آفتاب
همایش وقف و رسانه

تاکید ابوترابی‌فرد بر تلاش برای افزایش بهره‌وری موقوفات

تاکید ابوترابی‌فرد بر تلاش برای افزایش بهره‌وری موقوفات

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دستورات فاخر و برجسته دینی وقف است که در عرصه‌های فرهنگی‌،‌ اجتماعی، اقتصادی و علمی و حوزه‌های متنوع زندگی بشر کارکردهای بسیار تعیین‌کننده دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در پنجمین همایش وقف و رسانه با اشاره به این‌که «در آموزه‌های دینی با واژه‌ها و عبادت‌های انسان ساز و حیات‌بخش با کارکردهای بسیار گسترده و متفاوت روبرو هستیم» گفت: در میان این واژه‌ها و کلمات واژه وقف از جایگاه فاخر برجسته و استثنایی برخوردار است و در همه عرصه‌های دینی و حوزه‌های گوناگون زندگی بشر حضور دارد.

وی افزود: اگر عبادت بزرگ و انسان‌ساز وقف نبود، امروز نماز از جایگاه و منزلت شایسته خود بهره مند نبود اگر این عبادت انسان‌ساز و تربیت‌ کننده در متن آموزه‌های دینی از جایگاه برجسته برخوردار نبود امروز قطعا با توسعه علمی، فرهنگی در دنیای اسلام روبرو نبودیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر از این عبادت الهی و دینی درست بهره می‌گرفتیم، امروز از شکوفایی اقتصادی و توسعه اقتصادی به معنای بایسته آن در دنیای اسلام بهره‌مند بودیم.

وی به نقش انسان‌ساز و تربیتی، عبادت و سنت وقف اشاره کرد و گفت: این عبادت از نقش ممتازی در تربیت انسان واقف برخوردار است و نقش این عبادت در قطع کردن تعلقات انسان از عالم ماده نقش کلیدی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسانی که با وقف منوط هستند در واقع پیش از آنکه خود را ببینند دیگران را می‌بینند و با مصالح کلیدی جامعه پیوند می‌خورند و به این عبادت بزرگ توفیق می‌یابند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «نباید از نکته محوری نقش وقف در تربیت انسان واقف غافل شویم» گفت: اگر به تعالی و تکامل خود می‌اندیشیم باید به مقوله وقف نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، زیرا اگر این گام بلند برداشته شود راه برای تاثیرگذاری شایسته در رشد و تعالی جوامع بشری هموار می‌شود.

واقف هوشمند نیازهای جامعه را رصد می‌کند

وی در ادامه با بیان این‌که «یک واقف متعهد و هوشمند نیازهای جامعه را رصد و برای پاسخ صحیح آن گام بر می‌دارد» تصریح کرد: اینکه می‌بینیم در تاریخ اسلام واقفین هوشمند سرمایه‌های مادی خود را برای توسعه علمی جوامع اسلامی وقف کرده‌اند حکایت از بینش عمیق آنان و توجه آموزه‌های دینی به توسعه علمی دارد و بر این اساس بیشترین موقوفات ما برای توسعه علمی، ‌تحصیل و تحقیق است و اسلام از این راه بستر فتح دنیا را هموار نمود.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: از مسیر وقف و نیات خیر واقفین می‌توان آینده را در اختیار داشت و واقفین مسلمان به صورت ویژه به این حوزه پرداخته‌اند به طوری که عمده مدارس، حوزه‌های علمیه و مساجد ما در پرتو سنت حسنه وقف شکل گرفته است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر امروز عتبات عالیات و آستان مقدس امام رضا(ع) به عنوان پایگاه‌های قدرتمند فرهنگی، دینی و علمی می‌درخشند در سایه نگاه درست به عبادت بزرگ و ارزشمند وقف است.

باید عزم ملی در قوای سه گانه و رسانه ملی برای بهره‌وری وقف شکل بگیرد

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «متاسفانه به صورت شایسته‌ای از نعمت وقف و موقوفات استفاده نشده است» گفت: هر چند نفس این همایش‌ها کار ارزشمندی است، اما باید تمام توجه خود را معطوف به افزایش بهره‌وری موقوفات کنیم و یک عزم و اراده ملی در دولت، مجلس،‌ قوه قضاییه و رسانه‌ها برای بهره‌وری وقف شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: این اتفاق با یک نقشه راه درست و مبتنی بر مبانی علمی و با استفاده از همه ابزارهای ممکن می‌تواند محقق شود.

ابوترابی‌فرد همچنین از وقف و موقوفات به عنوان پشتوانه قدرتمند در مسیر عزت‌بخش حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: برای تولید ثروت بیشتر باید از ظرفیت عظیم وقف استفاده کرد که هنوز در این مسیر در گام‌های نخست قرار داریم. همانطور که از سرمایه‌های اقتصادی کشور برای توسعه اقتصادی درست استفاده نمی‌شود، زیرا درآمدهای ارزان و بی‌زحمت حاصل از فروش نفت این اجازه را به ما نمی‌دهد که بر تولید کار و سرمایه با استفاده منابع غیر نفتی تکیه کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتی در این سال‌ها که دشمن با تحریم به یاری ما شتافته و ما را تبدیل به یک قدرت بزرگ دفاعی در منطقه کرده و راه را برای تبدیل ما به یک نظام مقتدر مبتنی بر تولید کار و سرمایه هموار کرده متاسفانه هنوز ما به درآمدهای ارزان و بی‌زحمت حاصل از فروش نفت اکتفا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: هنوز اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید،‌ کار،‌ ارتقاء بهره‌وری، مدیریت درست مصرف‌،‌ پرهیز از اسراف،‌ تکیه بر دانایی و نوآوری علمی، به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی در عرصه اقتصاد تبدیل نشده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «اقتصاد ما هنوز اقتصاد مبتنی بر مواهب طبیعی است» ابراز امیدواری کرد مدیران سازمان اوقاف در این راه گام بلند و استوار بردارند و به تولید ثروت از موقوفات بیندیشند و به فکر بهره‌وری شایسته از این ثروت و خلق ثروت‌های کلان از این سرمایه دینی و ملی باشند.

ابوترابی‌فرد در پایان تاکید کرد: باید دولتمردان و اصحاب رسانه همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد ما نیز در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم در این مسیر عزت‌بخش و حماسه‌ساز در خدمت موقوفات باشیم.

انتهای پیام

کد N30756

وبگردی