آفتاب
اختصاصی/

کارشناس اسپانیایی: گشایش تجاری به بازگشت ایران به صحنه بین المللی کمک می کند

کارشناس اسپانیایی: گشایش تجاری به بازگشت ایران به صحنه بین المللی کمک می کند

مادرید- ایرنا- ˈخاویر موریاس گومزˈ استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه ˈسن پابلوˈ مادرید معتقد است که گشایش تجاری که از سوی سازمان تجارت ایران انجام گیرد، امری مثبت خواهد بود زیرا باعث الحاق دوباره ایران به سازمان های بزرگ بین المللی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، موریاس در گفت وگو با ایرنا در اسپانیا، در مورد امضای توافقات اخیر ژنو بین ایران و قدرت های بزرگ گفت: معتقدم که هر توافقی بین ایران و قدرت ها مثبت است، باعث کاهش تنش ها می شود و باعث کاهش تردیدها در اقتصاد بین المللی و روابط دولتی بین کشورها می شود، در نتیجه هر چیزی که حاکی از یک توافق باشد، امر مثبتی است.

وی تصریح کرد: شش ماه طول می کشد، ما به آن خوشامد می گوییم و امیدواریم که در طول این مدت، طرفین اعتمادهای کافی نسبت به هم داشته باشند تا که این توافقات تداوم یابند.

اقتصاددان اسپانیایی در پاسخ به اینکه، توافقات مذکور چگونه می توانند در رابطه ایران با اسپانیا بخصوص شرکت های اسپانیایی که با شرکت های ایرانی رابطه دارند، تاثیر داشته باشد، گفت: روابط اسپانیا با ایران از زمانی که تجارت بین آنها آغاز شد همیشه مثبت بودند. در سال های 80 میلادی و آغاز توافقات ˈکلیرینگˈ(Clearing)، این روابط تا حدی انحطاط یافتند اما معتقدم که پتانسیل اقتصادی بین دو کشور، بسیار بزرگ است و بر این باورم که هر چه که عادی سازی روابط باشد، برای طرفین نیز خوب است، همانطوری که از نظر تاریخی خوب بودند.

توافق کلیرینگ، توافقی تجاری بین دو یا چند کشور است که به واسطه آن واردات و صادرات با هدف دستیابی به تعادل و توازن مبادلات تجاری، جبران می شوند.

موریاس در زمینه همکاری و مبادلات بین دو کشور خاطرنشان کرد: فکر می کنم که ایران اکنون یک مشکل مدرنیزه سازی در زمینه های تولید به خصوص در استخراج ها دارد و معتقدم که در این زمینه ها، توافقات مهمی بین دو کشور وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تاکید می کنم که باید در چنین زمینه هایی، توافقاتی بین شرکت های نفتی رپسول، سپسا و دیگر شرکت های اسپانیایی با شرکت های ایرانی، در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، کشاورزی و مواد غذایی، ماشین آلات، خودروسازی و غیره وجود داشته باشند و نباید این فرصت ها را از دست داد.

استاد دانشگاه سن پابلو مادرید گفت: می دانیم که اسپانیا در چارچوب اتحادیه اروپا است و بدون شک تعهدات یک حوزه گمرکی و اتحادیه پولی را دارد اما شخصیت هر کشوری به آن اجازه می دهد روابطی تا حدی خودمختار داشته باشد و این روابط باید در چارچوبی که موجب تناقضات بین المللی نشود، متعادل و روز افزون باشد.

موریاس در رابطه با چگونگی آغاز افزایش روابط اسپانیا با ایران، با اشاره به توافقات کلیرینگ تصریح کرد: توافقات کلیرینگ بر این اساس هستند که اگر کشوری به طور مثال دو میلیارد دلار کالا صادر کرده، دو میلیون دلار کالا وارد کند اما این امر، روابط بین ایران و اسپانیا را محدود می کند زیرا صادرات پسته و فرش جدا از صادرات نفت، کم هستند و می شود در مرحله نخست تبادلاتی را در این زمینه داشت.

وی افزود: در این مورد معتقدم که یک گشایش تجاری که از سوی سازمان تجارت ایران انجام گیرد، امری مثبت خواهد بود زیرا باعث الحاق دوباره ایران به سازمان های بزرگ بین المللی خواهد شد.

خاویر موریاس در پاسخ به این پرسش که دولت جدید ایران را چگونه می بینید، خاطرنشان کرد: فکر می کنم که در کل، دولت جدید ایران و ˈحسن روحانیˈ با میل و رغبت دیده می شوند.

اقتصاددان اسپانیایی ادامه داد: من پیش از این با مقامات متعدد ایرانی صحبت داشتم اما با احمدی نژاد این فرصت را نداشتم اما روحانی، فردی آرام، متعادل و سنگین دیده می شود و من فکر می کنم که اعتماد بیشتری می دهد.

اروپام **1234**1337
کد N29280

وبگردی