آفتاب

برلین: ما به ترکیه‌ای قوی در خاورمیانه نیاز داریم

برلین: ما به ترکیه‌ای قوی در خاورمیانه نیاز داریم

تسنیم نوشت:

 وزیر خارجه آلمان با تاکید بر لزوم پیگیری دقیق و شفاف پرونده فساد مالی در ترکیه این کشور را شریکی مهم برای آلمان توصیف کرد.

به گزارش النهار، « فرانک‌والتر اشتان‌مایر» وزیرخارجه آلمان از آنکارا خواست به قضیه‌ رسوایی مالی در این کشور که موج جدیدی از ناآرامی و اعتراضات را ایجاد کرده‌ است به دقت رسیدگی کند، چرا که این امر در واقع آزمایشی برای سنجش دموکراسی ترکیه است.

وی با اشاره به این‌که ما به قدرت دولت ترکیه برای رسیدگی بدون تبعیض به  پرونده فساد مالی  ایمان داریم، افزود: کشورش تحولات آنکارا و استانبول را با دقت زیاد زیر نظر دارد چرا که ترکیه یک شریک بسیار مهم برای آلمان به شمار می‌رود.

«اشتان‌مایر» تاکید کرد: ما در منطقه خاورمیانه به ترکیه‌ای قوی نیاز داریم که به عنوان یک قطب به منظور ثبات در داخل و خارج تلاش کند.

در پرونده اخیر فساد مالی ترکیه فرزندان تعدادی از وزرای کابینه «رجب‌طیب‌اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه نقش دارند.این در حالی است که رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند احتمالاً پسر «رجب‌طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه هدف بعدی تحقیقات درباره فساد مالی است.

این فساد مالی که گفته‌ می‌شود بزرگترین فساد اقتصادی تاریخ ترکیه است موج جدیدی از نا آرامی‌ها را در این کشور ایجاد کرده است.

ناظران سیاسی ترکیه  معتقدند که کشف این رسوایی مالی ریشه در تنش‌های نهفته میان دولت اردوغان و «فتح الله گولن» روحانی بانفوذ مسلمان مقیم آمریکا در آستانه انتخابات سال آینده دارد.

49261

کد N29953

وبگردی