آفتاب

کارشناس روابط بین الملل: مذاکرات جداگانه با اعضای 1+5 کار را پیچیده تر می کند

کارشناس روابط بین الملل: مذاکرات جداگانه با اعضای 1+5 کار را پیچیده تر می کند

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسایل سیاست خارجی و روابط بین الملل درباره پیشنهاد رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مذاکرات جداگانه با اعضای گروه 1+5، معتقد است که این رویکرد به پیچیده تر شدن مذاکرات منجر خواهد شد.

حسن بهشتی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: البته ممکن است آقای ولایتی طرح خاصی در این زمینه داشته باشد که در اینصورت بهتر است توضیحاتی بیشتری درباره آن ارائه کند تا موضوعی که مطرح کرده است، روشن تر شود.

ولایتی در سخنان روز گذشته در برنامه تلویزیونی «شناسنامه » به موضوعات گوناگون از جمله دیپلماسی و روند مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و درباره موضوع مذاکرات گفت: ما اگر با تک تک این شش کشور به اقتضاء تعامل نداشته باشیم و با آنها مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده ایم.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل اظهار داشت: ما باید با کشورهای مختلف به صورت جداگانه صحبت کنیم. هر کدام از این کشورها خصوصیت و منافع خاص خودشان را دارند. ما اگر کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده ایم. چون این شش کشور در بسیاری از مسائل بین المللی با هم اختلاف دارند. ما چه کار کردیم که شش کشور مختلف الجهت که در معدود مسائلی با هم توافق دارند، در مخالفت با ایران به اشتراک رسیده اند؟

بهشتی پور در ادامه گفت و گو با ایرنا، گفت: باید مشخص شود که آیا منظور آقای ولایتی از انجام مذاکرات جداگانه ایران با اعضای 1+5، مذاکرات معمول دوجانبه درباره موضوعات گوناگون و یا صرفا درباره موضوع هسته ای است.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه مذاکرات ایران با برخی اعضای شش کشور از جمله، چین و روسیه همواره وجود داشته و اخیرا هم باب مذاکراتی با آلمان باز شده است، گفت: عملا مذاکرات جداگانه ایران با چین ، روسیه و اخیرا هم با المان و تا حدی نیز با فرانسه در جریان است و این مذاکرات پس از بهبود روابط با انگلیس در آینده نیز احتمالا وجود خواهد داشت.

وی افزود: به هرحال اگر بخواهیم در مذاکرات جداگانه با شش کشور یاد شده صرفا به موضوع هسته ای بپردازیم و به دنبال دستیابی به توافق هسته ای جامع از این طریق باشیم، به نظرمی رسد این شیوه مناسبی برای توافق و رفع تحریم ها نیست چرا که ممکن است هریک از اعضای 1+5 به ویژه 5 عضو صاحب حق وتو، مخالف توافق ایران با عضو یا اعضای دیگر این گروه باشد و این باعث پیچیده تر شدن روند مذاکرات هسته ای خواهد شد.

بهشتی پور معتقد است که شیوه فعلی مذاکرات که نمایندگاه 1+5 بطور یکجا با ایران مذاکراه می کنند، بهتر و آسان تر امکان رسیدن به نتیجه و توافق را فراهم می کند.

به اعتقاد این کارشناس مسایل سیاست خارجی و روباط بین المللی، بهتر است ایران مذاکرات را با شیوه فعلی با گروه 1+5 ادامه دهد و بعد از حصول یک توافق جامع در زمینه هسته ای، راه برای انجام مذاکرات جداگانه تهران با هریک از اعضای این گروه از جمله طرف های غربی و آمریکایی فراهم تر خواهد شد.

سیام ** 1723**1535
کد N30242

وبگردی