آفتاب

بان کی مون: ناقضان حقوق بشر در سودان جنوبی باید مجازات شوند

بان کی مون: ناقضان حقوق بشر در سودان جنوبی باید مجازات شوند

دیبرکل سازمان ملل خواستار مجازات مسببان خشونت در سودان جنوبی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: همه خشونت‌ها، حملات و موارد نقض حقوق بشر در این کشور باید فورا متوقف شوند.

وی گفت: دبیرکل تاکید کرده‌اند که مسببان این خشونت‌ها باید مجازات شوند.

دولت سودان جنوبی روز شنبه، ریک مچار، معاون پیشین رئیس‌جمهور و رهبر شورشیان را به استفاده از 25 هزار مرد جوان از قبیله‌ی نوئر در شرق این کشور متهم کرد.

اما سخنگوی شورشی‌ها در واکنشی این اظهارات را رد کرده و گفت: مچار قبیله‌اش را تجهیز نکرده است. این جوان‌ها، سربازهای عادی بودند که به دولت پشت کردند.

این اتهام‌زنی‌ها به یکدیگر پس از آن شروع شد که حافظان صلح شاخ آفریقا و شرق آفریقا، برای سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و مچار تا روز سه‌شنبه ضرب‌الاجل تعیین کردند تا مذاکرات رو در رو را با یکدیگر آغاز کرده و به درگیری‌های دو هفته اخیر که هزاران کشته بر جای گذاشته، پایان دهند.

در همین راستا سازمان ملل، واشنگتن و پکن نیز خواستار برگزاری این مذاکرات شدند.

اما رهبر شورشیان عنوان کرده است که ابتدا باید مکانیزمی به وجود آید تا بر هر آتش‌بس و آزادی متحدان سیاسی‌اش که دستگیر شده‌اند، نظارت کنند.

در روزهای اخیر گزارشاتی از قتل عام، تجاوز و کشتار منتشر شده‌اند.

سازمان ملل نیز اعلام کرد که یک گور دسته‌جمعی پیدا کرده و اینکه تعداد زیادی از اجساد جمع‌آوری نشده در اطراف حداقل یک پایگاه این سازمان مشاهده شده‌اند.

گفته می‌شود که هزاران نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. سازمان اعلام کرد که بیش از 120 هزار تن نیز از شروع درگیری‌ها بی‌خانمان شده‌اند.

انتهای پیام

کد N31634

وبگردی