آفتاب
سازمان اطلاعات آمریکا گزارش داد:

پیامدهای امضا نکردن پیمان راهبردی/ تلاشهای آمریکا در افغانستان بی نتیجه می ماند

پیامدهای امضا نکردن پیمان راهبردی/ تلاشهای آمریکا در افغانستان بی نتیجه می ماند

سازمان اطلاعات آمریکا در گزارشی با اشاره به پیامدهای امضا نکردن پیمان راهبردی واشنگتن و کابل از سوی دولت افغانستان از بی نتیجه ماندن تلاشهای ایالات متحده در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن پست در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی گزارش داد بر اساس پیش بینی سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده دستاوردهای آمریکا و همپیمانانش در سه سال گذشته در افغانستان در سال 2017 حتی اگر شماری از نظامیان در این کشور باقی بمانند، از بین خواهد رفت.

در این گزارش همچنین پیش بینی شده است در صورت به توافق نرسیدن واشنگتن و کابل برای امضای پیمان راهبردی، افغانستان دچار هرج و مرج می شود و این توافقنامه باید امضا شود تا به آمریکا و همپیمانانش این امکان را فراهم کند تا میلیاردها دلار دیگر را برای کمک به برقراری ثبات و آرامش در این کشور تزریق کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که قطع حمایت های اقتصادی آمریکا از افغانستان بسیار سریع باعث بدتر شدن اوضاع در این کشور می شود و پیامدهای سنگینی را برای کابل به همراه دارد.

در این گزارش که از اطلاعات 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا جمع آوری شده آمده است: برخی از مقامات آمریکایی به آینده جنگ افغانستان بدبین بوده و بر این باورند که نیروهای امنیتی افغانی قادر به برقراری امنیت در این کشور نیستند.

کرزای پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است و آمریکا نیز در واکنش به پیش شرط جدید حامد کرزای برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن، تدارکات نظامی، سوخت و خدمات حمایتی ارتش و پلیس افغانستان را قطع کرده است، این در حالی است که سفارت آمریکا در کابل چنین گزارشی را رد کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

کد N30329

وبگردی