آفتاب

تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در مصر/دفتر ریاست جمهوری: فرصت آشتی با اخوان‌ به پایان رسیده

تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در مصر/دفتر ریاست جمهوری: فرصت آشتی با اخوان‌ به پایان رسیده

همزمان با ادامه تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین مصر در دانشگاه‌ها و استان‌های مختلف این کشور، مشاور سیاسی رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد: فرصت آشتی با اخوان‌المسلمین پایان یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از پایگاه خبری پانوراما، مصطفی حجازی، مشاور سیاسی عدلی منصور، رئیس‌جمهوری موقت مصر عنوان داشت: دولت مصر در تصمیم خود مبنی بر معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی هیچ گونه تجدیدنظری نخواهد کرد.

در همین راستا،‌ حسام عیسی، وزیر آموزش عالی و معاون نخست‌وزیر مصر گفت: آمریکایی که به تصمیم دولت مصر مبنی بر معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی اعتراض کرده است خود در پی حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک در 11 سپتامبر علیه یک کشور دیگر جنگ اعلام کرد که از 12 سال قبل تاکنون ادامه پیدا کرده است.

وی با طرح این سوال که چرا آمریکا این تصمیم دولت مصر را نمی‌پذیرد آمریکا را به جاسوسی از تمام جهان متهم کرد.

از سوی دیگر،‌ منابع مصری اعلام کردند که صدها تن از حامیان اخوان‌المسلمین با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده در استان‌های مختلف مصر کشتار تظاهرکنندگان در روزهای اخیر به دست نیروهای امنیتی و پلیس را محکوم کردند.

در استان الفیوم واقع در جنوب غرب قاهره هزاران تن از حامیان اخوان با شرکت در راهپیمایی‌، سرکوب اعتراضات در داخل و خارج دانشگاه‌های مصری را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان با در دست گرفتن پلاکاردهایی مخالفت خود را با پیش‌نویس قانون اساسی مصر اعلام کرده و با سر دادن شعارهایی اقدامات و تهدیدهای مسئولان مصری ظرف روزهای اخیر را به تمسخر گرفتند.

در منطقه "الاربعین" در استان سوئز نیز راهپیمایی‌ای برگزار شد که در جریان آن نیروهای پلیس به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند و این درگیری‌ها به مدت یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد.

در استان دمیاط و در جریان مراسم تشییع جنازه عمار الرمال،‌ دانشجوی مصری که اخیرا بر اثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی مصر کشته شده بود شرکت‌کنندگان با در دست گرفتن پلاکاردهایی کشته شدن این دانشجو و برخورد شدید با تظاهرکنندگان را محکوم کرده و خواهان محاکمه مسئولان نظام "کودتا" شدند.

منابع امنیتی در استان الشرقیه، از درگیری‌های میان دانشجویان حامی اخوان‌المسلمین با نیروهای امنیتی خبر داده و اعلام کردند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

اتحادیه دانشجویان دانشگاه الازهر نیز اعلام کرد که در جریان تظاهرات این دانشگاه در روز گذشته دو دانشجو کشته و حدود 200 تن دیگر زخمی شدند. این در حالی است که وزارت بهداشت مصر تاکید کرده که در جریان این درگیری‌ها یک دانشجو کشته و 14 تن دیگر زخمی شده‌اند.

تلویزیون رسمی مصر نیز در این خصوص گزارش داد که دانشجویان حامی اخوان‌المسلمین ساختمان دانشکده بازرگانی را آتش زده و تلاش کردند تا مانع از برگزاری امتحانات شوند و به همین دلیل نیروهای امنیتی وارد عمل شدند. این در حالی است که دفتر اطلاع‌رسانی اخوان‌المسلمین در لندن اعلام کرد که این نیروهای امنیتی بودند که ساختمان‌ها را آتش‌ زدند.

همچنین خبرگزاری رسمی الشرق‌الاوسط اعلام کرد که نیروهای پلیس مصر 101 دانشجو را بازداشت کرده‌اند که سلاح و کوکتل مولوتوف در اختیار داشتند.

از سوی دیگر نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در حاشیه نشستی در اسکندریه تصریح کرد: من به عنوان یک شهروند مصری از تمام مصری‌ها می‌خواهم تا رفراندوم پیش‌نویس قانون اساسی مصر مشارکت کرده و رای آری دهند.

دبیر کل اتحادیه عرب همچنین عنوان داشت: تصویب قانون اساسی آغاز حقیقی نقشه راه در مصر است.

انتهای پیام

کد N30339

وبگردی