آفتاب

سودان جنوبی: "ارتش سفید" مخالفان برای تصرف "بور" اعزام شده است

سودان جنوبی: "ارتش سفید" مخالفان برای تصرف "بور" اعزام شده است

وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی اعلام کرد، حدود 25 هزار تن از افرادی که یک گروه شبه‌نظامی قبیله‌ای موسوم به «ارتش سفید» را تشکیل داده‌اند، برای تصرف شهر «بور» از سوی ریک مچار اعزام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز جمعه رهبران سراسر شرق آفریقا که به دنبال پایان بحران دو هفته‌ای در سودان جنوبی هستند اعلام کردند، سودان جنوبی با توقف خشونت‌ها علیه نیروهای وفادار به «ریک مچار»، معاون سابق رئیس‌جمهوری سودان جنوبی موافقت کرده است.

ریک مچار به تلاش برای انجام کودتا در تاریخ 15 دسامبر متهم شده است. اما مچار با رد این اتهام در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت: هر گونه آتش‌بس در سودان جنوبی باید با مذاکره میان هیت‌های نماینده دو طرف برقرار شود. با این حال دولت سودان جنوبی با استناد به این اظهارات هر چه بیشتر علیه مچار موضع‌گیری کرد.

جیمز وانی ایگا، معاون سالوا کر، رییس‌جمهوری سودان جنوبی گفت: ریک مچار با اعلام پیش‌شرط‌هایی و این که تا پیش از مذاکرات نباید آتش‌بس برقرار شود، در مقابل تقاضای آتش‌بس حقیقی دولت موانعی را گذاشته است. این مصداق کامل ناسازگاری و لجاجت است زیرا اکنون مساله اصلی توقف خشونت‌ها است.

به دنبال اعزام شبه‌نظامیان ارتش سفید انتظار درگیری‌های بیشتری در سودان جنوبی می‌رود. جدی‌ترین درگیری برای شهر «بور» قابل پیش‌بینی است. این شهر مرکز ایالت «جونگلی» است که برای مدت کوتاهی توسط شورشیان وفادار به ریک مچار تصرف شد، اما مجددا توسط دولت سودان جنوبی بازپس گرفته شد.

فیلیپ آگوئر، سخنگوی ارتش سودان جنوبی گفت که گمان برده می‌شود نیروهای حامی مچار در تدارک برای حمله‌ای جدید به منظور بازپس‌گیری شهر بور هستند.

مایکل ماکوئی لوئت، وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی اعلام کرد: نزدیک به 25 هزار تن از اعضای قبیله لونوئر، همان قبیله‌ای که مچار متعلق به آن است، در حال رفتن به سوی شهر بور هستند. مچار تصمیم گرفته است تا جوانان ارتش سفید را بسیج کند.

انتهای پیام

کد N30925

وبگردی