آفتاب
ترکیه در سال 2013 میلادی / بخش پنجم و پایانی

مناسبات ایران و ترکیه در سال 2013 میلادی

مناسبات ایران و ترکیه در سال 2013 میلادی

آنکارا- ایرنا- مناسبات ترکیه با ایران که به علت استقرار سامانه رادار موشکی ناتو در خاک ترکیه و سیاستهای خصمانه آنکارا علیه سوریه و عراق رو به تیرگی نهاده بود ، با بروز نشانه هایی از تغییر سیاست خارجی ترکیه در اواخر سال جاری میلادی و با به قدرت رسیدن دولت ˈ حسن روحانی ˈ در ایران رو به گسترش نهاد.

گفت وگوهای روسای جمهوری ایران وترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل و متعاقب آن رایزنیهای وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در مورد تحولات منظقه ای و مناسبات دوجانبه و سپس سفر نعمت زاده وزیر تجارت ایران به ترکیه برای شرکت در نشست کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی کشورهای عضو همکاری اسلامی (کمسک) در استانبول زمینه های بهبود و توسعه مناسبات میان هران و آنکارا را فراهم آورد.

نشست کمسک در اواخر سال 2013 میلادی در فضایی گرم در میان تهران و آنکارا برگزار شد.

در حاشیه این نشست نیز نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت ایران در دیدار با ˈجودت ییلمازˈ وزیر توسعه و عمران ترکیه، از تمایل تهران برای گسترش هر چه بیشتر روابط با آنکارا در بخش های مختلف خبر داد.

وی اظهار داشت: دیدار روسای جمهوری ایران و ترکیه در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور دارد.

ییلماز نیز در این دیدار از ایران به عنوان کشوری بسیار مهم در منطقه یاد کرد و گفت : ایران و ترکیه دو بازیگر بزرگ منطقه هستند، از نظر جمعیت 150 میلیون نفر جمعیت دارند، درآمدهای ملی دو کشور بسیار بالا است و اگر مناسبات اقتصادی دو کشور افزایش یابد، کل منطقه از این توسعه بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه 30 میلیارد دلار برای توسعه مناسبات دو کشور هدف گذاری شده است، افزود: همه ما برای تحقق این هدف باید کمک کنیم .

ˈظفر چاغلیانˈ وزیر اقتصاد ترکیه نیز در حاشیه این دیدار با نعمت زاده تمایل کشورش برای توسعه مناسبات با ایران در همه زمینه ها را به اطلاع وی رساند.

ˈارشاد هرمزلوˈ مشاور عالی رییس جمهوری ترکیه نیز در حاشیه برگزاری نشست ˈکمسکˈ در گفت وگو با ایرنا گفت : گسترش هر چه بیشتر مناسبات آنکارا و تهران ، توسعه و کامیابی را برای مردم دو کشور به ارمغان می آورد.

وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور مهم و بزرگ خاورمیانه هستند و آنکارا تلاش دارد که همیشه روابط خود را با تهران در سطح عالی نگاه دارد و سفرهای متقابل مقامات عالی دو کشور موید این موضوع است.

ˈعلیرضا بیکدلیˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این باره می گوید: در دوران جدید، تلاش گسترده ای برای توسعه همکاری های ایران و ترکیه آغاز شده است.

سفیر ایران در آنکارا تصریح کرد: روابط با ترکیه جایگاه خاص خود را برای ایران دارد و موضوع افزایش صادرات بحث اصلی ایران و ترکیه است. دولت آنکارا نیز نسبت به گذشته برای همکاری با ایران تمایل بیشتری از خود نشان داده است.

تلاش ترکیه برای گسترش روابط با ایران و بهبود روابطش با دیگر کشورهای همسایه که در سالهای اخیر به دلیل موضعگیریهای آنکارا علیه دمشق و بغداد با چالش هایی مواجه شده، نشان می دهد که این کشور به منظور جبران زیانهای ناشی از مواضع خود تلاش دارد تا موقعیت خود را در خاورمیانه بهبود بخشد.

