آفتاب

ماهی ها در مالزی به خشکی پناه آوردند

ماهی ها در مالزی به خشکی پناه آوردند

کوالالامپور – ایرنا – یک محقق مالزیایی روز شنبه تغییرات درجه حرارت دریا و جریان و تلاطم آیرودینامیک در سطح اقیانوس ها را دلیل هجوم هزاران ماهی به سواحل ایالت صباح این کشور اعلام کرد.

هزاران ماهی ساردین اخیرا در حادثه ای نادر خود را به سواحل ایالت صباح مالزی که جزیی از جزیره بورنئو در شرق این کشور است پرتاب کردند که باعث نگرانی مردم شد و ساکنان سواحل نیز احتمال سونامی را می دادند.

این اتفاق چند سال پیش نیز در در منطقه لهد داتوی مالزی رخ داد و هزاران ماهی خود را به سوی خشکی پرتاب کردند.

دکتر سلیم مصطفی اقیانوس شناس از موسسه تحقیقات دریایی مالزی، شرایط اقیانوسی را عامل این حرکت ماهی های ساردین دانست و گفت ماهی ساردین به ساحل نزدیک است و به تغییرات درجه حرارت دریا نیز حساسیت نشان می دهد.

وی گفت این ماهی ها به دلیل عوامل محیطی و بیولوژیکی مانند درجه حرارت و یا گل آلود بودن آب مهاجرت می کنند و جهش آن ها به ساحل نیز در این راستا انجام شده است.

وی گفت ماهی های ساردین در تعداد زیاد، عمق کم آب و چند صد متر عرض و عمق آب حرکت می کنند و زمانی که تعداد آن ها بسیار زیاد شود و میزان تراکم بالا برود خودشان را به سوی ساحل پرت می کنند.

هزاران ماهی چهارم آذر ماه به طور مرموزی در امتداد ساحل ایالت صباح در شرق مالزی خود را به بیرون از آب انداختند که توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد.

چند عکس از این پدیده به طور گسترده ای در رسانه های اجتماعی مالزی منتشر شد و نظر بسیاری را به سوی خود جلب کرد و حدس و گمان هایی زیادی در مورد آن زده شد.

دکتر مازلان غفار از دانشکده علوم محیط زیست و منابع طبیعی مالزی نیز احتمال داد این ماهی ها که در عمق شش تا 10 متری آب زندگی می کنند برای فرار از چنگ شکارچیان خود را به ساحل رسانده اند.

هزاران ماهی نیز پیش از این به سواحل مکزیک هجوم آوردند و صیادان محلی معتقد بودند که سونامی ژاپن مسیر موج ها را تغییر داده و این ماهی ها را به سمت ساحل کشانده است.

آساق**د.م**1611
کد N29086

وبگردی