آفتاب

اظهارات قائم مقام وزیر کشوردرباره تقسیم بندی احزاب ، دعوت از مشارکت و مجاهدین و سخنان کرباسچی

اظهارات قائم مقام وزیر کشوردرباره تقسیم بندی احزاب ، دعوت از مشارکت و مجاهدین و سخنان کرباسچی

مهر نوشت:

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به تقسیم بندی سه‌گانه احزاب به منظور دعوت از آنها برای شرکت در نشست با وزیر کشور، گفت: در این تقسیم بندی احزاب به سه گروه فعال، نیمه فعال و غیرفعال تقسیم شده اند که برای شرکت در نشست احزاب، فقط از احزاب فعال کشور دعوت به عمل آمده است.

حسینعلی امیری درباره آخرین جزئیات مربوط به برگزاری نشست احزاب کشور با وزیر کشور اظهار کرد: وزارت کشور با توجه به فعالیت احزاب، آنها را به 3 قسمت یعنی فعال، نیمه فعال و غیرفعال تقسیم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در تقسیم بندی احزاب از سوی وزارت کشور هیچ نگاهی به اصلاح طلب یا اصولگرا بودن آنها نداشته ایم، افزود: در دعوتی که از 48 حزب برای نشست وزیر کشور با احزاب فعال داشته ایم، نامه ای برای حضور دبیران کل احزاب ارسال شده است.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سئوال که آیا دبیران کل احزاب مجاز به اعزام نماینده خود به این نشست هستند یا اینکه شخصا باید در این نشست حاضر شوند، گفت: در صورتی که دبیران کل احزابی که دعوت شده اند به هر دلیلی نتوانند در نشست احزاب حضور یابند، می توانند یکی از اعضای آن حزب که مورد تائید دبیرکل باشد را به عنوان نماینده آن حزب به نشست احزاب بفرستند.

امیری در پاسخ به سئوالی درباره اینکه تقسیم بندی احزاب به فعال، نیمه فعال و غیرفعال بر چه مبنایی از سوی وزارت کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: برخی احزاب به صورت فصلی و همزمان با انتخابات شروع به فعالیت می کنند و در ایام دیگر فعالیت رسمی ندارند و یا اینکه هر از گاهی اعلام نظری می کنند که این احزاب از نظر وزارت کشور نیمه فعال شناخته شدند.

وی ادامه داد: برخی احزاب صرفا در وزارت کشور به ثبت رسیده اند و فعالیت خاصی ندارند که این نوع احزاب از نظر ما غیرفعال هستند.

قائم مقام وزیر کشور درباره احزاب فعال نیز گفت: احزابی که فعالیت مداوم دارند و در جامعه سیاسی کشور به ایفای نقش می پردازند، احزاب فعال شناخته می شوند که این احزاب از سوی وزارت کشور برای نشست با وزیر کشور دعوت شده اند.

وی درباره نسبت 48 حزب دعوت شده به نشست با وزیر کشور ازحیث تقسیم بندی سیاسی نیز گفت: فارغ از نگاه های جریانی و حزبی و این نوع تقسیم بندی ها، وزارت کشور از دبیران کل 24 حزب فعال اصلاح طلب، 20 حزب فعال اصولگرا و 4 حزب فعال مستقل به منظور برگزاری نشست با وزیر کشور دعوت به عمل آورده است.

امیری در خصوص اظهار نظر غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی مبنی بر اینکه برای حزب متبوع وی دعوت نامه ای از سوی وزارت کشور ارسال نشده است، عنوان کرد: این اظهار نظر مربوط به قبل از ارسال دعوت نامه ها از سوی وزارت کشور بود. در حالی که ما هفته گذشته نسبت به ارسال دعوت نامه ها برای دبیران کل احزاب کشور اقدام کردیم.

وی در پاسخ به این سئوال که از احزابی نظیر مشارکت و مجاهدین هم برای شرکت در این نشست دعوتی به عمل آمده است یا خیر؟ گفت: بنا نداریم به صورت موردی در خصوص احزاب دعوت شده به نشست صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت کشور در خصوص زمان برگزاری نشست احزاب سیاسی با وزیر کشور نیز خاطر نشان کرد: این نشست روز شنبه 14 دی ماه در وزارت کشور برگزار خواهد شد و علاوه بر دبیران کل احراب و وزیر کشور، معاونان وزیر کشور و کارشناسان مربوطه در آن حاضر خواهند بود.

27219

 

 

کد N31499

وبگردی