زیر پنج درصد است.

کرباسیان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که بخش معدن و بخش خصوصی با آن مواجه است، ماشین آلات معدنی و تجهیزاتی است که در معادن به کار می رود و در این زمینه سالها کمبود جدی وجود داشته است. بنابراین ایمیدرو با همکاری نزدیک با بانک ملت اولین موافقنامه را برای تامین مالی معدن کاران و خرید ماشین آلات و تجهیزات معدنی به امضا می رساند که این گامی در جهت جبران کمبودهای حوزه معدن و حرکت به سمت رشد سریعتر است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: در بودجه سال جاری پیشنهاد شده تا سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری های معدنی از 10 میلیارد تومان کنونی به 200 میلیارد تومان افزایش یابد تا این صندوق بتواند فعالیت اثربخشی را صورت دهد.

به گفته وی، در اواخر سال گذشته تصمیم گیری غلطی در خصوص واگذاری این صندوق صورت گرفته که خوشبختانه با نامه نگاری های انجام شده میان ایمیدرو با دولت و نیز با تایید معاون اول رئیس جمهور امیدواریم بتوانیم این صندوق را از فهرست واگذاری ها خارج کنیم.

کرباسیان ادامه داد: یارانه ای برای پرداخت سود تسهیلات نوسازی ماشین آلات بخش معدن اختصاص داده شده که حدود 2 تا 10 درصد از سود تسهیلات را شامل می شوند و معادن استراتژیک مورد حمایت بیشتری قرار می گیرند.

همچنین در ادامه علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت نیز در خصوص این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم نامه پرداخت تسهیلات به فعالان معدن در بخش خصوصی را برای خرید ماشین آلات دنبال می کنند تا بتوان منابع مالی لازم را به صورت ارزی و ریالی برای این بخش تامین کرد.

وی افزود: بانک ملت منابعی را برای نوسازی و تجهیز معادن کشور اختصاص داده و زمانی که متقاضی این تسهیلات را از بانک طلب کند، بانک ملت بعد از بررسی های لازم و اخذ ضمانت نامه از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری صنایع معدنی این تسهیلات پرداخت می شود.

دیواندری خاطر نشان کرد: در قالب این تفاهم نامه پیش بینی شده تا یک‌هزار و 200 دستگاه در رابطه با معدن تامین مالی شوند که برای سال اول 120 دستگاه پیش بینی شده است که تا پایان سال تامین مالی خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بانک ملت، اولویت در اختصاص تسهیلات به معدن‌کارانی است که در بخش های زیربنایی و استراتژیک از دیدگاه ایمیدرو نسبت به ورود ماشین آلات اقدام می کنند.

کد N31649

وبگردی