آفتاب

جزئیات تازه از نحوۀ کشته‌شدن سفیر آمریکا در بنغازی

جزئیات تازه از نحوۀ کشته‌شدن سفیر آمریکا در بنغازی

ایسنا نوشت:

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: القاعده دخالت مستقیمی در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی در 11 سپتامبر 2012 نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس نتایج تحقیقی که در وب سایت روزنامه نیویورک تایمز درباره حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی منتشر شده آمده است که کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا و سه تن دیگر کار شبه‌نظامیان محلی بوده و نه القاعده.

انتشار این گزارش احتمالا باعث گمانه‌زنی‌هایی در دولت واشنگتن می‌شود؛ جایی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مکررا به کتمان علت اصلی وقوع این حمله متهم شده است؛ اتهامی که دولت آن را رد می‌کند.

این روزنامه در وب‌سایت خود می‌نویسد: حمله مذکور ممکن است از سوی شهروندان لیبیایی صورت گرفته باشد که پس از انتشار ویدئویی ضداسلامی در کانال‌های تلویزیونی محلی خشمگین شدند.

روزنامه نیویورک‌تایمز بر اساس مصاحبه‌های انجام شده با شهروندان لیبی در بنغازی نوشت: هیچ ارتباط یا دخالت مستقیمی از سوی القاعده یا سایر گروه‌های بین‌المللی در انجام این حمله دیده نمی‌شود. این حمله از سوی کسانی صورت گرفته که در جریان قیام علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی که در اکتبر 2011 کشته شد، از حملات هوایی ناتو و حمایت‌های لجستیکی به شدت نفع بردند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی مطلع از روند بررسی‌ها و تحقیقات مربوط به حمله بنغازی، به این نکته اشاره کرد که احمد ابوختاله، رهبر محلی شبه‌نظامیان علی‌رغم کمک برای سرنگونی قذافی، مورد انزجار آمریکایی‌هاست و مظنون اصلی سازماندهی حملات به کنسولگری آمریکا در بنغازی شمرده می‌شود.

ابوختاله قبلا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود که در زمان حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در محل حضور داشته اما مسئولیت آن را نپذیرفت.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین با اعلام اینکه این مرد یکی از اشخاص محوری است نوشت که عناصری خودجوش دست به این حمله زدند.

خشم مردم لیبی در پی انتشار فیلم ویدئویی توهین به مقدسات اسلام علت اصلی وقوع این رویداد است. ده‌ها تن که برخی از آن‌ها با دیدن این فیلم و برخی دیگر با شایعات به این تجمع پیوسته بودند، در مقابل کنسولگری آمریکا در بنغازی حاضر شدند و گارد کنسولگری به سوی معترضان لیبیایی شلیک کرد.

5252

کد N30836

وبگردی