در سالی که گذشت ، تحولات منطقه ای و موازنه های سیاسی جدید در سیاست جهانی، سرآغازی دیگر برای توسعه مناسبات ترکیه با ایران را فراهم آورده است.

در اواخر این سال همزمان با سفر ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه به تهران و دیدارهای وی با رییس جمهوری، ریاست مجلس و وزیر امور خارجه کشورمان، یک هیات پارلمانی ایران به ریاست ˈموید حسینی صدرˈ رییس گروه دوستی ایران و ترکیه نیز مشغول دیدار و گفت و گو با رییس مجلس، همتایان خود و وزیر توسعه ترکیه در آنکارا بود.

پیامهای رد و بدل شده در هر دو دیدارها در تهران و آنکارا مبنی بر توسعه همکاریهای سیاسی و اقتصادی و به ویژه در تحولات منطقه و مساله سوریه بود.

تحلیلگران عقیده دارند که تحولات منطقه ای و موازنات سیاسی جدید در سیاست جهانی سر آغازی دیگر برای توسعه مناسبات ترکیه با ایران را فراهم آورده است ولی تداوم و تحکیم آن نیاز به تقویت اعتماد متقابل و برنامه ریزی طرحهای اقتصادی زیر بنایی دارد.

ˈجمیل چیچک ˈ رییس مجلس ملی ترکیه در دیدار هیات پارلمانی ایران با وی، تبادل هیات ها وگفت وگوهای مقامات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد.

دراین دیدار ˈآشین باکˈ رییس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران و تنی چند از اعضای این گروه از جمله ˈیوسف حلاج اوغلوˈ نایب رییس گروه نمایندگان حزب حرکت ملی در مجلس ترکیه نیز حضور داشت.

رییس مجلس ترکیه در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به هیات پارلمانی ایران، تحولات اخیر در مناسبات دو کشور را مایه خرسندی ارزیابی کرد و تبادل هیات ها و دیدارهای مقامات دو کشور در سطوح مختلف را نشانه ای از پویایی در روابط ایران و ترکیه ارزیابی نمود.

او با اشاره به اینکه تنظیم روابط کشورها توسط دولتها صورت می گیرد، گفت: گسترش روابط پارلمانی ایران وترکیه به عنوان نمایندگان مردم دو کشور می تواند نقش بسیار موثری در پیشبرد روابط دوجانبه داشته باشد.

حسینی صدر نیز حضور هیات پارلمانی ایران در کشور دوست و برادر ترکیه را نشانه ای از اهمیتی دانست که دولت وملت ایران به توسعه وتعمیق روابط با ترکیه می دهند.

او با تقدیر ازموضع ترکیه در دوران تحریم های بین المللی علیه ایران و تلاش این کشور برای توسعه همکاری های اقتصادی وتجاری، ابراز امیدواری کرد، با توجه به پیروزی دیپلماتیک هسته ای جمهوری اسلامی ایران، در دوره پیش رو شاهد گسترش هرچه بیشتر این مناسبات باشیم.

همزمان در دیدار احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با علی لاریجانی در تهران نیز ریاست مجلس شورای اسلامی روابط دو کشور را مناسباتی صمیمانه و بر پایه دوستی و برادری دیرینه دو ملت خواهد و گفت: دولت و ملت ایران همواره به ترکیه نگاهی دوستانه و مثبت داشته اند.

وی با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط فیمابین در عرصه های گوناگون بویژه مراودات اقتصادی و بازرگانی گفت: روابط دو کشور باید همواره رو به رشد و گسترش در تمامی حوزه ها باشد و نباید اجازه داد پاره ای مشکلات در این مسیر مانع ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اهمیت نقش و جایگاه بالای ایران و ترکیه در منطقه و جهان اسلام تأکید کرد:همکاری مشترک ایران و ترکیه در حل بسیاری از معضلات و مشکلات کنونی منطقه و جهان اسلام می تواند راهگشا باشد.

رسانه های ترکیه در اواخر سال 2013 میلادی توجه ویژه ای به مناسبات ایران و ترکیه از خود نشان دادند.

