آفتاب
سازمان منع تسلیحات شیمیایی:

عملیات خروج مواد شیمیایی سوریه تا موعد تعیین شده پایان نمی یابد

عملیات خروج مواد شیمیایی سوریه تا موعد تعیین شده پایان نمی یابد

تهران – ایرنا – سازمان بین المللی منع تسلیحات شیمیایی روز شنبه اعلام کرد که عملیات خروج مواد شیمیایی از سوریه به احتمال زیاد تا مهلت 31 دسامبر (10دی) پایان نخواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، این سازمان جهانی نظارت بر تسلیحات شیمیایی افزود: هوای نامساعد و تغییر مداوم خطوط مقدم جبهه های جنگ داخلی سوریه موجب به تاخیر افتادن انتقال وسایل تدارکات اساسی به تاسیساتی شده است که مواد سمی در آنها برای ارسال به بندر ˈلاذقیهˈ در شمال این کشور آماده می شوند.

ˈفرانز کراوینکلرˈ رییس بخش پشتیبانی سازمان بین المللی منع تسلیحات شیمیایی روز شنبه به شبکه تلویزیونی دولتی اتریش ˈاو آر افˈ گفت: احتمالا این تاخیر رخ خواهد داد.

وی افزود: به دلیل عوامل گوناگون نفوذی خارجی از جمله اوضاع آب وهوایی، امکان انتقال به موقع برخی از وسایل پشتیبانی که برای انتقال مواد شیمیایی ضروری است، وجود ندارد.

دولت دمشق موافقت کرده است بر اساس پیشنهاد روسیه تا ژوئن سال آینده تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهد.

بر اساس این توافق، دمشق پذیرفته است که مواد شیمیایی بسیار خطرناک از جمله حدود 20 تن عامل اعصاب خردل را تا 31 دسامبر (10دی) از طریق بندر لاذقیه به خارج از خاک این کشور انتقال دهد تا در نقطه ای دور از مناطق جنگی نابود و منهدم شود.

یک دیپلمات روس نیز روز جمعه گفته بود که علت گذشتن مهلت این خواهد بود که هنوز انتقال مواد سمی مورد استفاده برای ساخت سارین، گاز وی ایکس و دیگر عوامل و مواد شیمیایی به بندر لاذقیه به صورت بالقوه مخاطره انگیز است.

خبرگزاری روسی ˈریاˈ به نقل از ˈمیخاییل اولیانوفˈ افزود: انتقال این مواد هنوز شروع نشده است.

،Mikhail Ulyanov، Franz Krawinkler

مترجمام**1486**1010
کد N29810

وبگردی