آفتاب

المانیتور:هیچ راه حل سیاسی برای سوریه بدون مشارکت ایران ممکن نیست

المانیتور:هیچ راه حل سیاسی برای سوریه بدون مشارکت ایران ممکن نیست

تهران- ایرنا- پایگاه خبری آمریکایی المانیتور با ذکر اینکه ˈهیچ آتش بس و دوران گذاری در سوریه بدون مشارکت ایران امکان پذیر نخواهد بودˈ نوشت: اگر هدف مذاکرات ژنو 2 پایان دادن به جنگ و یافتن یک راه حل سیاسی باشد، معلوم نیست که چگونه این هدف بدون مشارکت دادن ایران، متحد شماره یک سوریه، امکان پذیر است.

تارنمای فارسی این رسانه روز یکشنبه در تفسیری تاکید کرد: حالی که ایران بیرون نگاه داشته شود، هیچ انگیزه ای برای تلاش در جهت موفقیت کنفرانس نخواهد داشت. بیرون نگهداشتن ایران از کنفرانس ژنو مانند نگهداشتن پولی است در بانک که خرج موفقیت کنفرانس نشود.

المانیتور در آغاز با اشاره به اینکه ˈجبهه اسلامی (سوریه) از ملاقات با رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه، سر باز زدˈ، نوشت: برغم این حرکتِ جبهه اسلامی، فورد گفت ˈما حاضریم با آنان به مذاکره بنشینیم چرا که ما با همه گروه های سیاسی در سوریه صحبت می کنیمˈ.

این تارنما در ادامه تفسیر خود افزود: اکنون این سووال پیش می آید که با توجه به اینکه جبهه اسلامی مذاکره با آمریکا را رد کرده، آیا این صحیح است که فورد درخواست مذاکره با آنان را مطرح کند؟

جبهه اسلامی از جنگجویان خارجی سود برده خواهان برقراری قوانین اسلامی در سوریه است. ظهور و اوج گیری این گروه که به تضعیف ˈارتش آزاد سوریهˈ مورد حمایت غرب منجر شده، در سایه حمایت مالی عربستان سعودی میسر شده است.

هر چند که این گروه نیرویی مطرح در صحنه جنگ سوریه است اما به نظر می رسد که به بازی گرفتن آنان، به عنوان بخشی از نیرو های اوپوزیسیون حکومت سوریه، کمک چندانی به آمریکا برای طی دوران گذار به سوی یک سوریه دموکراتیک نمی کند.

به جای امید بستن به برگزاری یک نشست با گروهی که طالب برقراری قوانین شریعت در سوریه است، ممکن است بهتر باشد که آمریکا دیپلماسی خود را بر متقاعد کردن عربستان سعودی، برای فشار آوردن به متحدان جهادی خود، برای قبول یک آتش بس متمرکز کند.

این گفتمانی است که آمریکا باید در ارتباط با جبهه اسلامی و دیگر نیروهای جهادی با عربستان در پیش بگیرد و نه یافتن راهی برای مذاکره مستقیم با نیروهای مزبور.

اگر دیر نشده باشد، آمریکا باید بر شرکت دادن نیروهای مخالف غیر مذهبی که بر اثر ریخت و پاش های بازیگران منطقه ای به حاشیه رانده شده اند، اما هنوز قادرند نقشی در پشت سر گذاردن دوران گذار بازی کنند، متمرکز شود.

با ظهور نیروهای اسلامگرای مورد حمایت بیگانگان در میان مخالفان، بختی برای بشار اسد وجود ندارد که در کنفرانس ژنو 2 فرمول خود را برای نحوه خروجش از صحنه قدرت به بحث و گفت و گو بگذارد. این امر حتی به عنوان یک نقطه شروع نیز قابل طرح نیست.

فیصل مقداد، معاون وزارت خارجه سوریه در روز 20 دسامبر اعلام کرد که سوریه برای شرکت در کنفرانش ژنو آمادگی کامل دارد. وی اضافه کرد که نام افراد شرکت کننده را بزودی اعلام خواهند کرد.

مقداد اظهار داشت که مبارزه با تروریسم باید در صدر دستور کار کنفرانس قرار بگیرد و گفت ˈاین موضوع بنیادی است که همه طرف ها باید بر روی آن توافق داشته باشند اما مسائل دیگر قابل بحثندˈ.

وی همچنین تاکید کرد که نتیجه نهایی این کنفرانس باید برپایی انتخابات باشد و ˈهیچکس نمی تواند مانع شرکت بشار اسد در انتخابات 2014 شودˈ.

همچنین در روز 20 دسامبر، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه اتحادیه عرب در امور سوریه و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل توافق کردند که عربستان سعودی به کنفرانس ژنو 2 دعوت شود. این در حالیست که ایالات متحده هم چنان مانع شرکت ایران در کنفرانس مذکور است.

ایرانم**1485**1479
کد N31548

وبگردی