خیرگزاری دوغان نوشت وزیران خارجه ایران و ترکیه اعلام کردند که دو کشور تلاش می کنند تا قبل از تشکیل کنفرانس ژنو2 در سوریه آتش بس برقرار شود.

به نوشته مطبوعات ترکیه وزیران امور خارجه دو کشور که در دو سال گذشته مواضعی متضاد در برابر بحران سوریه داشته اند، اعلام کردند که تلاش خواهند کرد تا پیش از برگزاری نشست ژنو2 شرایط ایجاد آتش بس در سوریه برقرار شود.

داود اوغلو گفت : در زمان باقی مانده تا تشکیل کنفرانس ژنو2 در ماه ژانویه سال 2014 میلادی، نباید بیکار نشست.

پایگاه خبری ˈسون دقیقهˈ در گزارشی از دیدار وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در تهران نوشت ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه ای خود گفت : در مذاکراتی که با وزیر امور خارجه ترکیه داشتیم، ایران و ترکیه برسر بحران سوریه در چندین مورد به توافق کامل رسیدند و قرار بر این شد ادامه این مذاکرات در ترکیه انجام شود.

در بعد اقصادی نیز تهران و آنکارا در تلاش افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور هستند .

وزیر توسعه ترکیه در دیدار هیات پارلمانی ایران با وی در آنکارا گفت: سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه متناسب با ظرفیتهای دوکشور نیست.

ˈجودت یلمازˈ وزیر توسعه و رییس طرف ترک کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه در دیدار با هیات پارلمانی ایران به ریاست ˈموید حسینی صدر ˈ رییس گروه دوستی ایران و ترکیه با ابراز خرسندی از سفر این هیات به آنکارا گفت: بر همگان روشن است که ایران و ترکیه به دلیل اشتراکات فرهنگی، قومی و حتی زبانی روابط ممتازی دارندو صدها سال است در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

او گفت: تنها نارضایتی موجود از سطح مبادلات تجاری و روابط اقتصادی است که متاسفانه در شان دو کشور قدرتمند نیست، دو کشوری که در مجموع بیش از 150 میلیون نفر جمعیت و افزون بر دو تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارند و ما ظرفیت های بسیاری داریم که هنوز در راستای توسعه مناسبات بکار نگرفته ایم.

یلماز گفت: در واقع ما برای توسعه همه جانبه روابط اقتصادی و تجاری با ایران در اول راه هستیم و کار و تلاش زیادی باید بخرج داد تا ضمن توسعه و افزایش مبادی مرزی، توسعه تجارت مرزی و برقراری نظام ترجیحات تجاری و به دنبال آن انعقاد قرارداد تجارت آزاد، راه شکوفایی روابط اقتصادی و تجاری دوکشور را هموار کنیم.

وزیر توسعه ترکیه حمایت پارلمان های دوکشور از تصمیمات دولت ها را برای اجرایی کردن توافقات و پیشبرد همکاریها حایز اهمیت دانست و گفت: با شناختی که از نظام سیاسی ایران دارم، جایگاه مجلس در آن بسیار برجسته است و لذا حمایت چنین مجلس قدرتمندی از روابط دوکشور می تواند کار دولت ها را در هدف گذاری و پیگیری آنها آسان کند.

حسینی صدر نیز با ابراز خوشحالی از سفر به ترکیه و حضور در جمع دوستان و برادران ترکیه ای گفت: ما معتقدیم سعادت و پیشرفت دو کشور به هم گره خورده و روابط اقتصادی و تجاری نیز به هم آمیخته است تا جایی که گویا دو کشور جدا از هم نیستند.

او با اشاره به مشترکات فرهنگی، تاریخی و آداب و رسوم ، باورها و خواسته های مشترک دو ملت ایران و ترکیه گفت:رساندن سطح مبادلات تجاری دو کشور تا سال 2015 میلادی به 35 میلیارد دلار مرحله اول هدف گذاری انکارا و تهران است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های دوکشور ارتقای مبادلات تجاری به 50 میلیارد دلار در یک دوره بلند مدت دور از دسترس نیست و با هماهنگی و همکاری لازم می توان به این هدف دست یافت.

خاورم ** 2010**230 *1446
کد N31339

وبگردی